• 35 461 online
  • 1 194 174 medlemmar
  • 61 869 872 inlägg
  • 1
  • 2
2012-06-16, 19:56
Medlem
Hej!

Ska köpa mig en ny dator då min gamla är skrot (bildligt talat). Tycker Apples produkter är fräscha och har således börjat snegla på iMAC.

Vad gör jag på datan? Jag är endast en hobbyanvändare, arbetar således inte med avancerade program. Laddar ner film och musik, spelar spel och surfar. En av anledningarna till att jag är sugen på en iMAC är stt det skulle funka lite som en tv för mig (istället för dyra tv license kostnader och kanal abonnemang, skaffa sig viaplay och kolla på tv4/svt play).
Jag blev dock lite orolig när jag var i kontakt med en GAME anställd som sa att mac inte klarar av "moderna" datorspel som t.ex BF eller MW. Så min första fråga är KAN man installera vilket spel som helst? Hur är spelkänslan? Jag är ingen progamer på något sätt, men betalar man över 15k för en data vill man att det ska funks bra.

Det andra jag är lite orolig för är att jag skulle "köpa grisen i säcken". Jag kan nada om alla små förteckningar som 3,1 Ghz och 300 gb ram, os x eller vad det står. Har läst lite nyfiket på olika mac forum för att försöka skapa en viss förståelse. Något jag har läst om är t.exnågot som heter "Ivy bridge" och "Lion", att det är det "senaste"
kommer de programmen finnas med om jag köper en iMAC imorgon? Har de ens kommit? Om inte, är de värda att vänta på?

Rent generellt, finns det någon anledning för mig att inte köpa en imac imorgon? Någon "uppdatering" på g?

Jätte tacksam för alla svar!

Mvh en MAC n00b
2012-06-16, 20:03
Medlem
Van-Hedens avatar
En anledning att inte köpa mac är ju att du betalar väldigt mycket för märket. Nu kommer jag få mothugg, men det stämmer. Du verkar extremt inne på mac, har du gott om pengar så kör på¨för bra maskiner är det! Men du får betala ganska mycket för att det är ett äpple på.
2012-06-16, 20:44
Medlem
Joomlas avatar
Ingen uppdatering på G, inget tillkännagivet iallafall. Det kan komma en uppdatering lite när som helst nu. Kan bli före hösten, kan bli under hösten eller mot vintern. Bara rykten att gå på.

Killen på Game måste antingen vara PC-vriden (dvs lite emot Mac) eller så förenklade han det lite för långt. Det går visst att spela på Mac-datorer utan som helst problem. Steam finns till Mac f.ö, och du kan boot campa Windows om du behöver köra spel som inte stöjder Mac (ungefär som att dualboota på en vanlig PC).

Däremot är Mac långt ifrån prisvärd om du ska spela. PC är att föredra, inte bara för att kunna uppgradera mer, och lättare, men också för att du sparar bra mycket pengar på det. När du väl har en Mac är det bara att spela på, men det är kanske inte riktigt den dator man köper för att spela. BF3 ska tydligen funka bra på Mac. 3/4 iMacar har dock ett 512mb-grafikkort medan Snöj vars dator har ett 1GB-kort kunde spela det på high utan problem. Så hur det skiljer sig vet jag inte, men funka bör det. Finns en tråd om BF3 på mac: BF3 på bootcampad imac?.

Om det sen är något specifikt spel du vill se mer av: Sök på Youtube. Finns folk som lägger upp klipp om hur spel funkar på deras datorer. Crysis 2 är väl ett av de mer intensiva spelen, verkar funka väldigt bra även på lite äldre iMacs.

Ivy Bridge är en kodnamnet en Intel-processor. Apple har släppt bl.a Macbooks med denna nya processor, som är strömsnålare och snabbare, men iMacen har inte fått någon uppdatering ännu. Om du inte har absolut jättebråttom med att köpa ny dator kan det vara värt att vänta, men det kan samtidigt röra sig om någon månad eller två (min gissning). Lion är det senaste operativsystemet till Mac, version 10.7. I juli släpps efterföljaren Mountain Lion (10.8) som kommer att kosta $19,99 (ca 140kr). Om du dessutom jämför det med Microsofts 2-3000kr för Windows 7 så är det inte ett svårmotiverat köp.

3,1GHz är en klockhastighet, med andra ord en hastighet för processorn. Jag tror jag inte går in på exakt hur det fungerar, därför att det är många faktorer som spelar roll i hur snabb en processor är. Däremot kan du få skriva lite vad du har för budget, hur stor skärm du vill ha (21.5" eller 27"), mer detaljerat vad du använder datorn till.

Mvh
Joomla

Edit: OS X är operativsystemet. X är där den romerska siffran tio (därav Lion 10.7), inte variabeln X som någon användare trodde tidigare idag
RAM är "Random Access Memory". Kan väldigt förenklat jämföras med människans korttidsminne, eller datorns arbetsminne. Med mer RAM-minne kan du ha fler program igång samtidigt, men 4GB räcker långt.
Senast redigerad av Joomla 2012-06-16 kl. 20:47.
2012-06-16, 21:20
Medlem
Min budget är max20k, men hittar såklart gärna något som är billigare också. Anledningen till hög budget är för attjag vill ha en grym dator som håller länge.

Användningsområde är främst att kunna se på film, streama fotbollsmatcher, spela spel samt surfa. Om man jämför med datan där nere som jag länkar som exempel, så är den både billigare och ser ut som att den har "högre siffror" när det gäller prestanda, minne, grafik osv. är den då "bättre" än den dyraste imacen?

http://www.netonnet.se/art/dator/sta...q/172475.4792/
2012-06-16, 21:31
Medlem
som van-heden sa så betalar man mycket för själva märket, pengar som man skulle kunna lägga på bättre komponenter för en pc.
om du känner någon kunnig som kan bygga ihop en dator kan du ju bara köpa delarna så blir det ännu billigare.
2012-06-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WernerWarhead
Notera för guds skull att data är information och dator är en räknemaskin. Dessa är två separata begrepp för två separata ting.

Sen kan det också vara värt att veta att du för 10-12k kan hitta en dator som klarar av allt det du vill och som dessutom gör det bra.

Ett par tips:
- Köp inte en färdigbyggd dator, dessa är med få undantag skräp.
- Köp inte en Appleburk såvida du inte är:
  1. Mediakreatör
  2. Förståndshandikappad
  3. Ohälsosamt rik

Vad menar du med att man inte ska köpa en färdigbyggd dator? Ska inte en dator vara "färdig" och ä r inte alla datorer man köper i butik färdigbyggda?
2012-06-16, 21:52
Medlem
Van-Hedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akklari1
Vad menar du med att man inte ska köpa en färdigbyggd dator? Ska inte en dator vara "färdig" och ä r inte alla datorer man köper i butik färdigbyggda?

Man kan köpa delarna till datorn och bygga ihop själv och därmed tjäna en tusing eller två på det men rekommenderar inte det om du inte är haj på datorer.
2012-06-16, 22:01
Medlem
Ja nej det blir ju inte aktuellt för mig. Någon som kan ge ett exempel på en dator som skulle passa mig skulle uppskattas
2012-06-16, 22:04
Medlem
Van-Hedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akklari1
Ja nej det blir ju inte aktuellt för mig. Någon som kan ge ett exempel på en dator som skulle passa mig skulle uppskattas

Utan att gå för mkt OT så skulle jag råda dig att köpa en vanlig PC. Förstår inte varför du ska ha en Mac?
2012-06-16, 22:11
Medlem
Tjafsarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van-Heden
En anledning att inte köpa mac är ju att du betalar väldigt mycket för märket.

Precis som när man köper en BMW istället för en KIA. Vem vet, du kanske till och med kan köpa en KIA i delar, och bygga ihop den själv. Det blir ju såklart billigare att göra detta. Eller kanske till och med en begagnad KIA i delar, med tjugo procent defekta delar som du sedan byter ut mot nya delar från den litauiska svarta marknaden. Allt för att gå ner i inköpspris så mycket som möjligt. För det är ju alltid ett så lågt inköpspris som möjligt som är det viktiga, även om man får dedikera resten av livet till att få skiten att fungera. Att betala lite mer för en produkt som har hög byggkvalitet, starkt andrahandsvärde och kommer att fungera mycket väl i längden är ju inget man vill satsa på, när man ser vilka alternativ som finns.

TS: jag tycker du ska köra på ditt val av Macintosh, vilken det än blir, framför skräp-PC om du har råd. Du kommer däremot alltid få skit för att du väljer just detta från fattiga idioter som tror att de är "tekniskt smarta" när de egentligen bara är arbetslösa och inte har råd med något bättre, eller har problem med att se den långsiktiga aspekten i ekonomiska frågor.
2012-06-16, 22:20
Medlem
Van-Hedens avatar
Om TS har så mycket pengar så han vill slösa dem på en Mac så visst. Mac gör inte dåliga datorer, inte alls. Men de är på tok för dyra och fortfarande lite okompatibla med mjukvara även om detta håller på att bli bättre. Mac är inget dåligt köp, men ska man inte göra mer än det TS tänk sig kan det kännas lite onödigt. Men köp en Mac om du vill det.

PS. kan vi inte skärpa oss lite och sluta kalla andra för arbetslösa osv. Förstår inte var förolämpningar leder. Den som ska ta åt sig vet vem den är.
2012-06-16, 22:22
Medlem
Pengafrågan är inte det viktigaste för mig. Vill mest veta att jag inte gör ett felköp, vore surt att investera i en data som tex inte skulle kunna klara av att köra något intressant och efterlängtat spel som tex star wars knights of the old republic..
  • 1
  • 2