Citat:
Ursprungligen postat av DarthAkesson
...på grund av vad denna egenskap tenderar att medföra. Att kalla detta strukturellt vore ingalunda mindre konspirationsteoretiskt än feministernas patriarkat.
Fler termer du behöver kolla upp, märker jag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Strukturell_diskriminering
Citat:
Och vad finns det för utrymme inom detta system för lösningar på samhällsproblem som blodsfejder, organiserad kriminalitet, terrorism, inbördeskrig, plundring, vandalism et. c.?
Skyddssammanslutningar skulle förmodligen vara den vanligaste lösningen (se t.ex. Pierre-Joseph Proudhons "General Idea of the Revolution", Errico Malatestas "Crime and Punishment", Emma Goldmans "Anarchism and Other Essays", Lysander Spooners "Free Political Institutions", Voltairine de Cleyres "Crime and Punishment", Francis D. Tandys "Voluntary Socialism" eller Benjamin R. Tuckers "Individual Liberty"). Med den juryprövning av brottslingar som följer med. Alltså, A, B, C, D, E, F och G vill inte bli angripna av H, och organiserar sig för att försvara sig från H - liksom från varandra, ifall någon skulle få för sig att angripa någon annan.
Då de allra flesta föredrar att inte bli angripna av andra vore det inte direkt konstigt att de allra flesta, givet frihet, skulle organisera ett försvar emot angrepp. Varför skulle de inte? Vem gillar kriminalitet, inbördeskrig, plundring, o.s.v. och vill se det som något framträdande i samhället? Givet att staten är inkompetent, och dess institutioner faller samman pga detta, uppkommer det förstås många möjligheter för kriminella och människor med auktoritetsanspråk att agera som de vill - då folket i övrigt inte har några större möjligheter att organisera ett försvar, som inte utgår ifrån redan existerande auktoritet (se t.ex. delar av Somalia); givet att frihet uppnås genom en gradualistisk process finns det tvärtom ett stort utrymme för "vanligt folk" och ett väldigt litet sådant för kriminella och människor med auktoritetsanspråk. Givetvis skulle sådana
existera, och
agera; men de skulle förmodligen inte utgöra något dominerande element, liksom i demokratier som utvecklats gradualistiskt.
Benjamin Tucker uttryckte detta kanske bäst, i "Liberty, Land, and Labor" från 1888:
"If government should be abruptly and entirely abolished tomorrow, there would probably ensue a series of physical conflicts about land and many other things, ending in reaction and a revival of the old tyranny. But if the abolition of government shall take place gradually, beginning with the downfall of the money and land monopolies and extending thence into one field after another, it will be accompanied by such a constant acquisition and steady spreading of social truth that, when the time shall come to apply the voluntary principle in the supply of police protection, the people will rally as promptly and universally to the support of the protector who acts most nearly in accordance with the principles of social science as they now rally to the side of the assaulted man against his would-be murderer. In that case no serious conflict can arise."
Citat:
Med nationen menar jag specifikt den svenska nationen, varken mer eller mindre. Vad som utmärker denna är i huvudsak att männsikorna däri talar det svenska språket, kallar sig själva 'svenskar', har en historisk koppling till den svenska staten, har ett typiskt sätt att tänka och handla på. Sedan uppstår det ju problem liksom när man ska indentifiera arter, underarter och raser.
Med nationen menar du nationen, varken mer eller mindre. Bra cirkelargumentation där. Vilket sätt att tänka och handla på menar du är det enda "svenska"? Vilken filosofisk skola ska tanken utgå ifrån, och hur ska handlingarna se ut? "Historisk koppling till den svenska staten" kan vi väl i princip glömma att SAP stod för, då de förespråkade frihet till in- och utvandring till och från landet. Att alla skulle tala svenska ville de förmodligen, däremot, och vill än idag. Ifall människor kallar sig "svenskar" har jag svårt att tro var något som bekymrade dem. Det typiska sättet att tänka och handla på skulle jag också vilja se någon källhänvisning till att SAP officiellt krävde/värnade eller ens
definierade.
Citat:
Etablissemanget är den del av tidsandan, den abstraktion som utgör den verkliga politiska makten, och har mindre med antalet mandat i riksdagen att göra. Den syns inte bara i politiska församlingar och i offentlig verksamhet utan även i media, i arbetsliv, ute på gatorna och i folks vardag. Det är på grund av denna som V och Mp röstade för grundlagsändringen (som för övrigt drevs igenom utan rådgörelse med det svenska folket så som lagen förskriver) vilken grundlagsfäste EU-medlemskapet, trots dessas uttalade EU-modstånd; de är en del av Sjuklövern vilken är etablissemangets fysiska representation.
Etablissemanget är pluraliteten av verklig politisk, social och ekonomisk makt; där ingår naturligtvis riksdagen, där SD ingår och - som de stolt basunerar ut - påverkar den förda politiken. Gilla det eller inte, men skippa den patetiska martyrrollen. Det finns ingen sjuklöver, utan en åttaklöver; i de allra flesta frågor skiljer sig förmodligen V från regeringen och den förda politiken än vad SD gör.
Citat:
Liksom jag har sagt tidigare är inte nationalism av nödvändighet ömsesidigt uteslutande med internationalism, även om det må förhålla sig så i din lilla inskränkta värld. Det är dessutom synd att du trots mina högst uppriktiga ansträngningar är oförmögen att förstå vad anti-vit innebär, men rasism och förtryck av alla slag är väl enkelriktade enligt din dogmatiska världsuppfattning.
Inte alls, rasism och förtryck förekommer mot alla typer av grupper; etniska, politiska, religiösa, o.s.v. Men du missade tyvärr hela frågeställningen, vilken fick ge vika för samma floskler som du upprepat genom hela tråden. Alltså, hur är förespråkandet av en internationell rättsordning, "folkens förbund", internationell ordningsmakt, frihet att utvandra från Sverige och invandra till Sverige, uppstartandet av Flyktinghjälpen, o.s.v. exempel på nationalism, och hur är det inte "anti-vitt", "anti-svenskt", "anti-nationalistiskt" och/eller andra floskler du slänger dig med här i tråden? Hur kan SAP idag kallas landsförrädare när de tycker att det är okej att invandrare existerar, medna SAP på 20-, 30- och 40-talen var "nationalister" samtidigt som de förespråkade just invandring? Hur kan SAP idag kallas landsförrädare när de är positiva till EU, medan de på 20-, 30- och 40-talen kunde vara "nationalister" samtidigt som de förespråkade en internationell rättsordning, "folkens förbund", internationell ordningsmakt?
Jag får helt enkelt inte ihop det. Om det inte bara är så att du romantiserar historien för att den ska passa ihop med dina egna åsikter och föreställningar. Vilket det förmodligen är.