Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-12, 21:28
Medlem
Hej!

Jag har länge funderat på att börja fotografera bilar eftersom bilar är mitt främsta intresse och jag börjar få intresse för foto.

Har en ganska begränsad budget men det borde gå att starta med en liten budget och sedan uppgradera därifrån, eller?

10 000 SEK och då ska allt som behövs för att starta finnas med, dvs objektiv, minne, stativ mm

Vet att det är en låg budget, de flesta som fotar bilar har kamerahus som kostar tre gånger min budget

Säg även till om ni tycker att jag ska vänta och spara pengar

Tack så mycket!
Citera
2012-06-12, 23:30
Medlem
SthlmFTWs avatar
Det finns ju ingen kamera som är gjord för att just fota bilar.

Antar att en Canon 1000D passar dig? Lite sådär amatör kamera.
Lär dig en massa om bländaren och om slutaren i kameran så kommer du få massa skit snygga bilder.
Citera
2012-06-13, 21:59
Medlem
Parasights avatar
Tänker du dig stillastående eller bilar på bana?
Om du ska fota bilar i rörelse är snabb och bra (läs: dyr) optik i princip ett måste.
Är det mer bilar som står stilla går det i princip bra med vilken systemkamera som helst. Börja med kitobjektivet som följer med kameran, och känn dig för efter ett tag om du vill köpa bättre optik. Det viktigaste vid (stillastående) bilfoto är nog ljussättningen, så en extra blixt som du kan fjärrstyra kan vara en bra idé redan från början.
Canon eller Nikon spelar ingen roll. Jag kan Nikon bäst, och tipsar därför om D3100, D3200 eller D5100. Du blir nöjd med vilken som. Begagnat finns D40X, D60, D5000 och D3000. Är inte säker på at alla ovan kan hantera att fjärrstyra extrablixtar dock, det får du kolla upp innan köp.
Citera
2012-06-14, 18:09
Medlem
Läs på och fundera på vad för bilder det vill ta. Om jag hade vart i dina kläder hade jag valt ett äldre proffshus typ 1D mk. III som du kan få för runt 7K, sedan lite hot shoe blixtar, gärna ett par från Yongnuo, de funkar bra och är billiga. Ska du fota bilar i rörelser så behöver du inte ett så dyrt objektiv, bara de har en snabb autofokus, typ 70-200 4L USM. Säg att du vill ta snygga panoreringar i dagsljus, då behöver du inte en snabbare glugg än f/4. Vänta och spara pengar verkar dumt, köp ett vettligt hus och börja fota så kommer du snart komma på vad det är du vill ha.

Glöm inte begagnatmarknaden, du kan köpa bra gluggar för mindre än halva priset och sedan oftast få tillbaka pengarna om du vill sälja dem igen.
Citera
2012-06-14, 22:39
Medlem
Det handlar inte bara om vilket objektiv man har. Det handlar också väldigt mycket om hur man hanterar kameran. Vill man fotografera en bil i rörelse, vill man ofta få bilen skarp medan bakgrunden är oskarp. Det går att uppnå genom att panorera bilen medan man fotograferar. Men det kräver övning för att det ska bli bra. Man vill gärna ha ett kort tele när man fotograferar en bil på det viset. Det ska naturligtvis vara en snabb autofokus. Ett billigt kamerahus, typ Canon 1000D, tillsammans med ett bra teleobjektiv, typ Canon 70-200/4.0L skulle kunna fungera bra för det ändamålet. Även om huset är billigt, tjänar det bra på att kombineras med ett högklassigt objektiv. Det är ju ändå optiken som är det viktiga för att exponera en bra bild på sensorn. Men oavsett vilket objektiv du väljer, krävs övning.

Känner man för det, kan man satsa på att överdriva bilarnas imponatorvärde med ett vidvinkelobjektiv. Men det gör sig bäst på stillastående bilar som man kan gå riktigt nära. Då är det inte heller lika viktigt med snabb autofokus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in