Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-09, 20:05
  #1
Medlem
Mailmanss avatar
Om man ger bort en flaska champagne till en som är 18 år i studentpresent begår man ett lagbrott då?
om inte, vart går gränsen för måttlig mängd? Kan man köpa ett flak öl å ge bort i present?
Citera
2012-06-09, 20:06
  #2
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Det får du inte, men om du är förälder och det dricks i hemmet går det bra.
Citera
2012-06-09, 20:11
  #3
Medlem
Mailmanss avatar
Så när folk ger bort små flaskor som de hänger runt halsen på studenter så begår det ett brott?
Citera
2012-06-09, 20:15
  #4
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Så när folk ger bort små flaskor som de hänger runt halsen på studenter så begår det ett brott?

Ja.

Om du är i ett slutet sällskap får du servera en minderårig måttliga mängder alkohol, men du får inte under några omständigheter ge bort alkohol, oöppnad, för bruk utom din uppsyn.

Det underbart ironiska är ju att polisväsendet vet om detta, men ändå tillåter det fullt ut.
Citera
2012-06-09, 20:39
  #5
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Så när folk ger bort små flaskor som de hänger runt halsen på studenter så begår det ett brott?
Tror inte att det spelar någon roll om flaskan är liten eller stor. Du får inte ge bort någon flaska alls om den innehåller alkohol, till dessa ynglingar som springer runt på stan (och du inte har någon koll på).
__________________
Senast redigerad av d01sh 2012-06-09 kl. 20:57.
Citera
2012-06-09, 20:46
  #6
Medlem
japp är du under 20 så är det lagning oavsett mängd
Citera
2012-06-09, 20:51
  #7
Medlem
Mailmanss avatar
Ja då är de ju lite roligt de hela! tack för snabba svar folk!
Citera
2012-06-09, 20:57
  #8
Medlem
endures avatar
Nja, det är bara olagligt att ge bort alkoholhaltig dryck som innehåller större andel alkohol än folköl.

Läste om en man som köpte massa starköl till sitt barns flak som åkte dit för langning modell grövre.

När jag själv tog studenten förkunnade mina föräldrar mig om att champagnen står i kylen, men att de inte skulle ge den till mig: "Men om du 'snor' den från oss är det inte vårt ansvar". Så det vara bara att ta för sig och ta med till diverse tillställningar "när de inte såg på".
Citera
2012-06-09, 20:59
  #9
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Nja, det är bara olagligt att ge bort alkoholhaltig dryck som innehåller större andel alkohol än folköl.

Läste om en man som köpte massa starköl till sitt barns flak som åkte dit för langning modell grövre.

När jag själv tog studenten förkunnade mina föräldrar mig om att champagnen står i kylen, men att de inte skulle ge den till mig: "Men om du 'snor' den från oss är det inte vårt ansvar". Så det vara bara att ta för sig och ta med till diverse tillställningar "när de inte såg på".
Det är heller inte lagligt att medvetet ordna så att den finns tillgänglig för "stöld".

Det vore väl jämförbart med att torskar och prostituerade "blir tillsammans" innan de gör sina business, och killen ger henne en monetär gåva. Sen gör de slut när de är klara. Funkar inte!
Citera
2012-06-09, 22:33
  #10
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Tror inte att det spelar någon roll om flaskan är liten eller stor. Du får inte ge bort någon flaska alls om den innehåller alkohol, till dessa ynglingar som springer runt på stan (och du inte har någon koll på).

finns ett undantag här om vi säger att alkoholhalten är under 2,25 eller något så är den alkoholfri i juridisk mening och är man över 18 kan man ju köpa folköl och mellanöl själv. så en alkoholhalt på runt 4% är nog inte olaglig men annars ja
Citera
2012-06-09, 22:53
  #11
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
finns ett undantag här om vi säger att alkoholhalten är under 2,25 eller något så är den alkoholfri i juridisk mening och är man över 18 kan man ju köpa folköl och mellanöl själv. så en alkoholhalt på runt 4% är nog inte olaglig men annars ja

3,5% , inte 4%. Men i övrigt, ja.

Att ge någon något med alkoholhalt under 2,25 räknas inte som att ge någon alkohol alls, faktiskt.
Citera
2012-06-09, 22:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
finns ett undantag här om vi säger att alkoholhalten är under 2,25 eller något så är den alkoholfri i juridisk mening och är man över 18 kan man ju köpa folköl och mellanöl själv. så en alkoholhalt på runt 4% är nog inte olaglig men annars ja

Men vad fan, hur lyckas du få det till 4%? Lagen är solklar alkoholdrycker får inte lämnas ut till någon under 20 år med ett undantag och det gäller folköl där åldersgränsen är 18 år. Definitionen på alkoholdrycker är "en dryck med en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent". Detta ger alltså att man inte få lämna ut en dryck på 4 %.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback