8 939 besökare online
858 143 medlemmar • 45 867 517 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Dator och IT > Nätverk och datorkommunikation > Fasta förbindelser
Svara på ämne
Ämnesverktyg
cappizo
Medlem
Hej har under en längre tid velat att min far ska (uppgraddera) internetet här hemma. Med det menar jag hastigheten. Vad jag vet har vi 8 mbit och från min sida så låter inte det mycket . Tror vi får ut 5-6 mbit . Inom detta område är jag inte så vass så ber nu om er hjälp för att övertyga min farsa att skaffa nytt.

kan vara allt ska man ha 24 mbit , 30, 100 ?

lönt att ha mer än 8 ?

100/100 ?

fiver

lan ?

allting kom och hälp mig snälla . använder inet till Spel Online nedladdning rätt mkt ibland , surf , har 5 datorer i hushållet + 6 smartphones .

Vad ska man ha vad är bäst och till vilket pris .???

CyrusGNetWork
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Att får goda förutsättningar till bra bredband är så klart var man bor. Bor du ute på landet och har ett par kilometer till den närmsta stationen så får du kanske bara ADSL.

Har du varit inne på dom aktörer som kan erbjuda bra bredband? Kontrollerar där med hjälp av att skriva in postnummer och ort. Där kan får fram olika alternativ.

Vilken leverantör har ni idag i hemmet?

cappizo
Medlem
Hej

Tack för ett snabbt svar.

bor inte på landet utan bor i malmö .

Vi har telia som leverantör i hemmet.

CyrusGNetWork
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cappizo
Hej

Tack för ett snabbt svar.

bor inte på landet utan bor i malmö .

Vi har telia som leverantör i hemmet.

Kontrollerar då på Telias hemsida vilket bredband som dom kan erbjuda, d.v.s om ni ska fortsätta med Telia som leverantör.

Kontrollerar även på andra aktörer, te.x Bahnof, Tele2, BBB, Perspektiv, med flera.

cappizo
Medlem
Hej vi ska fortsätta med telia är jag nästan hundra på . men vill veta lite alltså vad man ska ha och till det jag sa .

skillnad på fiber o lan o allt annat ?

berätta lite . o liksom vad man får ut typ 100/100 eller ibland 24/100 vf ?

vidare .. vidare mm...

CyrusGNetWork
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du läst på Telias hemsida?

Man finner lite information där -> http://www.telia.se/privat/bredband/

cappizo
Medlem
har läst på hemsidan . men vill få reda på saker jag redan inte vet . läs mitt första inlägg så förstår du nog

cappizo
Medlem
Har en lista med frågor som jag gärna vill ha svar på som kommer här nedan.

1. Vad är fiber ? Samt lan ? vad för skillnad ? vad är bäst ? vad gör de olika ?
2. vilken leverantör ? har telia och ska nog vara kvar vi dem
3. finns det några bra erbjudanden ute ?
4. 100/10 vad är nu det ? 100 ta emot filer / 10 skicka utåt ? eller e jag helt fel på det ?
5. har 5 datorer , 6 smartphones , tankar rätt mkt , spelar online , samt mkt surf . vad ska man ha till detta ? 100 mbit ? 100/100 skillnad ? mm.....

tacksam för snabba svar och utförliga

PeterNoster
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cappizo
Har en lista med frågor som jag gärna vill ha svar på som kommer här nedan.

1. Vad är fiber ? Samt lan ? vad för skillnad ? vad är bäst ? vad gör de olika ?
2. vilken leverantör ? har telia och ska nog vara kvar vi dem
3. finns det några bra erbjudanden ute ?
4. 100/10 vad är nu det ? 100 ta emot filer / 10 skicka utåt ? eller e jag helt fel på det ?
5. har 5 datorer , 6 smartphones , tankar rätt mkt , spelar online , samt mkt surf . vad ska man ha till detta ? 100 mbit ? 100/100 skillnad ? mm.....

tacksam för snabba svar och utförliga

1. Fiber betyder att signalen går i glasfiber istället för i kopparledningar avsedda för telefoni. Med fiber uppnås högre hastigheter. Local Area Netvork, LAN, betyder att man har ett eget nätverk hemma som är skilt från Wide Area Network, WAN. För att få Fiber LAN så måste det finnas indraget i lägenheten. Ett uttag i väggen eller till en fiberomvandlare. För villor kostar det cirka 20000:- att dra in det.

2. Leverantör av fiber beror på vad fastighetsägaren har bestämt. Det kan vara endast en leverantör eller stadsnät där var och en kan välja leverantör. Som tidigare sagts så kolla hos de olika leverantörerna om du kan få fiber. ADSL kan du få från många olika leverantörer om ni har fast telefon indraget. Kolla hemsidorna!

3. Det får du kolla hos leverantörerna. Kan ju variera från dag till dag.
4. Du är rätt ute.
5. Spel kräver mycket mindre än man tror. Mycket små datamängder som skyfflas fram och tillbaka. För strömmande video/TV krävs cirka 5 Mbit/s. Nedladdningshastighet 10/10 duger bra, 100/10 är bättre och 100/100 är onödigt.
6 Som alternativ till fiber finns kabel. Där går signalen i s.k koaxialkabel som är en kopparledare med ett hölje av koppar. Leverantör kan vara samma som leveratören av kabeltv t.ex ComHem. Ett modem ansluts till ett av uttagen i kabeltvuttaget, "tre hål i väggen".
Senast redigerad av PeterNoster 2012-06-18 kl. 15:25.

Svara på ämne
Topp Dela »