2012-06-15, 11:36
Medlem
Skidaddles avatar
Jag köpte nyligen en espressomaskin, en Rancilio Silvia. Jag köpte den därför att den har fått bra resencioner, och för att många tycker att den gör gott kaffe.

http://www.kaffegrossisten.se/espres...lvia-version-3

Emellertid verkar jag ha lite problem med den, för jag tycker inte den gör gott kaffe alls. Det blir blaskigt och smakar sump. I reklamen står det:

Citat:
"Likt mer avancerade maskiner så har Silvia även en backventil som släpper trycket i filtret efter bryggning. Detta minskar risken för skvättande då du tar bort filterhållaren samtidigt som det resulterar i en torrare kaffepuck."

Men jag har märkt att när jag tar bort filterhållaren står "kaffepucken" helt under vatten. Så, vad kan problemet vara?
Citera
2012-06-15, 11:44
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Jag har en Rancilio. När jag köpte den så slet jag ett tag med att finna rätt kaffesorter.
För det mesta så är kaffet för grovt.
Har du ingen egen kvarn (Rocky) så har jag kommit fram till följande sorter också med tanke på pris.
Illy - fungerar fint i Rancilion.
Lavazza - Stampa den hårt så blir det bra.

Vissa kaffebarer har koll på Rancilio men det gäller att de vet vad de snackar om annars får du fel grovlek på kaffet och då blir det obrukbart.

Jag själv kör nästan enbart på Lavazza idag och det är en kompromiss med tanke på pris också då jag bor i Norge där de tar 70 NOK för 250g Illy!
Citera
2012-06-15, 12:02
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentaxanalytiker

Jag själv kör nästan enbart på Lavazza idag och det är en kompromiss med tanke på pris också då jag bor i Norge där de tar 70 NOK för 250g Illy!

Jag kör alltid Lavazza svart, eftersom jag genom trägen empirisk forskning har kommit fram till att det smakar allra bäst. I Sverige kostar dom strax under 40 SEK per burk. Men det smakar blaskigt även med den, framförallt smakar det kaffesump. Jag förstår inte riktigt vad problemet är, om det är vattnet som inte blir tillräckligt varmt eller vad det kan vara. Ska jag kontakta leverantören? Skicka tillbaka den? Fick den för bara några veckor sen...
Citera
2012-06-15, 12:09
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Jag väntar alltid lite längre innan jag gör kaffe. Om du sätter igång så fort lampan släcks så är iaf min inte tillräckligt varm.
Med Lavazza så fyller jag behållaren med lite mindre kaffe än med andra sorter och sedan trycker jag till det hårt en gång med lite vrid. Då blir det bra med krema och en fin rostad smak.

Det tog ett tag för mig att få till det så ge inte upp!
Prövade hur många sorter som helst och tyckte det smakade skit och blask men till slut så hittar du hem och då kommer du att älska den.
Citera
2012-06-27, 12:16
Medlem
Googla Silvia och "temperature surfing" så hittar du mycket matnyttigt. Silvia har väl nämligen lite problem med att hålla bra och konstant temperatur på vattnet.
Citera
2012-06-27, 14:04
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coda
Googla Silvia och "temperature surfing" så hittar du mycket matnyttigt. Silvia har väl nämligen lite problem med att hålla bra och konstant temperatur på vattnet.

Jag ska gå till ett kafferosteri och be att få malet kaffe av rätt sort till just den maskinen, så får vi se om det blir nån skillnad. Fick tipset att göra just det....
Citera
2012-06-28, 14:03
Medlem
VanitaToftbys avatar
Kolla med kaffenördarna på: http://www.riktigtkaffe.se/ om dom har ngt tips.
Citera
2012-06-28, 14:33
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Kolla med kaffenördarna på: http://www.riktigtkaffe.se/ om dom har ngt tips.
Yep. Där lär ts få tipset att skaffa kvarn. Han är vare sig först eller sist med att köpa en bra halvautomat i instegssegmentet för att sedan tro att det räcker så.
Burkarna med malet Lavazza är till för mokabryggare.

Då ska man också tänka på att just Rocky är ungefär så lågt man kan gå pris och kvalitetsmässigt.
En dyrare kvarn däremot slipper man uppgradera i första taget. Kvarnar håller länge, det enda är att man kan behöva byta malskivor för typ 400. Därför är blocket klokt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in