Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-14, 03:28
  #1
Medlem
Hej alla flashbackare,

Nu är det så att jag har tankar på att starta ett eget företag. Ett företag som i det här fallet skulle ägna sig åt att producera dryck. Inte nödvändigtvis läsk utan en dryck av det kanske nyttigare slaget.

Frågan är:
- Hur producerar man skiten?
- Hur kan man producera det i stora volymer?
- Ska jag kontakta en fabrik?
- Hur vet jag vad jag ska blanda för att det ska smaka gott/se gott ut?
- Produktion av flaskan, hur går det till? Vem gör sånt? Etikett?

- Designen får man väl sköta själv ang etikett. Men hur kommer allt på plats? Hur blir 3 olika delar (flaska, dryck, etikett) ett?

Det känns som att man måste vara insatt i ämnet eller nån jäkla professor för att veta vad man ska blanda och hur det ska göras för att det ska bli lyckat.



Tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2012-06-14, 10:03
  #2
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Hej alla flashbackare,

Nu är det så att jag har tankar på att starta ett eget företag. Ett företag som i det här fallet skulle ägna sig åt att producera dryck. Inte nödvändigtvis läsk utan en dryck av det kanske nyttigare slaget.

Frågan är:
- Hur producerar man skiten?
- Hur kan man producera det i stora volymer?
- Ska jag kontakta en fabrik?
- Hur vet jag vad jag ska blanda för att det ska smaka gott/se gott ut?
- Produktion av flaskan, hur går det till? Vem gör sånt? Etikett?

- Designen får man väl sköta själv ang etikett. Men hur kommer allt på plats? Hur blir 3 olika delar (flaska, dryck, etikett) ett?

Det känns som att man måste vara insatt i ämnet eller nån jäkla professor för att veta vad man ska blanda och hur det ska göras för att det ska bli lyckat.



Tacksam för all hjälp jag kan få.


Eftersom du helt saknar kunskapen av framställning och produktion, så kanske det är bäst att lobba dina idéer med ett etablerat företag och se om de vill tillverka det på licens.

Jag skulle gissa att det inte blir särskilt lätt i vilket fall.
Citera
2012-06-14, 11:37
  #3
Avstängd
NakatomiPlaza..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Hej alla flashbackare,

Nu är det så att jag har tankar på att starta ett eget företag. Ett företag som i det här fallet skulle ägna sig åt att producera dryck. Inte nödvändigtvis läsk utan en dryck av det kanske nyttigare slaget.

Frågan är:
- Hur producerar man skiten?
- Hur kan man producera det i stora volymer?
- Ska jag kontakta en fabrik?
- Hur vet jag vad jag ska blanda för att det ska smaka gott/se gott ut?
- Produktion av flaskan, hur går det till? Vem gör sånt? Etikett?

- Designen får man väl sköta själv ang etikett. Men hur kommer allt på plats? Hur blir 3 olika delar (flaska, dryck, etikett) ett?

Det känns som att man måste vara insatt i ämnet eller nån jäkla professor för att veta vad man ska blanda och hur det ska göras för att det ska bli lyckat.



Tacksam för all hjälp jag kan få.

Vad syftar du på med drycker ,kan du beskriva produkten och område.
Citera
2012-06-14, 13:39
  #4
Medlem
4-8-15-16-23-42s avatar
Frågan är:
- Hur producerar man skiten?

Ungefär som du gör saft i köket. Pressa frukt ifall du vill ha kvalité, annars får du köpa the secret sauce av någon (Vilket jag starkt vänder mig mot då du inte vet vad du ska titta på). Sedan får man ifall du ska tillverka läsk lägga till olika surhetsreglerande medel i stil med fosforsyra (som jag tror påverkar smaken mycket vilket gör att du oftast inte hittar det i "finläsk" utan bara i fulskiten) eller citronsyra.

- Hur kan man producera det i stora volymer?

Detta behöver du antingen konsultera en ingenjörsbyrå eller hänga litet med en ingenjör. Förresten behöver du nog snacka med flera ingenjörer, en som kan tillverka produkten, en som kan förpacka den.

- Ska jag kontakta en fabrik?

Bara om du har ett färdigt recept samt marknadsföringen är genomtänkt.

- Hur vet jag vad jag ska blanda för att det ska smaka gott/se gott ut?

Ifall du inte experimenterar med smaker och sånt hemma, så kommer du ha det väldigt svårt i detta företag.

- Produktion av flaskan, hur går det till? Vem gör sånt? Etikett?

Du köper flaskor av branschorganisationen och får dem återvunna, då kan du få t.ex. 50 cl eller 33 cl. Det finns också glasfabrikörer som kan framställa oerhört stora mängder nya fina flaskor av olika form. En tanke är ju att du håller dig till ramarna, men försöker designa en fin flaska då detta kan vara ett vinnande koncept i marknadsföringen av din dryck.

- Designen får man väl sköta själv ang etikett. Men hur kommer allt på plats? Hur blir 3 olika delar (flaska, dryck, etikett) ett?

1. Dryck in i flaska efter någon form av pastörisering eller annan "döda bakterierar så du får sälja skiten".
2. Kapsyl av något slag på flaskan (finns hur många varianter som helst, kronkapsyl är vanligt, skruvkapsyl är också vanligt för större flaskor av arten 1L och uppåt).
3. Etikett klistras på utsidan av flaskan, ifall drycken är något varm kan värmen sköta klistrandet åt dig om än att det är en något avancerad metod.

Summa:

Du behöver göra följande saker

experimentera hemma med smaker och hur man gör saker hemma

Börja småskaligt, för den som sätter igång en sådan här operation utan inarbetat kundregister som gillar en säljande produkt, kommer du bara sluta med skuldsanering.

Läs böcker om hur det går till. Gör saft hemma, gör läsk hemma, lär dig grundläggande saker om hur man lägger i koldioxid i dryck, gå till ditt supermarket och börja botanisera bland hyllorna, vad finns, vad finns inte?

Något jag tror du skulle kunna vinna en del på, är flaskor av sorten gallon (dvs runt 4.5 L) för familjer. Då skall den iofs vara väldigt söt och fruktig så att folk kan med att dricka mycket.

Det bästa är också rent företagsmässigt, ifall du kan ha få råvaror av god kvalité till ett vettigt pris som du kan göra en produktlinje på. T.ex. körsbärsläsk, körsbärssaft, körsbärssylt OSV.
Citera
2018-04-28, 17:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assnyggtjej
Hej alla flashbackare,

Nu är det så att jag har tankar på att starta ett eget företag. Ett företag som i det här fallet skulle ägna sig åt att producera dryck. Inte nödvändigtvis läsk utan en dryck av det kanske nyttigare slaget.

Frågan är:
- Hur producerar man skiten?
- Hur kan man producera det i stora volymer?
- Ska jag kontakta en fabrik?
- Hur vet jag vad jag ska blanda för att det ska smaka gott/se gott ut?
- Produktion av flaskan, hur går det till? Vem gör sånt? Etikett?

- Designen får man väl sköta själv ang etikett. Men hur kommer allt på plats? Hur blir 3 olika delar (flaska, dryck, etikett) ett?

Det känns som att man måste vara insatt i ämnet eller nån jäkla professor för att veta vad man ska blanda och hur det ska göras för att det ska bli lyckat.



Tacksam för all hjälp jag kan få.

Hej!

Jag är intresserad av att veta hur det gick för ditt projekt! Tog du produkten till marknaden?

Har liknande ideer på en dryck som inte finns på marknaden.

Tacksam för dina erfarenheter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback