Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-14, 10:16
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Enligt min gamla idrottslärare var kroppens sätt att säga att man behöver vatten på (törst), egentligen är dålig. Kommer inte ihåg varför dock.. Men det verkar vara bra att dricka sig mer än otörstig iaf..

Idrottslärare är nödvändigtvis inte experter på fysiologi. Varför skulle evolutionen gett oss ett system som inte fungerar?

Det finns en viss poäng i att om man gör extrema saker kan man hinna förlora vätska för snabbt, samt om att det är kallt är man inte sugen på att dricka. Detta översätter dock inte till alla som måste springa omkring med kommunalt kranvatten i flaska för 20:- halvlitern och får panikattacker då urinen är gul.

Man skall dricka då man är törstig. Är man på expedition till everest är det andra regler. Urinen får vara gul.
Citera
2012-06-14, 10:40
  #26
Medlem
Det som jag hört ska vara "onyttigt" är de personer som alltid bär runt på vatten och småklunkar lite hela tiden konstant. Detta gör så att njurarna får arbeta nästan konstant vilket kanske inte är så bra i längden, har ingen källa på detta dock, men det låter lite logiskt i alla fall :>
Citera
2012-06-14, 10:52
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elitepackz1337
Det som jag hört ska vara "onyttigt" är de personer som alltid bär runt på vatten och småklunkar lite hela tiden konstant. Detta gör så att njurarna får arbeta nästan konstant vilket kanske inte är så bra i längden, har ingen källa på detta dock, men det låter lite logiskt i alla fall :>
Oftast är det kvinnor man ser som går runt med en liten jävla sparad petflaska från en gammal powerride eller nåt.

"Titta på mig, jag är hälsomedveten och dricker massa vatten för jag är cool, och har läst i Wendela att man ska göra det."

Dra åt helv....
Citera
2012-06-14, 10:58
  #28
Medlem
giraffoideas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elitepackz1337
Det som jag hört ska vara "onyttigt" är de personer som alltid bär runt på vatten och småklunkar lite hela tiden konstant. Detta gör så att njurarna får arbeta nästan konstant vilket kanske inte är så bra i längden, har ingen källa på detta dock, men det låter lite logiskt i alla fall :>

Njurarnas arbetsbörda beror på hur mycket blod som filtreras.
Njurarna filtrerar 125ml plasma per minut. Det ger 180L(!) blodplasma per dag, eller samma sak som att din blodvolym filtreras 64 gånger per dag. Utav dessa litrarna absorberas 178,5 liter (=1,5L urin) Detta sker oavsätt om du dricker mer vatten. Njurarna arbetar alltså inte i perioder utan konstant(!).

När det kommer till vattenbalans handlar det om hur mycket som återabsorberas eller skickas ut i urinen vilket kroppen sköter beroende på hur mycket vätska den behöver för att vara i balans.
Arbetsbördan blir inte mycket större för att man går runt och sippar vatten under en dag, däremot behöver njurarna inte återabsorbera vatten, utan skickar helt enkelt ut det som utspätt urin.
De som dricker lite över lång tid håller sig i överkant av sin vattenbalans och får helt enkelt räkna med att gå på toaletten lite oftare... Endast farligt om man har klaustrofobi
Citera
2012-06-14, 11:00
  #29
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elitepackz1337
Det som jag hört ska vara "onyttigt" är de personer som alltid bär runt på vatten och småklunkar lite hela tiden konstant. Detta gör så att njurarna får arbeta nästan konstant vilket kanske inte är så bra i längden, har ingen källa på detta dock, men det låter lite logiskt i alla fall :>

Mer onödigt i så fall.. men det beror helt på vem du frågar.



Äter man bara en vettig kost så är det svårt att dricka så mycket att salthalten blir för låg i kroppen, i den mesta maten får du i dig någon form av salt.
Citera
2012-06-14, 11:02
  #30
Medlem
Ny citerar jag från en sida jag läst:


Varje dag förlorar vi vatten via vår andedräkt, svett, urin och tarmrörelser. För att kroppen ska fungera som den ska, måste du fylla på din vattenförsörjning genom att dricka vatten eller konsumera livsmedel som innehåller vatten.

Den genomsnittliga urinproduktionen för en vuxen är cirka 1,5 liter om dagen och du förlorar nära en liter vatten per dag genom andning, svettning och tarmrörelser. Det Livsmedel som vi får i oss står vanligtvis för 20 procent av vår totala vätskeintag, så om du förbrukar 2 liter vatten eller andra drycker om dagen (lite mer än 8 koppar) tillsammans med din vanliga kost kommer du vanligtvis ersätta den förlorade vätskan.

Om man dricker tillräckligt med vätska så att du sällan känner dig törstig och producerar ca 1,5 liter eller mer av en färglös eller svagt gul urin på en dag, så har du en tillräckligt bra vätskeintag. Den totala vätskeintaget är beroende på hur aktiv du är, det klimat du bor i, din hälsa, och om du är gravid eller ammar.

Om du motionerar eller medverkar i någon form av fysisk aktivitet som får dig att svettas, måste du dricka mer vatten för att kompensera för den vätska du har förlorat. Hur mycket vätska du behöver beror på hur mycket du svettats under träningen, längden på motionen och vilken typ av verksamhet du har deltagit i. Under lång och intensiv motionering, är det bäst att använda en sport dryck som innehåller natrium, eftersom detta hjälper till att ersätta det natrium du har förlorat i svett och minskar chanserna för att utveckla hyponatremi (ett allvarligt tillstånd då halten av natrium i blodet är för lågt, vilket kan vara livshotande). Glöm inte att fortsätta dricka även efter träningen.
Citera
2012-06-14, 11:06
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede

Ni som säger att man ska dricka litervis med vatten varje dag


Källa på det?

Har inte hört nån säga så sen nån gång på nittitalet... Det var ett tag sen som folk gick omkring med vattenflaskor i ryggsäcken och småsmuttade hela tiden.
Slå in öppna dörrar.......
Citera
2012-06-14, 11:16
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Lägg ner för fan! Man ska endast dricka när man blir törstig, det är kroppens sätt att tala om att "nu behövs det vätska".

Man ska inte dricka 3 liter om dagen, det är knappast hälsosamt. Kroppen reglerar själv hur mycket man ska dricka, och ni som tvingar i er vatten när ni inte ens är törstiga, ni gräver er egen grav!


Dricker man först när man är törstig så är det försent. Då är kroppen redan på väg att bli uttorkad. Så man dricker innan man är törstig.
Citera
2012-06-14, 11:34
  #33
Medlem
Vilken raketforskare TS är, förstår att man ska dricka när man är törstig! Självklart ska man det men man ska också dricka vatten i förebyggande syfta också, till exempel om du ska spela en fotbolls match i sommar väder så kan det vara bra att fylla på vätske depåerna
Citera
2012-06-14, 11:40
  #34
Medlem
gottmospahedens avatar
Minns att jag fick inprintat som liten grabb att barn skulle dricka minst 2 liter vatten per dag.
Jag fick även höra att man ska ha knäckebröd i stövlarna när man spatserar i skogen, för att inte Grävlingar ska bita in i benet.

Kan vi inte alla bara enas om att TS har rätt? När man är törstig är det bra att dricka vatten?
Citera
2012-06-14, 11:44
  #35
Medlem
simme1988s avatar
dricker man 3-4 liter vatten om dagen eller mer så är det mycket farligt/skadligt för njurarna.
Citera
2012-06-14, 11:48
  #36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
dricker man 3-4 liter vatten om dagen eller mer så är det mycket farligt/skadligt för njurarna.

Mycket skadligt?
Kan du utveckla det litegrann eller backa upp det med nån form av källa.
Det låter osannolikt att så små mängder skulle vara mycket skadliga.

Då tycker man ju att det borde varnas mer. T.ex. så skulle det alltså vara vattnet som vore det farliga i att dricka 10 öl på en kväll..inte alkoholen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback