Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-21, 18:32
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Sverige kommer aldrig bli neutrala så det där funkar inte. Sen så får vi inte materiel billigt bara för att vi säger att vi gärna vill ha det. Patriot är bland dom dyraste systemen som finns. Det är bra om luftvärnssystemen är kompatibla med varandra och S-300 är inte alls anpassat för väst så då måste man börja göra ändringar där. Ser faktiskt inte poängen med dubbla system.

Ett lv-kompani ensam är inte effektivt. Den minsta effektiva luftvärnsenheten vi har är halv lv-bat för du måste få med alla underhålls delar, ledning mm.

Förhoppningsvis anser man MEADS vara något som kan vara intressant att upphandla. Det må ha nackdelar men det kan nog anpassas till flera existerande och kommande system. Skulle jag tippa blir det Aster som blir nästa större system trots att det idag är ett fattigmanssystem.
Citera
2014-04-22, 00:45
  #170
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Sverige kommer aldrig bli neutrala så det där funkar inte. Sen så får vi inte materiel billigt bara för att vi säger att vi gärna vill ha det. Patriot är bland dom dyraste systemen som finns. Det är bra om luftvärnssystemen är kompatibla med varandra och S-300 är inte alls anpassat för väst så då måste man börja göra ändringar där. Ser faktiskt inte poängen med dubbla system.

Ett lv-kompani ensam är inte effektivt. Den minsta effektiva luftvärnsenheten vi har är halv lv-bat för du måste få med alla underhålls delar, ledning mm.

Halv LV-Bataljon, låter för mig som ett LV-kompani plus stödfunktioner, men det är semantik, numerären blir ungefär den jag tänkte mig.
Om S-300 inte fungerar för våra behov och Patriot är för dyrt, vilka system med motsvarande räckvidd och prestanda skall vi ha? Vi behöver något som stänger Östersjön för fientligt flyg.
Då jag inte litar på någon så är det bra om vi har två olika system, ett från NATO och ett från icke NATO för att försäkra oss mot inbyggda bakdörrar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback