Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-14, 07:42
  #13
Medlem
Stickss avatar
När man blivit törstig så har man väntat för länge med att dricka, det är första tecknet på vätskebrist.
Citera
2012-06-14, 08:09
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sticks
När man blivit törstig så har man väntat för länge med att dricka, det är första tecknet på vätskebrist.



Hahahahaha... myt.

Jag blir törstig när jag äter.
Citera
2012-06-14, 08:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Lägg ner för fan! Man ska endast dricka när man blir törstig, det är kroppens sätt att tala om att "nu behövs det vätska".

Man ska inte dricka 3 liter om dagen, det är knappast hälsosamt. Kroppen reglerar själv hur mycket man ska dricka, och ni som tvingar i er vatten när ni inte ens är törstiga, ni gräver er egen grav!

Var är din fakta till dina påståenden så som källor varför 3 liter vatten skulle vara hälsofarligt.

Du tjutar på och är uppkäftig i ditt skrivsätt helt utan belägg!

Att dricka 4-5 liter vatten per dag i ett jobb som inte utkräver någon större fysisk ansträngning kan anses onödigt! Men knappast att du kommer in på nivån skadligt.

Att dricka 3 liter vatten per DAG vafan är du född i för farstu ? 3 liter slinker ju ner lätt varenda dag då en jobbar med ett fysiskt jobb eller att det helt enkelt är varmt ute. Inte fan är det så att jag har måttat 3 1liters flaskor i hallen när jag vaknar och planerar ut detta på dagen, alla funtade själar dricker väl då de känner sig törstig

Men hur du går på om att det skulle vara ohälsosamt att dricka 3 liter är helt befängt, jag kan med handen på hjärtat säga att en arbetsdag likt nu och jag jobbar plus att jag tränar på efm/kväll så ligger jag på över 4l vatten per dag!

Kroppen har som ovan nämnts sina egna signaler, urinet blir gult när kroppen vill ha mer vätska och tunnar ut till genomskinligt då balansen är nådd. Du känner även själv när man når "stoppet" för tillfället att man blir mätt på vattnet när du dricker.

Kul att du skapar ett ämne och går på som en bulldozer med total avsaknad av fakta på dina påståenden!

Skulle snarare säga att det är mer ohälsosamt att dricka under 3 liter vatten per dag än att dricka mer än 3 liter! Men som sagt ens livstil säger mer om vad du bör få i dig, en kontorsråtta behöver inte lika mycket som en rallare!
Citera
2012-06-14, 08:30
  #16
Medlem
EvilGuys avatar
Jag brukar resonera så att om jag urinerar gult har jag druckit för lite, så målet är att urinen ska vara klar.
Citera
2012-06-14, 08:35
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EvilGuy
Jag brukar resonera så att om jag urinerar gult har jag druckit för lite, så målet är att urinen ska vara klar.


Har jag aldrig hört talats om.. källa?
Citera
2012-06-14, 08:37
  #18
Medlem
BajsExplosions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Du fick det också att låta som det skulle vara ohälsosamt att dricka tre liter vatten på en dag.
Nej, det fick TS faktiskt inte. TS skrev klart och tydligt att man skulle dricka när man är törstig och att tvinga i sig vatten utöver det är inte hälsosamt.
Citera
2012-06-14, 08:51
  #19
Medlem
giraffoideas avatar
Tumregeln är helt enkelt att dricka enligt aktivitet. Men visst, minst en till två liter om dagen är helt vettigt samt även rekommenderat. Om du som jag, dricker på en höft upp mot fyra till fem liter är det helt lungt och du behöver inte drabbas av panik, jag brukar tänka att det är bättre att ge njurarna lite att jobba med än att drabbas av låg vätskenivå, vilket ofta ger mig sämre koncentrationsförmåga och huvudvärk.

Njurarna är det organ i kroppen som reglerar vätske- och elektrolytbalans (diverse saltjoner och vidare Cl-,K+,Na+, H+, HCO3- etc).
Kroppens vätska delas in i två delar, intracellulär samt extracellular där kroppens ~42L vätska (70kg * 60%) finns 60% vätska intracellulärt (26L) och 40% extracellulärt (16L).
Förenklat kan man säga att vätskemängden intracellulärt hålls stabil och allt överflöd hamnar extracellulärt då denna volym är 1/5 blodplasma. Ett överflöd extracellulärt skickas helt enkelt till njurarna som producerar utspätt urin.

Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
3 liter är okej tror jag men om man dricker 10 liter på en dag utan att behöva det så kan man däremot dö av vattenförgiftning

10 liter uppdelat på en dag (även varje dag) är i teorin ingen stor mängd, cirka 800ml per timme om man tänker vaket dygn 12 timmar utgör cirka 6% av extracellulär vätska. Njurarna har stor kapacitet att hantera överflöd av vätska oavsätt om det kommer i uppdelad mängd eller i stor mängd under liten tid.
Problemet kan vara om man pratar drycker som innehåller osmotiskt aktiva ämnen, läs hög salthalt eller socker (cola?). Detta rubbar givetvis elektrolytbalansen och du kan behöva använda mer vatten för att bli av med biprodukter av cellrespirationen.
Det är därför saltvatten under en längre tid tömmer kroppen på vatten. Generellt brukar man säga att för varje liter saltvatten behövs en liter extra vätska för att njuren skall kunna utsöndra den elektrolytkoncentration som då kommer in. Jag skulle kunna bevisa detta genom diverse uträkningar men jag avstår det just nu.

För att möta påståendet om vattenförgiftning så är detta endast en risk om man dricker stora mängder vatten direkt efter en maratonprestation i hög värme där man tappat flera liter vatten samt joner i svettningar tex. Då är volymen av kroppens extracellulära vätska mottaglig för vattnet som snabbt späder ut elektrolytkoncentrationen innan denna har hunnit återanpassa sig - med dödliga koncekvenser (därav hyponatremia).

Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Jag har för mig att runt 2-3 liter vatten om dagen är någon sorts genomsnittsmängd som krävs för att kroppen ska kunna få bort orenheter och annat bös från blodet och kroppen.
Minsta urinmängd är 0,5L per dag med halv koncentrationskapacitet (600mOsm/L) - (full koncentrationskapacitet 1200mOsm/L)
Normal urinmängd ligger runt 1,5L.
Maximal urinmängd är upp mot 20L.
Därav behövs i teorin mindre än 2-3L för att göra sig av med biprodukter.
Dock, till detta måste räknas att vi förlorar cirka 800ml i avdunstning, utandning samt i avföring, exclusive rejäl svettning.

Tillslut är vi uppe i cirka 2-3L ut, som måste balanseras med lika mycket in

*edit*------------------------*edit*
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Har jag aldrig hört talats om.. källa?
Koncentrerat urin = gult.
Utspätt urin = sånärpå transparent
Trodde detta var common sense.
*edit*------------------------*edit*
Källa för ovanstående inlägg: Guyton's Textbook of Medical Physiology
__________________
Senast redigerad av giraffoidea 2012-06-14 kl. 09:05.
Citera
2012-06-14, 09:30
  #20
Medlem
Undrar vad TS har mot vatten, har mamman badat honom för mycket eller för lite, tvingat i honom vatten... problem med spriten? Eller bara allmänt okunnig?

En så otroligt grundläggande kunskap att det är viktigt att dricka mycket "bra" vätska.
Känner du inte din kropp?`Kan du inte märka skillnad i vad kroppen behöver för att må bra?

Att dricka när man är törstig är försent, har man rört på sig, tränat eller arbetat utomhus på sommaren märker man skillnad på att dricka i tid och försent när man tror sig behöva vatten...

Det är liksom på en sådan nivå att dagisbarnen lär sig sånt ...
Citera
2012-06-14, 09:35
  #21
Medlem
Mandi74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Hahahahaha... myt.

Jag blir törstig när jag äter.

Vart är din källa på att man gräver sin egen grav om man dricker 3 liter vatten om dagen, långsiktigt..
Citera
2012-06-14, 09:36
  #22
Medlem
Scrapers avatar
Skulle nog snarare säga att klart kiss är tecken på överhydrering, och starkt färgat ett tecken på dehydrering.

Någonstans däremellan ska man ligga.


Källa: Scraper.
Citera
2012-06-14, 09:53
  #23
Medlem
giraffoideas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scraper
Skulle nog snarare säga att klart kiss är tecken på överhydrering, och starkt färgat ett tecken på dehydrering.
Någonstans däremellan ska man ligga.
Källa: Scraper.
Håller med dig. Och på frågan om överhydrering är ohälsosamt och farligt, så både ja och nej, kroppsligt nej, men på lång sikt kanske vi ändå borde spara på det vatten vi har. Att slösa på resurser är ju aldrig bra, men det hör inte till ämnet. (läs kolsyrat PET-flaskvatten transporterat flera hundra mil)...
TS ska vara glad att h*n kan slå på krantappen och ta ett glas kallt vatten på beställning när som helst
Citera
2012-06-14, 09:58
  #24
Medlem
Enligt min gamla idrottslärare var kroppens sätt att säga att man behöver vatten på (törst), egentligen är dålig. Kommer inte ihåg varför dock.. Men det verkar vara bra att dricka sig mer än otörstig iaf..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback