Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-12, 23:47
  #25
Medlem
InflatableBoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Man är från det landet man är född samt vars föräldrar kommer ifrån så hon är she sk eftersom hon är född här och har svenska föräldrar

Säg om man har turiska föräldrar ( båda) men är född här så är man halvsvensk

Inte om du frågar Annie Lööf och C eller valfri annan politiker. Om en invandrare med två utrikesfödda föräldrar boende i Sverige ses som svensk ska Åkerman ses som kanadensisk. Det är rasistiskt av media att claima henne som svensk.

Halvsvensk: Turkisk mamma, svensk pappa
Svensk född av utländska föräldrar med svenskt medborgarskap är en svensk medborgare precis som föräldrarna om föräldrarna har medborgarskap..
Svensk: Delar kultur, etnisk tillhörighet och historia.
__________________
Senast redigerad av InflatableBoppo 2018-03-12 kl. 23:51.
Citera
2018-03-24, 08:41
  #26
Medlem
15minFames avatar
Hon var på tv härom morgonen och pratar perfekt svenska och pratade om Sverige som hon kallar hemma.
Jag ser henne som svensk / utlandssvensk.
Citera
2022-07-21, 19:39
  #27
Medlem
psaks avatar
Andra filmen i Sverige på g, även den här gången med Edward af Sillén som regissör:
https://filmivast.se/inspelningsstar...malin-akerman/
Inslag från inspelningen visades i tv4 nyhetsmorgon i helgen.

Kommer hon satsa mer på svenska filmbranschen nu när hon med sina 44 bast passerat Hollywoods guldålder?
Citera
2022-07-21, 19:45
  #28
Medlem
Amsvartners avatar
Har hon åkt tunnelbana i Canada så måste ju hon va kanadensare.

Punkt.
Citera
2022-07-21, 20:16
  #29
Medlem
Om jag förstått rätt så har Åkerman svenskt och amerikanskt medborgarskap och permanent residency i Kanada.

Min barn argumenterar endel för inte är svenskar för att de är födda i ett annat land och enbart varit bosatta där. Men de har enbart svenskt medborgarskap. De firar alla svenska högtider precis på samma sätt som högtiderna i landet vi bor i. De pratar båda språken. De kommer som Åkerman aldrig riktigt enbart tillhöra Sverige eller enbart sitt boendeland. Man hamnar i ett ingenmansland där man inte 100 % tillhör eller associerar sig med respektive nationalitet.

Jag upplever att den svenska identiteten blandas ut med den i det landet jag bor mer och mer för varje år.

Personligen så tycker jag att man först och främst har den nationalitet där man är medborgare. Har man föräldrar av annan nationalitet eller växer upp i ett annat land än där man är medborgare så tycker jag att man har starka influenser av den nationaliteten men inte nödvändigtvis tillhör den. Det är många jag mött i Sverige och andra europeiska länder som är födda och uppvuxna i Sverige och andra europeiska länder men som svarar att de har en helt annan nationalitet eller tillhörighet än svenskt eller det andra europeiska landet (Irakier, Persier, Jugoslav, Tibetansk). Endel amerikaner är också väldigt snabba med att påpeka att de är amerikaner men med tyska/franska/svenska/engelska/spanska rötter.

Men nu förtiden är det främst individens upplevelse om brukar vara avgörande så känner sig Åkerman som svensk-kanadensisk-amerikan så är hon det. Känner hon sig mest som en utomjording så är hon det.
Citera
2022-07-22, 09:39
  #30
Medlem
Ser henne som både svensk och kanadensisk.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback