Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-27, 19:54
  #13
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Läste nedan bloggpost och blev sugen på att prova
https://www.superfoodly.com/lupini-beans/

Odlas tydligen i Sverige
https://nordiskravara.se/produkter-blog/lupinbona
tyvärr bara återförsäljare i Stockholm och Skåne
https://nordiskravara.se/hitta

Någon som vet vart man kan hitta inlagda eller torkade i Gbg?

Jag bor i Stockholm, så jag har dålig koll på specifika tips i Göteborg men här kan man köpa inlagda lupinbönor i glasburk i varenda invandrarbutik i stort sett. Jag har aldrig provat dem.

Torkade behöver du nog hitta en latinobutik för att komma över eftersom den formen av lupinbönor är vanliga i Anderna. Jag köper mina hos Tienda Rocoto i Stockholm, som även kör postorder. Dessa kallas chochos i Peru: http://www.rocoto.se

De i glasburk är bara att använda, men de torkade måste lakas ur innan du använder dem då du kan råka illa ut om du fuskar. De smakar fan om de inte är urlakade ordentligt så fuska lär du nog inte göra, men ändå bra att ha koll på. Fråga i butiken. Det tar typ en vecka att laka ur dem, men du kan laka ur en stor mängd på en gång och sedan frysa in så slipper du krångla nästa vända. https://en.wikipedia.org/wiki/Lupin_bean#Toxicity

Jag använder dem som andra bönor. Släng i ett gäng i en tomatsoppa exempelvis. I Peru käkade jag lupinmos. Potatismos fast med lupinbönor istället. Langa i några i en sallad kanske? Dessa är mycket proteinrika och innehåller även omega-3, samt en massa annat kul.

Ett bonustips är att Willys har lupinyoghurt som kallas "lupinghurt" eller något. Smakade helt OK tycker jag.

Bon apetit!
Citera
2018-06-27, 20:05
  #14
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Sättet man lakar ur de torkade bönorna är som följer:

Lägg torkade bönor i en skål med generöst med vatten över natten.

Dagen därpå så kokar du dem i 2½ - 3 timmar i generöst med vatten under lock. När du kokt klart smakar du på en böna. Den smakar bittert som FAN. Jag skulle jämföra det med galla ungefär. Det är den bittra smaken som du vill ha bort.

Därefter lägger du dem i en skål med generöst med vatten igen, varpå du byter vatten och sköljer bönorna morgon och kväll varje dag i sex dagar. En vecka totalt inklusive den första natten alltså.

Mot slutet av veckan kan du smaka en böna varje dag så känner du att den bittra smaken avtar dag för dag. På den sjunde dagen kan du använda bönorna. Jag tycker att de luktar svagt av yoghurt men smakar just inget. Det är näringsämnena man vill åt så det är OK.

Du kan gasa på urlakningen genom att koka dem igen i en timme eller två dagen efter att du kokte dem första gången. Så länge du blir av med den bittra smaken så är du safe.

Det traditionella sättet att laka ur bönorna är att lägga dem i en säck och kasta dem i en bäck där ju vattnet byts kontinuerligt varpå de får ligga där tills de skärpt till sig.

Jag tog en matlagningskurs med introduktion av lokala råvaror i Cusco (Peru) där jag fick en hel massa sådana här saker förklarade för mig. Rekommenderas varmt om du har vägarna förbi!
Citera
2018-06-27, 22:36
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
...
Fast det finns tydligen två olika varianter, den vanliga och en som benämns "sweet". Den som det svenska företaget odlar och säljer är sötlupin
Citat:
Tillagning Skölj bönorna noga och blötlägg i minst ett dygn. Koka upp rikligt med vatten och salt (3 %). Lägg i bönorna och låt dem koka försiktigt i 10–15 minuter.
Från superfoodly.com:
Citat:
... there have been non-GMO variants called sweet lupins which have been bred. These contain far less of the bitter toxic alkaloids and can be safely eaten without soaking.
Citat:
To prepare them safely and remove the alkaloids, they must be rinsed, soaked, and the process is repeated over a period that typically spans several days. Rinsing and soaking in brine is another common method for removing and neutralizing the bitter compounds.

Sweet lupini don’t need to undergo the same prep. Because they’re hard to differentiate visually, precautions must be taken to ensure they aren’t mixed up with the normal bitter varieties.

When lupini beans are not properly prepared, side effects from the alkaloids can include disorientation, poor motor coordination, slurred speech, dilated pupils, racing heart rate, high blood pressure, and abdominal pain.

Hursomhelst så hade det varit okej att smaka antingen de inlagda vanliga eller sötlupin så man vet att man tycker om smaken innan man lägger typ en vecka på tillredning.

Ska kolla invandrarbutiker när jag har vägarna förbi.

Citat:
Jag använder dem som andra bönor. Släng i ett gäng i en tomatsoppa exempelvis. I Peru käkade jag lupinmos. Potatismos fast med lupinbönor istället. Langa i några i en sallad kanske? Dessa är mycket proteinrika och innehåller även omega-3, samt en massa annat kul.

Ett bonustips är att Willys har lupinyoghurt som kallas "lupinghurt" eller något. Smakade helt OK tycker jag.
Tack för tipsen, ska kolla in Willys. Potatismos var det verkligen gott?
Citera
2018-06-28, 21:16
  #16
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Fast det finns tydligen två olika varianter, den vanliga och en som benämns "sweet". Den som det svenska företaget odlar och säljer är sötlupin

Sedär! Då lärde jag mig något nytt idag! Sötlupin måste jag lägga vantarna på när jag hittar dem.

Lupinmoset var gott faktiskt, men det var nog en hel del annat i det också vill jag minnas. Det var ett tag sedan. Peruansk mat är fan kunglig!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback