Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-13, 10:51
  #1
Medlem
Persimååns avatar
Tjena.

Om man ska göra temporär beckup för att skydda VMs under en uppdatering. Räcker det då att installera en hypervisor under annat NAS för att sedan köra Live migration på VMs till den nya hosten ? Eller måste jag även köra backup på alla storage-filer som behövs för dessa? Och isåfall, vad för backup-program ska jag använda mig utav?
Citera
2012-06-13, 12:37
  #2
Medlem
kklasens avatar
Det ska inte vara några problem att både uppdatera eller installera om vmware esxi helt, utan att förlora några andra filer. Det får man välja under installationen. Även om allt ligger på samma hårddisk.
Gjorde det senast igår när jag drog in 5.0.0 Update 1.

Men ta en kopia på alla filer i dina datastores och lägg dessa temp. nån annan stans så länge. Men det lär ju ta ett bra tag och kopiera över allt, i relation till att det tar typ 5min att installera vmware esxi.
__________________
Senast redigerad av kklasen 2012-06-13 kl. 12:47.
Citera
2012-06-13, 12:48
  #3
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Det ska inte vara några problem att både uppdatera eller installera om vmware esxi helt, utan att förlora några andra filer. Det får man välja under installationen.
Gjorde det senast igår när jag drog in 5.0.0 Update 1.

Men ta en kopia på alla filer i dina datastores och lägg dessa temp. nån annan stans så länge.
Tacksam för ditt svar

Hur gör jag enklast för att kopiera alla storage till min nya disk? Man kan ju gå in och browsa storge och sedan flytta dom. Är det så man gör?
Har jag förstått det rätt att det enbart är att lägga tillbaka VMs då man har storagefilerna om det skulle bli något fel?
__________________
Senast redigerad av Persimåån 2012-06-13 kl. 12:50.
Citera
2012-06-13, 14:13
  #4
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Tacksam för ditt svar

Hur gör jag enklast för att kopiera alla storage till min nya disk? Man kan ju gå in och browsa storge och sedan flytta dom. Är det så man gör?
Har jag förstått det rätt att det enbart är att lägga tillbaka VMs då man har storagefilerna om det skulle bli något fel?

I princip ja.
Om den skulle försvinna ur listan med virtuella maskiner, eller om du gör fel och allt försvinner. Så är det bara att kopiera eller flytta tillbaka alla filer och högerklicka på .vmx filen och välja Add to inventory. Första gången du då startar maskinen så kommer den fråga om du kopierat den från någon annan stans innan den startar (du måste öppna console). Kan då också hända att du får mappa om nätverkskort om du har flera sådana. Och likadant med vmdk-filerna om du lägger allt i annan mapp-struktur, så undvik det.

Jag själv kör esxi installerat på ett usb-minne. Och har sedan hårddiskar för alla virtuella maskiner.
__________________
Senast redigerad av kklasen 2012-06-13 kl. 14:17.
Citera
2012-06-13, 14:36
  #5
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
I princip ja.
Om den skulle försvinna ur listan med virtuella maskiner, eller om du gör fel och allt försvinner. Så är det bara att kopiera eller flytta tillbaka alla filer och högerklicka på .vmx filen och välja Add to inventory. Första gången du då startar maskinen så kommer den fråga om du kopierat den från någon annan stans innan den startar (du måste öppna console). Kan då också hända att du får mappa om nätverkskort om du har flera sådana. Och likadant med vmdk-filerna om du lägger allt i annan mapp-struktur, så undvik det.

Jag själv kör esxi installerat på ett usb-minne. Och har sedan hårddiskar för alla virtuella maskiner.

Hur menar du med annan mapp-struktur?
Tanken är att jag tänker lägga dom följande:
Storage1 ---> Temp/Storage1
Storage2 ---> Temp/Storage2
Citera
2012-06-13, 14:48
  #6
Medlem
kklasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persimåån
Hur menar du med annan mapp-struktur?
Tanken är att jag tänker lägga dom följande:
Storage1 ---> Temp/Storage1
Storage2 ---> Temp/Storage2

Precis, så du inte flyttar ut filerna ur mapparna, utan att du flyttar hela mappstrukturen så som den är.
Citera
2012-06-13, 14:58
  #7
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Precis, så du inte flyttar ut filerna ur mapparna, utan att du flyttar hela mappstrukturen så som den är.
Stort tack för din hjälp!!!

Dagens stjärna i kanten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback