Citat:
Ursprungligen postat av Rursus
Nä, jag anser att moral och juridik är ihopkopplade, på så sätt att juridik rensar bort den värsta omoralen i form av baktaleri, men att det finns allmän omoral som juridiken inte rår på. Jag tror inte man får förtala någon egentligen, om de så är svenskar, tyskar eller ryssar. Emellertid rår inte lagen på den mesta av denna omoral.
Svenskar omfattas formellt inte av lagen om hets mot folkgrupp. Man kan alltså springa runt och uppmana till att döda svenskar utan att något händer.
Tyskar och ryssar omfattas inte av lagen om hets mot folkgrupp i praktiken. Man kommer aldrig bli dömd för något om man hetsar mot dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av Rursus
Jag tycker att om 999 exemplineser är dömda ficktjuvar, och den 1000:e exemplinesen är laglydig, så skall man inte förkasta alla exemplineser för den 1000:es skull. Det är moral och rätt, men man kan ändå mycket väl påstå att de flesta exemplineser är ficktjuvar -- det är i så fall bara ett konstaterande av faktum.
För lagen om hets mot folkgrupp spelar det inte någon roll om något är sant eller inte sant. Du kan inte "konstatera ett faktum" för det är fortfarande förbjudet att säga att t.ex. zigenare är tjuvaktiga.
Problemet med att inte förkasta alla exemplineser är att du skapar ett stort problem för dig själv om du tar in dessa i samhället.
Exemplineser behöver inte vara 1000 utan t.ex. 1 miljon och inte ficktjuvar utan potentiella mördare och våltäktsmän. Priset du får betala i så fall för att vara en stor och självgod pseudohumanistiskt åsna är att du får bo bakom taggtråd i ditt eget samhälle för att du ska kunna känna dig säker och ha dina ägodelar i fred.