Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-16, 22:28
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjafsarn
Precis som när man köper en BMW istället för en KIA. Vem vet, du kanske till och med kan köpa en KIA i delar, och bygga ihop den själv. Det blir ju såklart billigare att göra detta. Eller kanske till och med en begagnad KIA i delar, med tjugo procent defekta delar som du sedan byter ut mot nya delar från den litauiska svarta marknaden. Allt för att gå ner i inköpspris så mycket som möjligt. För det är ju alltid ett så lågt inköpspris som möjligt som är det viktiga, även om man får dedikera resten av livet till att få skiten att fungera. Att betala lite mer för en produkt som har hög byggkvalitet, starkt andrahandsvärde och kommer att fungera mycket väl i längden är ju inget man vill satsa på, när man ser vilka alternativ som finns.

TS: jag tycker du ska köra på ditt val av Macintosh, vilken det än blir, framför skräp-PC om du har råd. Du kommer däremot alltid få skit för att du väljer just detta från fattiga idioter som tror att de är "tekniskt smarta" när de egentligen bara är arbetslösa och inte har råd med något bättre, eller har problem med att se den långsiktiga aspekten i ekonomiska frågor.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1894938/2012-06-11 bättre processor, bättre grafikkort, en SSD, dubbelt så mycket och snabbare ram, 1000 kr billigare. Du lär väl dock betala för operativsystemet men med tanke på att han ska spela så är det väl lättare att köpa en PC då alla spel inte fungerar i OS X. Jag tog även i med bildskärmen i varukorgen jag plockade ihop. Han lär nog inte behöva en skärm med IPS-panel så länge han inte arbetar mycket med bilder.

Enligt mig så är en Mac är onödig med tanke på vad han ska ha datorn till.
2012-06-16, 22:28
  #14
Medlem
Van-Hedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akklari1
Pengafrågan är inte det viktigaste för mig. Vill mest veta att jag inte gör ett felköp, vore surt att investera i en data som tex inte skulle kunna klara av att köra något intressant och efterlängtat spel som tex star wars knights of the old republic..

Man kan installera Windows på en Mac, då borde det inte vara några problem.
2012-06-16, 22:30
  #15
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cozy-cow
som van-heden sa så betalar man mycket för själva märket, pengar som man skulle kunna lägga på bättre komponenter för en pc.
om du känner någon kunnig som kan bygga ihop en dator kan du ju bara köpa delarna så blir det ännu billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Van-Heden
Man kan köpa delarna till datorn och bygga ihop själv och därmed tjäna en tusing eller två på det men rekommenderar inte det om du inte är haj på datorer.
Hur bygger man en all-in-one-dator som motsvarar en iMac? Vore kul att se!

Vill man ha sladdar överallt och ett tower som står på golvet kopplat till en monitor så stämmer era påståenden absolut, men jag har i alla fall inte sett något som liknar en iMac någonstans. Ville inte TS ha en iMac?
2012-06-16, 22:36
  #16
Medlem
tzjs avatar
Åh heliga Guds moder, nu busas det friskt igen.

Håll er till topic, och för er som vill raljera kring huruvida PC är bättre än Mac eller vice versa, så finns det andra trådar för det.

/mod
.
2012-06-16, 22:41
  #17
Medlem
colonendbrackets avatar
En Mac är inte nödvändigtvis ett dåligt köp, men det är inte heller en Windows-burk. Precis som någon nämnde tidigare så kan du vara något begränsad i uppgraderingsmöjligheter om du väljer att köpa en Mac. Värt att tänka på är dock att du med största sannolikhet även kommer att vara det när du köper en "dator från butik" (såg på HP-burken du länkade tidigare, och den såg väldigt liten ut, vilket uppenbarligen är en begränsning).

Jag skulle nog säga att det hela är lite av en smaksak. Du nämnde vilka krav du har på din dator och både en Mac och en Windows-burk uppfyller dessa krav. Hur smidigt det är att spela på en Mac har jag dock ingen aning om, då jag själv aldrig har gjort det. Hur spelutbudet är till Mac borde inte ta dig särskilt lång tid att söka efter. Som sagt, du kan använda både OS X och Windows ifall du köper dig en Mac och du kan säkert hitta någon guide på Internet ifall du inte vet hur detta genomförs.

Att Mac skulle vara så otroligt mycket mer framtidssäkert som tidigare nämndes tycker jag däremot är strunt, den är knappast uppbyggd av några magiska komponenter som aldrig krånglar. Om dina Windows-burkar alltid krånglar så är det väl antagligen du som är problemet.
__________________
Senast redigerad av colonendbracket 2012-06-16 kl. 22:43.
2012-06-16, 22:42
  #18
Medlem
Om du köper en iMac för 20 000 så kommer du få en dator som klarar de senaste spelen men du får inte bra valuta för pengarna om du är ute efter spelprestanda. Du mister även möjligheten att kunna byta grafikkort vilket är den komponent som ger mest spelprestanda per krona vid en framtida uppgradering(och som även kan vara ett vilkor för att spela framtida spel överhuvudtaget).

Om vi tittar på Buyers guide på macrumors så ser vi att iMacen har statusen Don´t buy då apple mer eller mindre har bekräftat att den kommer uppdateras under 2012. Detta talar givetvis emot ett köp imorgon men är du i akut behov av dator så har du inte så mycket att välja på
http://buyersguide.macrumors.com/

Om vi bortser från att du vill spela med datorn så tror jag det är svårt att få en motsvarande PC som är lika tyst och slimmad oavsett pris. Och det är helt omöjligt att hitta en PC som kör OSX samt har ett andrahandsvärde som är i närheten av en iMacs.

Jag hade nog satsat på en Macbook Air 13" som vid behov kopplas till TV/extern skärm samt en Xbox360/PS3:a för spelandet men vill man spela FPS förstår jag att detta inte är optimalt.
2012-06-16, 22:58
  #19
Avstängd
borekrones avatar
Jag kör mw3 på en macbook pro, den funkar hur bra som helst. Har installerat Bootcamp vilket gör att man kan ha ett windows på datorn också. Det är därifrån jag kör alla mina spel...
2012-06-16, 23:49
  #20
Medlem
Van-Hedens avatar
Om pengar inte spelar roll för TS så borde ju Alienware vara ett bra alternativ.
2012-06-17, 11:06
  #21
Medlem
stecares avatar
Välj den dyraste 27 tummaren, uppgradera grafikkortet och du kommer fortfarande ligga inom din 20K budget. Om du inte är en lanare kommer du aldrig ångra ditt köp av Mac. En lanare skulle förvisso heller aldrig ångra det, skillnaden är dock att denne aldrig köper en Mac.
2012-06-17, 11:52
  #22
Medlem
Van-Hedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Hur då menar du? Jag rekommendar alltså inte att köpa en iMac, var det svårt att se kanske?

Nä, men du är ju bevisligen kåt på Mac, det märks ganska väl.

OnT: Vad säger TS om allt? Skulle inte h*n köpa datorn idag? Vad blev det
2012-06-17, 11:55
  #23
Medlem
wealthydons avatar
Personligen har jag _både_ iMac och en väldigt fin PC burk jag byggt - både är bra till olika ändamål, jag skulle tex. aldrig kunna tänka mig programmera webbapplikationer i något annat än OSX/*NIX pga. Windows undermåttliga utbud av _bra_ editorer som passar mina behov, men å andra sidan känns det inte "naturligt" att spela på en mac för min del - detta är dock inget problem då jag stuntar i spel och har både Xbox360 och Wii om jag nu skulle vilja spela.

Köper du en iMac (jag rekommenderar att du isf. skall vänta då Apple börjat uppdatera sina burkar till Ivy Bridge platform och Thunderbolt-interface), får du lite mer än en snygg sak som passar till möblerna - mjukvaran som följer med skulle kosta åtskilliga tusenlappar att köpa till en Windows-burk och skulle antagligen inte hålla samma kvalité, glöm inte att OSX samt dess applikationer är _gjorda_ för din dator - inte tvärtom! Sedan så brukar Apple ha förhandsrätt på allt nytt Intel spottar ur sig vilket gör att deras hårdvara är det absolut senaste. Dock är prislappen högre än om du bygger eget, men andrahandsvärdet sjunker inte som en sten som på en PC man byggt själv oavsett hur många grafikkort du har i den.

Köper du en PC, får du full kontroll över din nya dator (på gott och ont) och komponenterna är billigare och klockfrekvensen antagligen högre, dock inte byggkvalitén i jämförelse med en Apple dator. Är det OSX du är ute efter och känner dig äventyrlig kan du installera OSX på din PC (så kallad hackint0sh), du måste dock kolla upp att det finns kexts (kärnmoduler/drivrutiner) för din hårdvara.

Med det sagt, köp en dator efter dina egna behov och förutsättningar och inte vad någon random fanboy på ett internet-forum tycker.

Citat:
Ursprungligen postat av stecare
Välj den dyraste 27 tummaren, uppgradera grafikkortet och du kommer fortfarande ligga inom din 20K budget.
Just det, dyraste 27" är bara 15.000kr på Komplett
__________________
Senast redigerad av wealthydon 2012-06-17 kl. 12:02.
2012-06-17, 12:06
  #24
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van-Heden
Nä, men du är ju bevisligen kåt på Mac, det märks ganska väl.

OnT: Vad säger TS om allt? Skulle inte h*n köpa datorn idag? Vad blev det

Nejdå, jag försöker bara förklara för er sommarlovsnjutande ungdomar att vill man ha en iMac, ja då är det väldigt svårt att få en liknande dator, för att inte säga omöjligt. Det var min poäng. Då ska man veta varför man vill ha den, och när man går i högstadiet är det nog inte en maskin som passar helt enkelt. Det finns inga andra all-in-one-datorer i samma klass 'is all.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback