Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-16, 21:42
  #13
Medlem
Svensktfolkhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Den videoen var inte dålig, den. En sak jag alltid undrat, blir det inte för jobbigt till slut för de som animerar? Om spelen hela tiden blir mer krävande så måste de jobba hårdare och noggrannare. Texturer ska målas, plygoner ska byggas, fysikmotorer ska programmeras, ljud ska inspelas. Att de inte tröttnar. Jag som höll på att bli självmordsbenägen av hopplöshetskänslor när jag försökte bygga en nästan färdig plastmodell av regalskeppet Vasa.

Troligtvis är det därför det tar ett halvt decenium att producera ett spel nuförtiden. Och samtidigt som spelen krymper i speltimmarna så ökas antalet buggar...
Citera
2012-06-16, 21:46
  #14
Medlem
conter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Den videoen var inte dålig, den. En sak jag alltid undrat, blir det inte för jobbigt till slut för de som animerar? Om spelen hela tiden blir mer krävande så måste de jobba hårdare och noggrannare. Texturer ska målas, plygoner ska byggas, fysikmotorer ska programmeras, ljud ska inspelas. Att de inte tröttnar. Jag som höll på att bli självmordsbenägen av hopplöshetskänslor när jag försökte bygga en nästan färdig plastmodell av regalskeppet Vasa.

Texturerna fotograferas, objekten skannas in (tas foto samtidigt). Så kommer det troligtvis bli i framtiden (och nu).

Angående fysik motorerna så läggs det bara till saker hela tiden. Det är inte så att dom programmerar ett helt nytt spel från grunden när dom gör ett spel. Dom använder färdig kod. Det dom gör är att bygga på den hela tiden.

Ljudet blir som det blir. (Kan nog fixa det mesta från internet bara genom att söka efter det)

Edit: En annan sak som det kanske inte är så många som tänker på är hur fort vår teknologi accelererar.

År 1992 såg spelen ut så här:

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...creen_shot.jpg

År 2002 såg spelen ut så här:

http://www.bf1942.amp-fibian.com/ima...ttlehillne.jpg

Idag ser spelen ut så här:

http://gamingbolt.com/wp-content/upl.../Crysis_44.jpg


Vår grafik accelererar otroligt fort som ni kan se.


Edit 2:

Kolla på denna. Det är så här man kan animera sina spel.

http://www.youtube.com/watch?v=fBR4cT-0sKY
__________________
Senast redigerad av conter1 2012-06-16 kl. 22:02.
Citera
2012-06-16, 22:01
  #15
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Den videoen var inte dålig, den. En sak jag alltid undrat, blir det inte för jobbigt till slut för de som animerar? Om spelen hela tiden blir mer krävande så måste de jobba hårdare och noggrannare. Texturer ska målas, plygoner ska byggas, fysikmotorer ska programmeras, ljud ska inspelas. Att de inte tröttnar. Jag som höll på att bli självmordsbenägen av hopplöshetskänslor när jag försökte bygga en nästan färdig plastmodell av regalskeppet Vasa.
Har man en passion så har man. Att man dessutom får jobba med inspirerande människor och även får betalt för sitt jobb så blir det ännu roligare. Trust me.
Citera
2012-06-16, 22:09
  #16
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conter1
Texturerna fotograferas, objekten skannas in (tas foto samtidigt). Så kommer det troligtvis bli i framtiden (och nu).
Idag är det inte många spel som använder sig av scanning. Möjligtvis för karaktärer där röstskådespelarens utseende även används för spelet (L.A Noire). Men det är inte ofta det sker.

Citat:
Ursprungligen postat av conter1
Idag ser spelen ut så här:

http://gamingbolt.com/wp-content/upl.../Crysis_44.jpg
Well... Det där är en bild på Crysis i alpha-stadie. Dvs tidigt 2007.

Citat:
Ursprungligen postat av vivalarevolucion
polygontextur
Påhittat ord...
Citera
2012-06-16, 22:19
  #17
Medlem
conter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Idag är det inte många spel som använder sig av scanning. Möjligtvis för karaktärer där röstskådespelarens utseende även används för spelet (L.A Noire). Men det är inte ofta det sker.


Well... Det där är en bild på Crysis i alpha-stadie. Dvs tidigt 2007.


Påhittat ord...

Citat:
Idag är det inte många spel som använder sig av scanning. Möjligtvis för karaktärer där röstskådespelarens utseende även används för spelet (L.A Noire). Men det är inte ofta det sker.

Det var därför jag skrev att dom troligtvis skulle använda sig av det i framtiden, och med "(och nu)" menade jag att det används lite idag...

Citat:
Well... Det där är en bild på Crysis i alpha-stadie. Dvs tidigt 2007.

Grafiken skiljer sig inte så mycket mellan crysis 1 och 3 tycker jag. Och jag hittade ingen bild som framhävde den riktiga grafiken i crysis 3.


Men för att du hejar på brynäs så förlåter jag dig.
Citera
2012-06-16, 22:40
  #18
Medlem
Som många skriver vi har redan tekniken att kunna skapa spel så man inte kan skilja de från riktigt eller fejk men de som sätter stopp för det är ju just det att det tar för långtid att skapa såna spel och sen måst alla ha tekniken hemma så man kan spela spelen på den grafiken så man inte tappar känslan.

Så allt finns och man kan göra det men det kostar alldeles för mycket att skapa såna spel samt att kunna spela dem.
Citera
2012-06-16, 22:44
  #19
Medlem
-rascal-s avatar
Teknologin inom AR går oerhört fort fram, enheter som Kinect gör att det blir snabbare, billigare och enklare att göra 3D skanningar och motion capture och tekniker som PhotoSynth gör processen att återskapa verkliga miljöer digitalt till en barnlek..
Utveckling inom physics, som vatten, dimma, hår, tyg, hud är numera gjord i realtid.
Lägg till det att CPU/GPU utveckling fortsätter i rasande takt,
Sammantaget så skulle jag vilja påstå att skådespelaryrket inte är en framtidsbranch.. för vem vill behöva jobba med diviga, överbetalade konstnärssjälar om en film kan skapas helt digitalt utan annat än en hoper billiga indier och datakraft. 20 år max..
Citera
2012-06-16, 22:59
  #20
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conter1
Grafiken skiljer sig inte så mycket mellan crysis 1 och 3 tycker jag. Och jag hittade ingen bild som framhävde den riktiga grafiken i crysis 3.


Men för att du hejar på brynäs så förlåter jag dig.
Den här sidan är bra.

Vilken tur att du förlåter mig för att jag hejar på det bästa laget.
Citera
2012-06-16, 23:04
  #21
Medlem
Rent tekniskt så går det redan idag att generera bilder eller videosekvenser som en vanlig person skulle ha mycket svårt att skilja från verkligheten. Dock handlar det ju här om en mycket dyr och tidsödande process, varför vi bara ser detta i dyra Hollywood-filmer. Spelen är dock på väg att komma i fatt, men just när det gäller realistisk 3D-grafik i realtid så är det en sak att göra en bestämd filmsekvens (som i en film) men någonting HELT annat att skapa en dynamisk spelvärld. När de stora filmstudiorna genererar 3D-effekter till sina filmer så gör de detta med enormt kraftfulla datorkluster, och då genererar de alltså en förutbestämd sekvens. Så de enda problemen för spel med grafik lika verklig som om det var en riktig film är egentligen bara följande två:
1) Beräkningskapacitet
2) Ett stort team av duktiga och noggranna animatörer och grafiker (någon måste ju sätta ihop pusselbitarna)

Jag tror att det lär dröja säkert 15 år innan en vanlig person kan köpa hårdvara kraftfull nog för att rendera den typen av grafik på sin dator. Till det krävs ju också att någon spelstudio kan lägga x antal miljarder på att utveckla ett spel med den typen av grafik. Så i bästa fall skulle jag säga att det tar 20 år innan man kan spela ett spel med en grafik som är precis lika bra som i en riktig film.

Fast då handlar det nog om ett fåtal AAA-titlar, typ NHL 2032 eller nåt.

Men om man skall vara pessimistisk så kan det nog ta mycket mycket längre än så. Idag drivs ju spelutvecklingen (tyvärr) av konsolerna (PS3, Xbox). Så redan idag är spelutvecklarna de facto kraftigt begränsade i hur snygga spel de kan göra. Och på 20 år kommer det kanske komma max 4 nya generationer av spelkonsoler, och jag har svårt att se hur de skall kunna få så mycket beräkningskapacitet i de små lådorna tills dess. För konsolerna rör det sig istället kanske om 30-40 år, och jag har svårt att se något spelföretag lägga miljarder kronor i utvecklingskostnad på ett spel som kommer vara PC-exklusivt (om inte alla PC-ägare i framtiden börjar köpa sina spel :P).

Men även i en framtid där vi har denna beräkningskapaciteten samt de färdiga spelen så kommer man ändå vara begränsad till att titta på en 2-dimensionell bild (iof med en 3D-illusion om man kör på en 3D-skärm). För att verkligen inte kunna skilja ett spel från verkligheten så skulle man behöva ha ett Virtual-Reality-system. Typ att man spänner fast sig i någon maskin där man har full rörlighet samt att man har på sig någon typ av hjälm som projicerar en 3D-bild över hela synvinkeln. Sedan fattas bara ett lukt och känselsystem. Fast, det lär nog inte bli någon hit att få känna autentisk smärta i bröstet när man blir skjuten i ett spel.
Citera
2012-06-16, 23:18
  #22
Medlem
Theekmans avatar
Jag slår vad om att det någon gång kommer bli som filmen Gamer
http://www.youtube.com/watch?v=3-Pcv...eature=related

Eller liknande som i Strange Days
http://www.youtube.com/watch?v=qU14evKo-v4
Citera
2012-06-17, 00:49
  #23
Medlem
man kan, men som sagt kommer det aldrig att hända sålänge människor skapar spel då det skulle ta för lång tid att "skapa" världen.
Citera
2012-06-17, 01:20
  #24
Medlem
Sandworms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskpungen
Alla vet vi att spelen bara blir snyggare och snyggare. Någon gång i framtiden borde spelen hinna ikapp verkligheten, och således bör de inte kunna utvecklas längre, med avseende på grafiken. När kommer detta ske? Är vi nära? Tror ni att detta kan komma att få konsekvenser? Rent teoretiskt skulle ett antal personer kunna förfalska övervakningskamerors videosar och annat, för att därmed kunna fälla fel personer i domstol. Man skulle kunna rekonstruera självaste Palmemordet. Man skulle kunna göra en porrfilm med Hitler och Eva Braun, med inslag av avsugningar verkställda av höga sovjetiska generaler, exempelvis Zjukov. Vem vet vad framtiden har att dölja.

Moderator erhåller härmed mitt nådiga tillstånd att flytta tråden, om den mot all förmodan på denna sida av Dalälven vore felplacerad.

Er tillgivne

Taskpungen
Finns forskare som påstår att vi sannolikt lever i en simulation, då vi kommer kunna skapa simulationer i framtiden som är just så verkliga att vi inte kan skilja mellan det och verkligheten.

Vi kan leva i Matrix med andra ord.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback