Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-09, 16:14
  #1
Medlem
Jensofswedens avatar
Hej!

Var inne på game och köpte en "furbished" xbox 360 idag. På ägaren verkade det som att den var ny och jag klurade på att det stor furbished på förpackningen och slog upp ordet när jag kom hem.

Tydligen är konsolen inte helt ny utan har lagats. Blir sjukt irriterad att de inte var tydliga med det, men hur som helst.

Ska jag köra på nu? Eller byta den mot en splitter ny på Måndag? Tänkte mest lira typ Skyrim, GTA4 osv och inte direkt xboxlive.

Hur mycket vågar man lita på att den håller osv?
Citera
2012-06-09, 16:18
  #2
Medlem
Nygardass avatar
Det är väl bara att åka och byta den?
Citera
2012-06-09, 16:20
  #3
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nygardas
Det är väl bara att åka och byta den?

Förutom att det är Lördag och att game.se inte är öppet tills på Måndag?
Citera
2012-06-09, 23:47
  #4
Medlem
DrSpankels avatar
Såldes den som ny eller såldes den som refurbad med rabatt?

Det är väldigt vanligt att konsoler byts ut mot refurbade vid service.
De är reparerade och feltestade med nytt chassi & bör fungera finfint. Du har fortfarande samma garanti/reklamationsrätt på köpet som om den hade varit fabriksny.
Citera
2012-06-10, 10:48
  #5
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpankel
Såldes den som ny eller såldes den som refurbad med rabatt?

Det är väldigt vanligt att konsoler byts ut mot refurbade vid service.
De är reparerade och feltestade med nytt chassi & bör fungera finfint. Du har fortfarande samma garanti/reklamationsrätt på köpet som om den hade varit fabriksny.

Den såldes faktiskt som ny och försäljaren nämnde inget om att den var "refurbished", något som knappast framgår för någon som inte känner till begreppet alls, bara för att det står en liten notis om det på lådan. Men den var nedsatt till pris en aning, inte mycket dock.

Jag kan gå in och få en ny inom en månad i affären om den pajar, annars har jag 3 månader garanti hos Microsoft. Kass/bra? Funderar fortfarande på att byta mot en ny då jag inte öppnat lådan, men spelar det ingen roll så what the hell. Vill ju lira Skyrim!

Ska säga att det är en 250 gb slim som enligt försäljaren knappt går sönder.
Citera
2012-06-10, 13:33
  #6
Medlem
mogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Ska säga att det är en 250 gb slim som enligt försäljaren knappt går sönder.
Samma säljare som inte informerade dig om att det var en lagad X360 och inte en ny? Trovärdigheten hos säljaren känns för min del låg när hen inte upplyser om att du köper en lagad produkt.

Jag tycker du ska åka in och byta den mot en helt ny X360.
Citera
2012-06-11, 00:22
  #7
Medlem
DrSpankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensofsweden
Den såldes faktiskt som ny och försäljaren nämnde inget om att den var "refurbished", något som knappast framgår för någon som inte känner till begreppet alls, bara för att det står en liten notis om det på lådan. Men den var nedsatt till pris en aning, inte mycket dock.

Jag kan gå in och få en ny inom en månad i affären om den pajar, annars har jag 3 månader garanti hos Microsoft. Kass/bra? Funderar fortfarande på att byta mot en ny då jag inte öppnat lådan, men spelar det ingen roll så what the hell. Vill ju lira Skyrim!

Ska säga att det är en 250 gb slim som enligt försäljaren knappt går sönder.

Då tycker jag att du skall kontakta dem för utbyte.
Lite oproffsigt att säljaren inte har koll på vad refurbished innebär.
Alternativt borde du kunna begära ett högre prisavdrag som kompensation om du vill behålla den.

Risken att den går sönder fortare än en fabriksny är dock inte särskilt hög. Skulle snarare vilja påstå att den bör hålla bra eftersom den har varit inne på service och fått nya delar/blivit feltestad tidigare.
Citera
2012-06-11, 13:54
  #8
Medlem
Jensofswedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSpankel
Då tycker jag att du skall kontakta dem för utbyte.
Lite oproffsigt att säljaren inte har koll på vad refurbished innebär.
Alternativt borde du kunna begära ett högre prisavdrag som kompensation om du vill behålla den.

Risken att den går sönder fortare än en fabriksny är dock inte särskilt hög. Skulle snarare vilja påstå att den bör hålla bra eftersom den har varit inne på service och fått nya delar/blivit feltestad tidigare.

Mjo, det hade han visade det sig idag och garantierna var lite luriga. Han bara "det är 1 års garanti" och efter att jag frågat närmare om det var det bara ett år på eventuellt utbytta delar ;p Annars 3 månader.

Jo, visst lär den hålla bra men man kan inte låta bli att känna att det är lite av en chansning, framförallt med garantin. Hade jag fått ett års garanti hade jag köpt den rakt av liksom, men 3 månader känns inte helt rätt. Dessutom vet man inte hur länge den använts innan den "lagats" och sannolikt har den redan ett visst slitage på delar som fortfarande fungerar, så att säga.

Jag tog för övrigt pengarna tillbaka och funderar nu på vart jag ska köpa en billig ny x-box. Någon som har tips på dagsfärska erbjudanden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback