Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-14, 01:39
  #1
Medlem
redbullcolas avatar
Fanns så jävulens många trådar så jag visste inte vilken jag skulle bumba, därav ännu en ny. Sorry för det

Behöver råd om modellen i min rubrik av en IKKE motståndare till Apple som är min tanke att gå över till omgående. Gärna av en som kan och vet lite om denna modell.

Kan nämna att jag enbart surfar, laddar filmer och kopplar den till TV för filmtittande. Något spelande blir det inte för min del kankske är värt att nämnas. Har även tänkt att stoppa i 4gb extra ram enbart för att det går

Storleken är perfekt för mig och precis vad jag vill ha kan nämnas med sitt pris på 8849:- samt ett
trygghetsavtal i 1år för 889kr som kan vara värt om det händer något dumt med den.

Nu till frågan, jag kommer endast ladda film och köra med HDMI adapter till TV för att titta på filmerna, samt surfa och lyssna på musik.

Nu vill jag ha proffs svar från kunniga om detta är bra pris samt ett bra köp för mina ända mål

OBS!!! Vill varken ha större eller mindre skärm eller dyrare. Letar endast om den är bra eller anus för mina ändamål från seriösa människor

Tack på förhand BTW, vet ni bättre pris än det jag skrev så får ni gärna tipsa

Ha det gött folk

Modellbeskrivning
Produkttyp Mac
Modellnamn Apple MacBook Pro MD313
Produktserie Macbook Pro

Processor
Typ av processor Intel Core i5
Antal kärnor (cores) 2
Hastighet (GHz) 2,40
CPU Cache 3 MB L3

Minne
RAM (typ) DDR3
RAM (MB) 4 096
RAM - Hastighet (MHz) 1 333
RAM - Portar (totalt) 2
RAM - Portar (tillgängliga) 0
RAM - Maximal uppgradering (MB) 8 192

Hårddisk
Typ SATA
Kapacitet (GB) 500
Hårddisk - hastighet (RPM) 5 400

Ljud & Grafik
Inbyggda högtalare Ja
Inbyggd subwoofer Ja
Grafikprocessor (typ) Intel HD Graphics 3000
Delat grafikminne (MB) 384

Skärm (display)
Storlek (tum) 13.3
Standard LED
Maximal upplösning 1280 x 800
Inbyggd Webbkamera Ja

CD/DVD
Typ av drive CD/DVD
Optical Drive CD/DVD +/- RW DL

Anslutningar
ExpressCard - port Nej
Analogt modem Nej
Trådlöst gränssnitt 802.11b/g/n
TV Out Mini DisplayPort
TV Tuner Nej
USB 2.0 2
USB 3.0 0
Bluetooth Ja
FireWire (IEEE 1394) 1
Port för minneskort Ja
Stödjer följande minneskort SDXC
HSDPA Nej
Esata Nej
Övrigt Thunderbolt port

Allmänna egenskaper
Batterityp Lithium-ion
Fjärrkontroll Nej
Pekdon Pekplatta (Touch pad)
Operativsystem Mac OS X Lion
Mjukvara iLife'11, MacApp Store
Höjd - högsta punkt (cm) 2,41
Bredd (cm) 32,50
Djup (cm) 22,70
Vikt (kg) 2,04
Leverantörens produkt-ID MD313

EAN
EAN nummer 885909533800



EDIT! Skulle gärna sköpt med SSD disk men priset tog emot tyvärr
Citera
2012-06-14, 02:16
  #2
Medlem
SSD brukar gå att byta i efterhand. Den optiska DVD-läsaren kan tas ut och ersättas mes en SSD till exempel.

Det jag tänkte på direkt var att ifall du är student får du 10% rabatt och sedan 700kr för att handla på Mac Store för. (värt att notera ifall de inte tagit bort 10% på senare tid) då skulle du ju kunna lägga på 1000kr till i form utav någonting för att få den billigare. Dock vet jag inte ifall du kanske redan har gjort det då den kostade 8800kr? (elle att du hittat billigare ställe.)

Jag gillar mestadels det Apple lanserar men annars kan jag väl säga, du bör gilla OS X annars är det relativt kört, ifall du inte väljer annat operativsystem, känns dock onödigt krångligt tycker jag.

Vet dock inte varför du väljer en 2011-modell?

Sedan ett extra tips, du skulle kunna köpa dig en Apple TV för att streama filmen trådlöst till din TV, ifall det är något som tilltalar dig. (trådlöst.. Inga sladdar)

Vet inte riktigt vad du ville ha svar på så försökte skriva lite om allt.

Edit: USB 3, 2.5GHz processor är bland annat vad som uppdaterats från 2011 till 2012.

Nämner det för att det är något jag själv aldrig skulle köpa, en 2011 års modell 2012. Teknikens utvecklingshastighet springer i väg även ifall du köper 2012 modellen nu.
__________________
Senast redigerad av malkia 2012-06-14 kl. 02:21.
Citera
2012-06-14, 02:37
  #3
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbullcola
Fanns så jävulens många trådar så jag visste inte vilken jag skulle bumba, därav ännu en ny. Sorry för det

Behöver råd om modellen i min rubrik av en IKKE motståndare till Apple som är min tanke att gå över till omgående. Gärna av en som kan och vet lite om denna modell.

Kan nämna att jag enbart surfar, laddar filmer och kopplar den till TV för filmtittande. Något spelande blir det inte för min del kankske är värt att nämnas. Har även tänkt att stoppa i 4gb extra ram enbart för att det går

Storleken är perfekt för mig och precis vad jag vill ha kan nämnas med sitt pris på 8849:- samt ett
trygghetsavtal i 1år för 889kr som kan vara värt om det händer något dumt med den.

Nu till frågan, jag kommer endast ladda film och köra med HDMI adapter till TV för att titta på filmerna, samt surfa och lyssna på musik.

Nu vill jag ha proffs svar från kunniga om detta är bra pris samt ett bra köp för mina ända mål

OBS!!! Vill varken ha större eller mindre skärm eller dyrare. Letar endast om den är bra eller anus för mina ändamål från seriösa människor

Tack på förhand BTW, vet ni bättre pris än det jag skrev så får ni gärna tipsa

Ha det gött folk

[...produktinfo...]

EDIT! Skulle gärna sköpt med SSD disk men priset tog emot tyvärr
Om du absolut bara ska ha den till att surfa och kolla film behöver du ingen snabbare dator. USB 3 i all ära, men det skiljer omkring 3000kr mellan datorn du nu tänker köpa och den nyaste modellen. Kör på denna istället.

SSD kan du skippa. Om du kollar mycket film på TVn känns det bara omständigt att hålla på och strula med externa hårddiskar för att inte fylla upp den interna SSDn. Annars som ovanstående skrev: Byt ut optiska läsaren mot en SSD-disk. Men för nu tror jag en hårddisk är bättre. (Beror ju samtidigt på om du sparar filmerna eller tar bort efter du kollar, men jag antar att du gör det förstnämnda.) Apple TV är som sagt ett väldigt bra förslag.

Kollade prisjakt för övrigt, 8849kr är det absolut lägsta priset. Det kan ev. sjunka ytterligare om du väntar en vecka eller två, men just nu är det så pass lågt att det troligtvis rör sig om enstaka hundralappar.
Citera
2012-06-14, 11:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Om du absolut bara ska ha den till att surfa och kolla film behöver du ingen snabbare dator. USB 3 i all ära, men det skiljer omkring 3000kr mellan datorn du nu tänker köpa och den nyaste modellen. Kör på denna istället.

SSD kan du skippa. Om du kollar mycket film på TVn känns det bara omständigt att hålla på och strula med externa hårddiskar för att inte fylla upp den interna SSDn. Annars som ovanstående skrev: Byt ut optiska läsaren mot en SSD-disk. Men för nu tror jag en hårddisk är bättre. (Beror ju samtidigt på om du sparar filmerna eller tar bort efter du kollar, men jag antar att du gör det förstnämnda.) Apple TV är som sagt ett väldigt bra förslag.

Kollade prisjakt för övrigt, 8849kr är det absolut lägsta priset. Det kan ev. sjunka ytterligare om du väntar en vecka eller två, men just nu är det så pass lågt att det troligtvis rör sig om enstaka hundralappar.
Jag tänker med på andrahandsvärde än just USB3 etc. Känner också att SSD är väldigt skönt, allting blir lite snabbare, allting öppnar lite snabbare osv. det blir så mycket skönare. Samtidigt är det bra och sökt att slippa externa hårddiskar som du säger. Men jag antar att TS kommer få fundera hur du känner, ifall du tycker att 500GB räcker eller inte, ifall du ska byta den optiska läsaren mot en SSD.

Anledningen till attndet spekuleras att Apple själva ska ta bort den är ju just för plats och för att den används allt mindre i vårt samhälle. Extern lagring, USB och dylikt blir mer och mer vanligt och det optiska läsarna blir mer och mer ovanliga och fasas ut.

Lycka till, du kommer inte bli missnöjd med valet av en MacBook i alla fall!
Citera
2012-07-01, 14:55
  #5
Medlem
redbullcolas avatar
Tackar för ditt svar på min fråga som egentligen var om det är en OK data för mina ändamål.

Valet av 2011 modellen var priset helt enkelt.

Tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback