44 796 besökare online
858 391 medlemmar • 45 876 761 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Medier och journalistik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
kostogram
Medlem
kostograms avatar
Tycker det är en väldigt bra nyhetskanal. Förvisso vet jag inte hurvida den är finansierad utav olika rörelser eller liknande. Många av mina vänner brukar vara skeptisk till att jag hämtar mina huvudnyheter därifrån. Visst, det är mycket rapportering ifrån mellanöstern och dylika länder, och kanske inte första nyhetskällan för nyheter i europa.

Men kanalen har mycket intressanta debatter och program, och visar en hel del mer ocensurerat material än exempelvis SVT, CBS, Fox News osv.

De är också väldigt moderna gällande sociala medier. Kommunicerar mycket via twitter, skype etc. Deras program "The stream" är väldigt intressant. Där brukar det kunna vara alla möjliga aktuella ämnen som folk från hela världen kan twittra och diskutera kring.

Så, vad har ni att säga om kanalen? Hur nyanserad och objektiv är den enligt er?

KahluaOctavius
Medlem
KahluaOctaviuss avatar
Har precis börjat intressera mig för kanalen, inte dumt alls med ett mellanöstern-perspektiv på vissa saker. Har inte riktigt kommit in i att titta regelbundet så min uppfattning om hur nyanserad och objektiv är ännu lite vag. Hittills gillar jag det jag sett.

Tony Clifton
Moderator
Tony Cliftons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostogram

Men kanalen har mycket intressanta debatter och program, och visar en hel del mer ocensurerat material än exempelvis SVT, CBS, Fox News osv.

Så, vad har ni att säga om kanalen? Hur nyanserad och objektiv är den enligt er?

Tja med tanke på deras ensidiga propaganda under Libyenkonflikten
förra året (vilket ledde till att flera journalister på redaktionen sade upp sig
i protest) så är mitt förtroende för den kanalen förbrukat. Jag tycker personligen
inte att AJ är mycket bättre övriga västmedia. Den bästa nyhetskanalen är RT:

http://rt.com/
"Those Americans and Europeans who love their lands more than any others, and who put their families and their neighborhoods before all others, are normal people. Those who tell them that their attachments should be global and that their lands and neighborhoods belong to the whole world are sick and evil." -Srdja Trifkovic ¤ Hur länge tänker du låta mardrömmen fortsätta?¤

kostogram
Medlem
kostograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KahluaOctavius
Har precis börjat intressera mig för kanalen, inte dumt alls med ett mellanöstern-perspektiv på vissa saker. Har inte riktigt kommit in i att titta regelbundet så min uppfattning om hur nyanserad och objektiv är ännu lite vag. Hittills gillar jag det jag sett.

Kul att höra!

Citat:
Ursprungligen postat av Tony Clifton
Tja med tanke på deras ensidiga propaganda under Libyenkonflikten
förra året (vilket ledde till att flera journalister på redaktionen sade upp sig
i protest) så är mitt förtroende för den kanalen förbrukat. Jag tycker personligen
inte att AJ är mycket bättre övriga västmedia. Den bästa nyhetskanalen är RT:

http://rt.com/

Berätta mer! Skulle gärna vilja veta sådana här saker. Vilken sida förespråkade dem under konflikten? Rebellerna eller khadaffi?

För mig känns Al Jazeera alldeles lagom, ifall man söker sig till ännu mer "fri media" eller hur man skall uttrycka sig så finns det risk att det blir lite för mycket konspiratoriskt och för partisk rapportering. Al Jazeera känns ändå som ett seriöst bolag med stora resurser, men många olika parter får bidra med sitt i debatter och program.

Nu hävdar jag inte att RT på något sätt är dåligt. Har bara inte följt dem så mycket.

Aquaracer
Medlem
Aquaracers avatar
Vad behövs för att få in AJ på dumburken?

KLOCKSNACK.SE

Moderaten
Medlem
Moderatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaracer
Vad behövs för att få in AJ på dumburken?
en parabol riktad mot hotbird, sen så är det gratis, plus franska nyhetskanaler på engelska, bbc news och cnn,cnbc och blombergs, + en helvetes massa nyhetskanaler på arabiska!icke att förglömma en massa kinesiska med engelskt tal, cctv etc-... etc... din världsbild kommer att bli ........Frågan är om din lilla hjärna klarar av all mångfald, den som alla fb:are skriker om att de saknar.!:-)
Senast redigerad av Moderaten 2012-08-13 kl. 16:17.

Svara på ämne
Topp Dela »