Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-15, 21:50
  #121
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Bumpar tråden om man i framtiden funderar på tex flytta till Stockholm eller Malmö får man stå i kö i alla kommuner samtidigt? Jag står just nu i kö på Boplats Göteborg inte för att jag direkt behöver någon bostad eftersom jag nyligen köpt mig en bostadsrätt, Men känner att det är väldigt smart och bra att ligga steget förre. Men det jag vill komma fram till är att om jag står i kö i Boplats Göteborg, Bostadsförmedlingen Stockholm, och Boplats syd. Då är det väl inte samma kö poäng som gäller på Boplats Göteborg för vill inte förlora dom åren nämligen eller att något förstörs.
Vissa hyresvärdar har lägenheter i flera olika städer och där står man i kö till flera samtidigt - men kolla först var dom har sina lägenheter. Vissa har bara lägenheter i de värsta områdena i miljonprogrammen och det är ju "poänglöst" att köa för att bo där. De du söker verkar alla ha olika köer så poängen lär inte försvinna förrän du flyttat in i lägenheten och då har du kvar poängen hos alla de andra.

Kötiden den ska vara gratis! Tar det 10 år att få en lägenhet så tycker åtminstone jag att det är helt oacceptabelt att behöva betala tusentals kronor bara för att vänta på en lägenhet man kanske ändå inte kommer att få. Det händer att hyresvärdar skickar ut enkäter där de frågar hur hög kostnad man kan tänka sig för att få stå i kö. Då ska man naturligtvis ge ett syrligt svar om varför man inte kan tänka sig att göra det.
Citera
2015-12-16, 20:12
  #122
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Vissa hyresvärdar har lägenheter i flera olika städer och där står man i kö till flera samtidigt - men kolla först var dom har sina lägenheter. Vissa har bara lägenheter i de värsta områdena i miljonprogrammen och det är ju "poänglöst" att köa för att bo där. De du söker verkar alla ha olika köer så poängen lär inte försvinna förrän du flyttat in i lägenheten och då har du kvar poängen hos alla de andra.

Kötiden den ska vara gratis! Tar det 10 år att få en lägenhet så tycker åtminstone jag att det är helt oacceptabelt att behöva betala tusentals kronor bara för att vänta på en lägenhet man kanske ändå inte kommer att få. Det händer att hyresvärdar skickar ut enkäter där de frågar hur hög kostnad man kan tänka sig för att få stå i kö. Då ska man naturligtvis ge ett syrligt svar om varför man inte kan tänka sig att göra det.

Tacksam för svar!
Citera
2015-12-18, 11:23
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Kötiden den ska vara gratis! Tar det 10 år att få en lägenhet så tycker åtminstone jag att det är helt oacceptabelt att behöva betala tusentals kronor bara för att vänta på en lägenhet man kanske ändå inte kommer att få. Det händer att hyresvärdar skickar ut enkäter där de frågar hur hög kostnad man kan tänka sig för att få stå i kö. Då ska man naturligtvis ge ett syrligt svar om varför man inte kan tänka sig att göra det.

Det är absolut lurigt att Bostadsförmedlingen (i Stockholm) tar betalt för att utföra sitt arbete gentemot kund. Samtidigt är 225 spänn per år verkligen inget att knysta om, gemene man gör av med mer på sprit i veckan än så. Det är en form av framtidsinvestering.

Sedan bör man också tänka på att 75% av bostadskön redan har boende och ser det som en möjlighet att "byta upp sig" i framtiden. För de allra flesta är det således något av en ynnest.
Citera
2015-12-18, 13:28
  #124
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Det är absolut lurigt att Bostadsförmedlingen (i Stockholm) tar betalt för att utföra sitt arbete gentemot kund. Samtidigt är 225 spänn per år verkligen inget att knysta om, gemene man gör av med mer på sprit i veckan än så. Det är en form av framtidsinvestering.

Sedan bör man också tänka på att 75% av bostadskön redan har boende och ser det som en möjlighet att "byta upp sig" i framtiden. För de allra flesta är det således något av en ynnest.
Om man står i kö på ungefär tio olika ställen så blir kostnaden högre. Det skulle ge 225*10*10=22500 kr räknat på tio år utan avgiftshöjningar. Eftersom att man bara kan bo hos en av hyresvärdarna så blir det 20250 kronor i kostnad. På senare tid har jag sett att det krävs mer än tio års kötid även i relativt små städer. Den här kostnaden närmar sig 10% av vad en billig lägenhet kostar att köpa i en byhåla. Många små utgifter kan lätt växa sig stora.
Citera
2015-12-18, 20:40
  #125
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Om man står i kö på ungefär tio olika ställen så blir kostnaden högre. Det skulle ge 225*10*10=22500 kr räknat på tio år utan avgiftshöjningar. Eftersom att man bara kan bo hos en av hyresvärdarna så blir det 20250 kronor i kostnad. På senare tid har jag sett att det krävs mer än tio års kötid även i relativt små städer. Den här kostnaden närmar sig 10% av vad en billig lägenhet kostar att köpa i en byhåla. Många små utgifter kan lätt växa sig stora.

Om vi ska nämna räntan på 2 miljoner, är det nästan gratis att köa hos de kommunala bostadsbolagen.

Och om man har en månadslön på 20.000:- netto motsvarar det mycket pengar på 10 år. Dvs. Att betala för bostadskö är en billig försäkring för framtiden.

För övrigt finns det knappt 10 bostadsbolag i hela Svergie som har en kostnad på á 225:-

Stockholm - 225:- / år
Göteborg (Boplats) - 100:- / år
Malmö (Boplats syd) - 300:- / år

Sedan kommer Uppsala starta en egen bostadsförmedling som kommer att kosta 290:- / år.

Det är typ de.


Själv står jag med i runt ~ 40 bostadsköer i HELA Svergie. Att betala för boplats syd tycker jag dock är överflödigt. Har man väl fått en längenhet i Göteborg / Sthlm så har man också möjlighet att byta till Malmö, om man vill. Dessutom finns det många bra privata fastighetsägare och mindre förmedlingar i Malmö som är gratis. Sedan kan man stå i Lunds bostadskö och senare byta till Malmö, Lund är mycket attraktivt.



(ps. Kommer inte svara på vilka köer jag står i)
__________________
Senast redigerad av Moksha 2015-12-18 kl. 20:44.
Citera
2017-02-16, 17:29
  #126
Medlem
x1ofdewms avatar
Jag insåg att jag bara står i en enda, i min hemstad, och jag är fan 27 år gammal.
Det finns väl inga nackdelar med att bara ställa sig i varenda bostadskö i Sverige i princip(åtminstone stora städer)?

Vilka bostadsköer står ni i?

Är inte ute efter några som kostar pengar.
Citera
2017-02-18, 22:01
  #127
Medlem
utan.att.stannas avatar
Gotland, Strömstad, nya boplats gbg, sthlm kommunala, boplats syd, Lund, Linköping

11:e året i Stockholms. Undrar om det någonsin kommer vara en "värd" investering ens.
Citera
2017-02-19, 13:16
  #128
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Jag insåg att jag bara står i en enda, i min hemstad, och jag är fan 27 år gammal.
Det finns väl inga nackdelar med att bara ställa sig i varenda bostadskö i Sverige i princip(åtminstone stora städer)?

Vilka bostadsköer står ni i?

Är inte ute efter några som kostar pengar.

Stockholm (4.5 år, årsavgift), Örebro (4.5 år, ingen årsavgift), Boplats Göteborg (4 år, årsavgift), Umeå (4.5 år, ingen årsavgift), Borås (6-7 månader, ingen årsavgift).

Jag tror att det är alla städer, där jag står i bostadskö. Jag kan ju säga så mycket som att mina kötider i ovan nämnda städer inte räcker till någonting alls (Umeå vet jag ingenting om, det är den enda staden, där jag inte har testat att söka bostad). Jag har redan förstahandskontrakt på min nuvarande lägenhet, men ställde mig i kö för några år sedan med tanke på mina dåvarande studieplaner. Mitt råd är att du ställer dig i kö. Oroa dig inte över årsavgifter för att stå i kö, det brukar handla om en eller ett par hundralappar/år. Däremot så kan jag ju nämna att i princip alla stora - och mellanstora städer i södra Sverige verkar ha brist på hyreslägenheter och relativt långa köer. Så om du ställer dig i kö nu, vid 27 års ålder, så kan du ändå att komma behöva minst 5 år i kö i städer som Göteborg eller Örebro för att ha chans på någonting över huvud taget. Och då snackar jag förortsområden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback