Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-12, 18:30
  #1
Medlem
Lite Bakrundsfakta
Mopeden har fungerat finfint ändan till en datg då jag var ute och körde. Jag skulle svänga i en korsning och den bara la av. Jag försökte såklart starta den igen men det gick inte. Jag ringde en kompis som kom och försökte hjälpa. Efter ca en timmes kickande gick den igång snabbt och stängdes av igen. försökte igen och denna gången med full gas. Klarade nästan hem. Den la av ca 200 meter ifrån..

(Jag har testat)
Nu är den helt omöjlig att starta. Jag har kollat tändstiftet och där är gnista. Jag har kollat så tändstiftet blir blött och kollat så det inte är något fel på batteriet. Jag har läst att cdi-boxen är ett vanligt fel. Kan det vara den?

Mopeden
Det är en KYMCO ZX Super Fever från 2002. Den går i 45 km/h och är inte trimmad. Kolven har jag bytat igår.

Alla svar uppskattas Vill få igång skiten igen
Citera
2012-06-12, 19:16
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slslsl2008
Jag har kollat tändstiftet och där är gnista.
Bara för du har gnista med tändstiftet demonterat betyder inte att du har gnista med tändstiftet monterat, pga kompressionen behövs det mer kraft för att gnistan ska komma till och det kan va mer än ett dåligt tändsystem orkar med men är inte ett direkt vanligt problem.
Citat:
Jag har läst att cdi-boxen är ett vanligt fel. Kan det vara den?
Cdi-enheten är hjärtat i tändsystemet och går den sönder kan gnistan helt försvinna men du kan också få en gnista som är svag så motorn går dåligt eller inte alls.

Har du testat med ett annat tändstift?
Vad händer om du sprutar lite startgas i insuget? obs inte för mycket för startgas tvättar bort oljehinnan på cylinderväggen men några puffar i insuget är inga problem.

Om du har dålig kompression kan motorn startvägra och tändstiftet bli blött, om du kickar går motorn runt jättelätt eller går det trögt?

Redigerat:
Huruvida batteriet är bra eller dåligt spelar ingen som helst djävla roll, tändsystemet är fristående och ska fungera oavsett.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-06-12 kl. 19:18.
Citera
2012-06-12, 19:44
  #3
Medlem
Jag har inte testat med nytt tändstift nej. Men var kan jag få tag på startgas?
Citera
2012-06-12, 22:56
  #4
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slslsl2008
Jag har inte testat med nytt tändstift nej. Men var kan jag få tag på startgas?

Internet, OKQ8, Statoil, Mekonomen...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback