Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-24, 17:54
  #985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Ja det är mycket sådant. Samtidigt så är kanske sanningen att man överskattade hur mycket bra svt gjorde förr. Nästan alla 80 tals deckare och liknande är på gränsen till sövande. Många komediserier finns det väldigt få avsnitt av. Exempelvis Nile city,Pistvakt och Bert. De mest kända dramaserierna har man sett nu två gånger under de 10 åren öppet arkiv har varit uppe. Vad är det egentligen som fattas som de inte har lagt upp?

Det största skälet är nog att man investerade för lite i projektet. Förväntningarna på förhand var att SVT i princip skulle digitalisera hela sitt arkiv och göra det sökbart och tillgängligt i en databas för allmänheten.

Typ att man skulle kunna se alla nyhetssändningar sedan sändningarna startade.

Istället fick man ett mycket magert och begränsat redaktionellt urval som motsvarar ett par procent av hela arkivet.

Det hade (har) så mycket potential men det blev bara hype och antiklimax.
Citera
2023-07-24, 22:36
  #986
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av optifree
Det största skälet är nog att man investerade för lite i projektet. Förväntningarna på förhand var att SVT i princip skulle digitalisera hela sitt arkiv och göra det sökbart och tillgängligt i en databas för allmänheten.

Typ att man skulle kunna se alla nyhetssändningar sedan sändningarna startade.

Istället fick man ett mycket magert och begränsat redaktionellt urval som motsvarar ett par procent av hela arkivet.

Det hade (har) så mycket potential men det blev bara hype och antiklimax.
Jag tror inte att SVT lagt för lite på att digitalisera sitt arkiv utan att rättighetskostnaderna för öppet arkiv skulle bli för stora.
Se nu i USA där massa människor strejkar just för att få samma reprisersättningar de fick tidigare. De intervjuade den svenska skådespelaren Alexander Karim. Han sa ungefär att för produktioner innan 2016 "forsar" de in reprispengar. För produktioner efter 2016 kommer det inte ett skit.
En gissning att de flesta öppet arkiv produktioner faller under avtalet som gäller innan 2016.
Så en fråga är då hur svenska folket skulle känna om 60-70% av mediaskatten gick till rättigheter för öppet arkiv.
Citera
2023-08-03, 16:03
  #987
Medlem
CH55s avatar
Saknar en hel del serier och filmer som jag inte lyckats hitta på varken öppet arkiv eller nån annanstans.


Anmäld försvunnen (1995)
Bota mig (2006)
Browalls (1999)
Dolly & Dolly (1998)
Död mans ord (1980)
En klass för sig (2000)
Fallet (2009)
Glöm inte mamma! (1998)
Lita på mig (1981)
Lukas 8:18 (1999)
Makt på spel (1973)
Papphammar, nyare avsnitten (1999)
På banken (1980)
Rosenholm (1991)
Två som oss (1999)
Visst är ni sjuk (1979)
Yasemin på flykt (1992)
Vägg i vägg (1986)

Den magiska cirkeln (1970)
Puder (2001)
Sound of Näverlur (1971)

Efterträdaren - (Etterfølgeren) (1999) norsk serie
Citera
2023-08-03, 16:46
  #988
Medlem
L3nn4rts avatar
Det finns något magiskt med att ha gamla filmer på i bakgrunden om man tar en middagslur. Jag vet inte vad det beror på, men att somna till en gammal svartvit film med halvdåligt ljud och sättet de talar på, är som att bli vaggad till sömns.

Det funkar aldrig med dagens film eller serier.
Citera
2024-02-05, 17:38
  #989
Medlem
rudi1985s avatar
Dom har lagt ut yasemine på flykt igen. Var 32 år sedan jag såg den sist kände inte igen mycket den var ganska bra. Hon som spelar yasemine är jättevacker eller hon va det då. Nu är hon väl typ 60 figge Norling spelade snubben hon rymde med.
Citera
2024-02-05, 19:28
  #990
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Svt play är snabba med att plocka bort grejer

Får hålla med, de lägger upp massa bra som man knappt hinner tänka tanken att börja titta på innan de tar bort serien. Eller så hinner man se två-tre avsnitt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback