2012-06-15, 16:26
Medlem
MRs avatar
Min flickvän ska röntga sitt knä och hon har läst någonstans om att man ska lämna piercingar hemma.
Hon har piercing i läppen och det lär väl inte påverka röntgen, eller?

Eftersom att hon tycker det är jobbigt/krångligt att få ut sin piercing så vill hon helst undvika att tabort den, men om det är ett måste så gör hon det.
Men funderar om det är ett måste att tabort piercing i läppen när man ska röntga knäet?
Citera
2012-06-15, 16:34
Medlem
Scrapers avatar
Så länge det är vanlig rtg och inte MR (magnetresonans) så behåller hon den på.

Edit: ser nu att du heter just MR vilket är ett jävligt udda sammanträffande
Senast redigerad av Scraper 2012-06-15 kl. 16:50.
Citera
2012-06-15, 18:23
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MR
Min flickvän ska röntga sitt knä och hon har läst någonstans om att man ska lämna piercingar hemma.
Hon har piercing i läppen och det lär väl inte påverka röntgen, eller?

Eftersom att hon tycker det är jobbigt/krångligt att få ut sin piercing så vill hon helst undvika att tabort den, men om det är ett måste så gör hon det.
Men funderar om det är ett måste att tabort piercing i läppen när man ska röntga knäet?

Säg åt henne att ringa röntgenmottagningen och fråga direkt. Det finns alltid telefonnummer för frågor och information på tidbekräftelsen.
Citera
2012-06-15, 18:28
Medlem
gugglianos avatar
Påverkar både MR och CT, så rör det sig om nåt annat än en vanlig slätröntgen så ska piercingen ut om den sitter nära det område som ska röntgas. Har själv sett bilder av en CT skalle, när jag glömde en piercing i tungan, det blir en massa ränder och skit över bilden, och arga läkare som remmiterat dit. Men till patientens försvar är det sällan dom frågar om annat än det som syns
Citera
2012-06-15, 18:30
Medlem
dekanmis avatar
Hon måste ta ut den, det fick jag göra med alla mina när jag skulle göra MR-röntgen. "Lämna den hemma" behöver hon inte göra, huvudsaken är att hon inte har den i när hon ska röntgas.
Citera
2012-06-15, 19:34
Medlem
Det ska gå bra med smycken i plast.
Citera
2012-06-16, 05:47
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
Påverkar både MR och CT, så rör det sig om nåt annat än en vanlig slätröntgen så ska piercingen ut om den sitter nära det område som ska röntgas. Har själv sett bilder av en CT skalle, när jag glömde en piercing i tungan, det blir en massa ränder och skit över bilden, och arga läkare som remmiterat dit. Men till patientens försvar är det sällan dom frågar om annat än det som syns

Men hallå, det är ju just en rtg det frågas om, dessutom i knät när piercingen sitter långt därifrån. Så du pratar om något helt annat än vad som frågas om
Citera
2012-06-16, 05:47
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Hon måste ta ut den, det fick jag göra med alla mina när jag skulle göra MR-röntgen. "Lämna den hemma" behöver hon inte göra, huvudsaken är att hon inte har den i när hon ska röntgas.

1) Hon ska inte göra en MR.

2) MR är inte röntgen.
Citera
2012-06-16, 06:08
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
1) Hon ska inte göra en MR.

2) MR är inte röntgen.

Fast i ärlighetens namn är det mycket vanligt att folk inte vet skillnaden mellan MR och CT / slätröntgen utan för dem är det mer eller mindre samma sak.

Om TS tjej skall göra vanlig slätröntgen av knät eller en CT behöver hon ej ta bort piercingen då den är så pass långt borta från området som skall undersökas, hade det varit i samma område hade hon varit tvungen att ta bort den pga risken för artefakter (dvs störningar i bilden som gör att den blir svår/omöjligt att tolka). Om hon däremot skall göra en MR måste hon ta bort piercingen även om det är långt från området som skall undersökas pga att det sistnämnda utgörs av mycket kraftiga magneter och därför är alla former av metallföremål (vissa proteser som ej är magnetiska undantagna) ej tillåtna att ha på sig vid en undersökning eller ens om man går in i rummet där magnetkameran står.

TS tjej bör ringa till röntgenavdelningen och fråga exakt vad för undersökning hon skall göra och om det är ok att ha kvar piercingen eller ej så det inte blir något missförstånd. Dock brukar det stå i kallelsen man får hem om man skall avlägsna eventuella metallföremål eller ej vid undersökningen men de kanske har missat det i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in