Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-14, 04:45
  #1
Avstängd
Lägg ner för fan! Man ska endast dricka när man blir törstig, det är kroppens sätt att tala om att "nu behövs det vätska".

Man ska inte dricka 3 liter om dagen, det är knappast hälsosamt. Kroppen reglerar själv hur mycket man ska dricka, och ni som tvingar i er vatten när ni inte ens är törstiga, ni gräver er egen grav!
Citera
2012-06-14, 04:50
  #2
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Fast tre liter är väl inte direkt så mycket att det blir ens i närheten av ohälsosamt?

Jag får säkert i mig 3 liter eller mer om dagen. Och då tvingar jag fan inte i mig vätska utan dricker endast när jag är törstig.

Är jag ute och promenerar en solig och varm dag så måste jag dricka minst en liter/timme för att inte få huvudvärk. Men du menar att jag inte ska göra det utan det är bättre att få ont i huvudet?
Citera
2012-06-14, 04:53
  #3
Medlem
Xiztecs avatar
Du får i dig vatten genom mat osv. Sedan är 3 liter ett påhitt mått - hur mycket du behöver har fler faktorer, vikt tillexempelvis.
Citera
2012-06-14, 04:56
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Fast tre liter är väl inte direkt så mycket att det blir ens i närheten av ohälsosamt?

Jag får säkert i mig 3 liter eller mer om dagen. Och då tvingar jag fan inte i mig vätska utan dricker endast när jag är törstig.

Är jag ute och promenerar en solig och varm dag så måste jag dricka minst en liter/timme för att inte få huvudvärk. Men du menar att jag inte ska göra det utan det är bättre att få ont i huvudet?


Läste du vad jag skrev? jag skrev att man ska dricka när man blir törstig.. är du ute och går så är det väl fan självklart att du blir törstig......
Citera
2012-06-14, 05:10
  #5
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Läste du vad jag skrev? jag skrev att man ska dricka när man blir törstig.. är du ute och går så är det väl fan självklart att du blir törstig......

Du fick det också att låta som det skulle vara ohälsosamt att dricka tre liter vatten på en dag.
Citera
2012-06-14, 05:16
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Du fick det också att låta som det skulle vara ohälsosamt att dricka tre liter vatten på en dag.


Om man ser det på lång sikt så kan det vara ohälsosamt. Du tar inte skada om du dricker 3 L på en dag, du tar inte skada den dagen men om du fortsätter så kan det efter flera år. Det är det jag menar.

Det jag säger är att det ska inte finnas en gräns för hur mycket man ska dricka per dag utan man bör väl dricka när man blir törstig.
Citera
2012-06-14, 05:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
och ni som tvingar i er vatten när ni inte ens är törstiga, ni gräver er egen grav!

Jaa djäävlar nu är slutet nära.

Jag tycker färgen av urinet är en bra indikator för om du behöver mer vatten eller inte. Är det gulaktigt menar jag att man måste dricka mer, är det genomskinligt ligger du på en bra nivå och behöver inte dricka mer.
Citera
2012-06-14, 05:34
  #8
Medlem
Ny4Tid3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spliffpatrullen
Jaa djäävlar nu är slutet nära.

Jag tycker färgen av urinet är en bra indikator för om du behöver mer vatten eller inte. Är det gulaktigt menar jag att man måste dricka mer, är det genomskinligt ligger du på en bra nivå och behöver inte dricka mer.

Den måttstocken använder jag oxå, fungerar utmärkt.

Till TS: Varför är det så farligt att inta 3 liter vatten per dygn? Det är ju inte direkt giftigt.
Citera
2012-06-14, 05:50
  #9
Medlem
bunjackens avatar
3 liter är okej tror jag men om man dricker 10 liter på en dag utan att behöva det så kan man däremot dö av vattenförgiftning
Citera
2012-06-14, 06:18
  #10
Medlem
KahluaOctaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKillerSwede
Om man ser det på lång sikt så kan det vara ohälsosamt. Du tar inte skada om du dricker 3 L på en dag, du tar inte skada den dagen men om du fortsätter så kan det efter flera år. Det är det jag menar.

Det jag säger är att det ska inte finnas en gräns för hur mycket man ska dricka per dag utan man bör väl dricka när man blir törstig.

Av ren nyfikenhet - kan du beskriva på vilket sätt det blir ohälsosamt? Vilka symptom kan man råka ut för?
Citera
2012-06-14, 06:41
  #11
Medlem
Kluffs avatar
Jag har för mig att runt 2-3 liter vatten om dagen är någon sorts genomsnittsmängd som krävs för att kroppen ska kunna få bort orenheter och annat bös från blodet och kroppen. En vän påstod detta för någon dag sedan, eller så läste jag det någonstans. Är alldeles för trött för att kunna tänka klart just nu!

EDIT: Vätskebrist orsakar även trötthet, kom jag på.
__________________
Senast redigerad av Kluff 2012-06-14 kl. 06:44.
Citera
2012-06-14, 07:31
  #12
Medlem
christerys avatar
Det är väl inte direkt drunkning utan att salter, eller natrium lakas ur kroppen om det sker i för stor mängd (tex vid diabetes tror jag) och drabbas av hyponatremi.

Hyponatremi enligt wikipedia:

Citat:
Hyponatremi uppstår sällan som en konsekvens av ovanligt stort intag av vätska, därför att njurarna har kapacitet att utsöndra den överflödiga vätskan. Men där finns ökande antal fall av sportutövande och bantning där personer druckit stora mängder vatten under kort tid och fått söka sjukhusvård för hyponatremi som kommer av vattenförgiftning

Tror det går att få saltbalansen för mycket åt andra hållet med att käka för mycket lakrits. Som så många har sagt, lagom är bäst vilket jag antar var vad TS önskade förmedla.
__________________
Senast redigerad av christery 2012-06-14 kl. 07:35. Anledning: trött, det är jag... försvann ett H i Hyponatremi
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback