2012-06-15, 16:08
Medlem
Jag ska få ett skadestånd utbetalt av min arbetsgivare. kommer jag behöva skatta på beloppet??
Känns inte som att det faller under inkomst av tjänst, kapital eller näringsverksamhet. där för inte skattepliktigt?? typ som försäkringsersättningar.

MVH
Citera
2012-06-15, 16:10
Bannlyst
Jo detta är Sverige det finns skatt på nästan alltid so antagligen måste du skatta för det.

Men skattepengar går till skolor och trafik och sjukvården så se det som en välgörenhet istället för att bli ledsen
Citera
2012-06-15, 16:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandasLekstuga
Jo detta är Sverige det finns skatt på nästan alltid so antagligen måste du skatta för det.

Men skattepengar går till skolor och trafik och sjukvården så se det som en välgörenhet istället för att bli ledsen

Fast ett skadestånd är ekonomisk kompensation för någon felaktighet och inte lön så lite beroende på situationen kan det nog tänkas vara skattefritt.
Citera
2012-06-15, 16:20
Medlem
Hade för mig att skadestånd är skattebefriat då det är ersättning för förlust och inte inkomst av nytt kapital (du har ju förlorat en visst form av kapital, eller möjligheten till att förvärva den kan man säga).

http://www.whiplashinfo.se/juridik/s...m#_Toc47838729
Citera
2012-06-15, 17:35
Medlem
Det går väl i princip att säga att nästa alla skadestånd är skattefria, med undantag för skadestånd som kommer från en arbetsgivare då är det extremt sällan som det är skattefritt.
Citera
2012-06-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Det går väl i princip att säga att nästa alla skadestånd är skattefria, med undantag för skadestånd som kommer från en arbetsgivare då är det extremt sällan som det är skattefritt.

okej hur kommer det sig? lagrum?
Citera
2012-06-16, 16:08
Medlem
Kolla sidan 672-673

http://www.skatteverket.se/download/...2/399-2-01.pdf

Citat:
Högsta förvaltningsdomstolen har i ett antal domar fäst stort
avseende vid om ersättningen utgivits av arbetsgivare eller f.d.
arbetsgivare. Sådana skadestånd är så gott som alltid skattepliktiga
som inkomst av tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in