Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-06-11, 18:25
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekorrerror
vart ska man sätta gränsen då? alla kan ju bli kränkta. som det ser ut idag kan man ju bli anmäld för att man säger "neger" då har det ju gått för långt imo.

självklart inte, därför jag skrev *tecknad. alltså illustrerad, hur sjukt det nu än är så borde det inte vara förbjudet. ta diskussion i befintlig tråd om du vill fortsätta diskutera mer om det

Ja jävlar, det missade jag. Nejmen då håller jag med dig. Fast teknologin går ju framåt, snart (om inte redan nu) kan vi göra animeringar som är verkligen snarlika verkligheten. Då har vi problem.
Citera
2012-06-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rursus
Nä, jag anser att moral och juridik är ihopkopplade, på så sätt att juridik rensar bort den värsta omoralen i form av baktaleri, men att det finns allmän omoral som juridiken inte rår på. Jag tror inte man får förtala någon egentligen, om de så är svenskar, tyskar eller ryssar. Emellertid rår inte lagen på den mesta av denna omoral. Jag tycker att om 999 exemplineser är dömda ficktjuvar, och den 1000:e exemplinesen är laglydig, så skall man inte förkasta alla exemplineser för den 1000:es skull. Det är moral och rätt, men man kan ändå mycket väl påstå att de flesta exemplineser är ficktjuvar -- det är i så fall bara ett konstaterande av faktum.

ett moraliskt lagsystem kan se ut hur som helst, det finns inga gränser för vad man kan hitta på, förbjuda folk att gå med grönrandiga strumpor kanske blir verklighet.

logiskt lagsystem, ställ upp ett antal grundlagar och låt logiska konsekvenser avgöra vad som är tillåtet/icke tillåtet. däremot bör det finnas en moral i samhället annars blir det helt likgiltigt då kan man lika gärna flytta ut i skogen...
Citera
2012-06-11, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecter
Ja jävlar, det missade jag. Nejmen då håller jag med dig. Fast teknologin går ju framåt, snart (om inte redan nu) kan vi göra animeringar som är verkligen snarlika verkligheten. Då har vi problem.

varför? ingen som skadas, även om det ser trovärdigt ut...kan ju pedofilerna roa sig med istället för att leva ut sina fantasier i verkligheten.
Citera
2012-06-11, 18:44
Medlem
Rursuss avatar
Citat:
ett moraliskt lagsystem kan se ut hur som helst, det finns inga gränser för vad man kan hitta på, förbjuda folk att gå med grönrandiga strumpor kanske blir verklighet.

logiskt lagsystem, ställ upp ett antal grundlagar och låt logiska konsekvenser avgöra vad som är tillåtet/icke tillåtet. däremot bör det finnas en moral i samhället annars blir det helt likgiltigt då kan man lika gärna flytta ut i skogen...

Nä, då är lagsystemet inte längre moraliskt, och dessutom motverkar det sitt syfte, eftersom all efterhållning och all personkontroll bara kommer att göra människor oppositionella. Sedan undrar jag om du inte vill göra gällande att det finns lag som inte är moralisk. Så kan det vara. Viss lag försvarar de rikas intressen bara för att dessa har en massa makt. Jag föreslår att du tycker till vilka lagregler som inte är moraliska.
Citera
2012-06-11, 18:47
Medlem
Exaktes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecter

Vad exakt är problemet? I mitt tyckte är problemet med barnporr att barn kommer till skada, och det bör därför vara förbjudet. När det kommer till animeringar som någon gjort vid datorn och som någon annan sitter och runkar med, så finns det inga offer. Vem exakt är det som drabbas om animeringarna blir mer realistiska?
Citera
2012-06-11, 19:08
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
varför? ingen som skadas, även om det ser trovärdigt ut...kan ju pedofilerna roa sig med istället för att leva ut sina fantasier i verkligheten.

Problemet är när vi inte ser skillnad. Det betyder att man kan göra riktig barnporr men säga att man gjort det animerat. På så sätt kan ingen döma dem om det är tillåtet.
Citera
2012-06-11, 20:32
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Nä, jag anser att moral och juridik är ihopkopplade, på så sätt att juridik rensar bort den värsta omoralen i form av baktaleri, men att det finns allmän omoral som juridiken inte rår på. Jag tror inte man får förtala någon egentligen, om de så är svenskar, tyskar eller ryssar. Emellertid rår inte lagen på den mesta av denna omoral.

Svenskar omfattas formellt inte av lagen om hets mot folkgrupp. Man kan alltså springa runt och uppmana till att döda svenskar utan att något händer.

Tyskar och ryssar omfattas inte av lagen om hets mot folkgrupp i praktiken. Man kommer aldrig bli dömd för något om man hetsar mot dessa.

Citat:
Jag tycker att om 999 exemplineser är dömda ficktjuvar, och den 1000:e exemplinesen är laglydig, så skall man inte förkasta alla exemplineser för den 1000:es skull. Det är moral och rätt, men man kan ändå mycket väl påstå att de flesta exemplineser är ficktjuvar -- det är i så fall bara ett konstaterande av faktum.

För lagen om hets mot folkgrupp spelar det inte någon roll om något är sant eller inte sant. Du kan inte "konstatera ett faktum" för det är fortfarande förbjudet att säga att t.ex. zigenare är tjuvaktiga.

Problemet med att inte förkasta alla exemplineser är att du skapar ett stort problem för dig själv om du tar in dessa i samhället.

Exemplineser behöver inte vara 1000 utan t.ex. 1 miljon och inte ficktjuvar utan potentiella mördare och våltäktsmän. Priset du får betala i så fall för att vara en stor och självgod pseudohumanistiskt åsna är att du får bo bakom taggtråd i ditt eget samhälle för att du ska kunna känna dig säker och ha dina ägodelar i fred.
Citera
2012-06-11, 23:21
Medlem
jamesdeans avatar
Jag tycker det är lite märkligt att så många människor ropar "censur" så fort deras åsikter kritiseras. Dagligen hör jag folk säga saker i stil med "Bara för att jag vill skjuta ihjäl alla negrar och skicka räkningen till judarna, då blir jag stämplad som en så kallad "rasist", jävla PK-Sverige!"

Människor verkar tycka Sverige är ett hemskt land eftersom folk är villiga att ge en kritik när man säger någonting de inte håller med om. Det är inte censur att folk kritiserar ens åsikter.
Citera
2012-06-12, 07:03
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Människor verkar tycka Sverige är ett hemskt land eftersom folk är villiga att ge en kritik när man säger någonting de inte håller med om. Det är inte censur att folk kritiserar ens åsikter.

Du har kanske missat att man kan hamna i fängelse här om man säger vissa uppenbara saker som att zigenare är tjuvaktiga.

Förutom att man kan hamna i fängelse så råder det ett mediemonopol där de stora medierna inte publicerar annat än godkända åsikter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in