5 757 besökare online
856 128 medlemmar • 45 783 161 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Droger > Cannabis > Cannabisaktivism
Svara på ämne
Ämnesverktyg
civing
Medlem
Ni förstör inte bara för oss, utan även för er själva!

Det finns väldigt många trådar här på forumet om legalisering av droger eller varför det ska vara kriminellt att bruka droger. Något som alla dessa har gemensamt är att det alltid , när det ”hettar” till, brukar dyka upp argument som: ”ni pundare blir alltid så j*vla upprörda..”.

Varför blir vi så j*vla upprörda då?

Jag har hela mitt liv stått upp för både mig själv och mina nära när det handlar om mobbning, översitteri och trakasserier. Det är vanligtvis väldigt ”små” människor som tål detta, tyvärr finns det gott om små människor i samhället (härleder detta argument till vårt lands civilkurage; det verkar vid vissa tillfällen vara obefintligt).

Så som samhället ser ut idag så genomförs den största och mest utbredda systematiska mobbning genom tiderna (war on drugs). Dessa systematiska trakasserier (om ni inte vet vad jag menar så sök på forumet) har blivit så mycket mer omfattande och mer etablerade än t.ex. förintelsen att det är sanslöst.

Att alla dessutom verkar ”vara med på det ” gör denna fascistiska situation näst intill outhärdlig för oss. Ingen av er verkar ens förstå vilka konsekvenser ert agerande skapar för oss ”simpla pundare”, inte heller verkar ni förstå att ert agerande utgör en enorm kränkning på både vårt privatliv samt vår personliga integritet, ett övertramp på våra mänskliga rättigheter.

Ändå har ni mage att fråga en ”varför man blir upprörd?”. Känns nästan skrattretande. Vad är ni för typer som inte kan förstå att om man blir trakasserad, så blir man givetvis upprörd?!

Som sagt, det värsta och det mest fundamentala i hela debatten är att ni inte ens verkar fatta vad det är ni gör. Och ännu värre blir det: Ni förstör inte bara för oss, utan även för er själva!

Jag ska förklara:

Droger stimulerar våra sinnen, detta gör även mat, musik, beröring osv. Men droger gör mer än så, droger öppnar upp vårt psyke. Låt oss gå in djupare på vad vårt psyke är, länk till den intresserade: http://sv.wikipedia.org/wiki/Psyke. Psyket är våra drömmar, våra upplevelser, vår fantasi, egentligen allt som gör oss till vadå? Jo just det, människor!

Spoiler:
Fantasin är det enda som skiljer oss från övriga djur här på jorden. Det är p.g.a. vår fantasi som vi kommit såpas långt som vi har, det var fantasin som lät oss börja spåra djur, bygga hyddor, använda eld, tillverka verktyg, göra kläder, uppfinna nya saker osv.. (hela den mänskliga utvecklingen är en produkt av vår fantasi). Det var fantasin som gjorde att vi (som ras) överlevde överhuvudtaget.

Droger är en form av nyckel till vårt psyke (en nyckel man antingen kan välja att använda eller helt enkelt låta bli). Att då låta staten och samhället bestämma över vårt psyke är kortfattat som att låta dom ta ifrån oss det mest fundamentala vi har. Att ge dessa rätten att bestämma, är att självmant sätta sig i ett psykiskt fängelse där ”din” mest mänskliga attribut bevakas av samhällets intresse. Du behöver inte vara en drogbrukare för att förstå att detta val och denna nyckel till ditt psyke, helt bör ligga i dina händer.

Du ska varken tvingas eller hindras att på valfritt sätt att utforska ditt medvetande, din själ, ditt inre. Denna debatt är för oss, som har ett intresse för psyket tillsammans med droger, som att debattera om vi ska få drömma när vi sover, om vi ska få äta vad vi vill till middag, om vi ska få lyssna på annat än klassisk musik osv.

Men denna debatt handlar inte bara om oss med ett intresse. Du som inte är intresserad ska också få välja att inte ta droger, staten ska inte göra det valet åt dig. För även om du inte tänkt göra valet att prova en drog, så har du genom att du förespråkat mot en legalisering givit staten nyckeln till din mest värdefulla ägodel (hjärnan/psyket).

Nu har inte jag åkt fast (*tar i trä), vidare har jag (personligen) inte haft med polisen att göra på detta plan. Men drogtestats på jobbet har jag blivit, min kusin (som hade många problem, ett var drogmissbruk) blev trakasserad till den gräns att han tog sitt liv och jag tvingas dölja mitt beteende. Det enda stället där jag kan vara helt ”öppen” och få min röst hörd är på ett anonymt forum, ännu en gång: HUR SMÅ ÄR NI SOM INTE KAN FÖRSTÅ ATT MAN BLIR UPPRÖRD? (kliv av era hästar tack!)

Det finns enormt många bra inlägg här på forumet som talar om logiken till att cannabis (m.fl. droger) ska legaliseras, eller iaf avkriminaliseras. Men dessa är bara att söka efter för den som är intresserad. Istället tänkte jag att vi i denna tråd kunde hålla oss på det empatiska planet. Det är ju trotts allt en debatt som helt grundat sig i moral och etik, för hade vårt samhälle byggts upp på logiska grunder så skulle mycket vara annorlunda.

Därför tänkte jag att ni andra (drogliberaler) kunde få fortsätta på samma spår. ”Varför vi blir så upprörda?!”. Detta betyder att vi håller argumenten/diskussionen på en känslomässig nivå och inte spårar ur med fakta och logik. (självklart är lite fakta godtagbar, förutsatt att den bidrar till ert resonemang; ni förstår säkert vad jag menar)

Ni som inte håller med mig och är emot droger (”status quo förespråkare”) gör detsamma. (För ett empatiskt resonemang)

Här är en mycket bra video om det jag nyss talat om: http://www.youtube.com/watch?v=yk3EBmiURgw jag tycker alla bör se den! (ca 4 min lång)

sunbird
Medlem
Jag vet inte riktigt vart jag själv står i frågan om droger ska legaliseras eller ej. Men jag är själv en rökare, och brukar även andra droger vid enstaka tillfällen. Jag förstås precis vad du menar och det är klart att man "blossar upp" när någon berättar för mig att jag gör "fel val". Vi är alla olika individer och lever olika liv. Ingen har rätt att komma med en pekpinne och se NER på mig för att jag inte gör som personen i fråga. Jag håller med dig. Bra skrivet.

Slashandburn
Medlem
Slashandburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civing
Ni förstör inte bara för oss, utan även för er själva!

Det finns väldigt många trådar här på forumet om legalisering av droger eller varför det ska vara kriminellt att bruka droger. Något som alla dessa har gemensamt är att det alltid , när det ”hettar” till, brukar dyka upp argument som: ”ni pundare blir alltid så j*vla upprörda..”.

Varför blir vi så j*vla upprörda då?

Jag har hela mitt liv stått upp för både mig själv och mina nära när det handlar om mobbning, översitteri och trakasserier. Det är vanligtvis väldigt ”små” människor som tål detta, tyvärr finns det gott om små människor i samhället (härleder detta argument till vårt lands civilkurage; det verkar vid vissa tillfällen vara obefintligt).

Så som samhället ser ut idag så genomförs den största och mest utbredda systematiska mobbning genom tiderna (war on drugs). Dessa systematiska trakasserier (om ni inte vet vad jag menar så sök på forumet) har blivit så mycket mer omfattande och mer etablerade än t.ex. förintelsen att det är sanslöst.

Att alla dessutom verkar ”vara med på det ” gör denna fascistiska situation näst intill outhärdlig för oss. Ingen av er verkar ens förstå vilka konsekvenser ert agerande skapar för oss ”simpla pundare”, inte heller verkar ni förstå att ert agerande utgör en enorm kränkning på både vårt privatliv samt vår personliga integritet, ett övertramp på våra mänskliga rättigheter.

Ändå har ni mage att fråga en ”varför man blir upprörd?”. Känns nästan skrattretande. Vad är ni för typer som inte kan förstå att om man blir trakasserad, så blir man givetvis upprörd?!

Som sagt, det värsta och det mest fundamentala i hela debatten är att ni inte ens verkar fatta vad det är ni gör. Och ännu värre blir det: Ni förstör inte bara för oss, utan även för er själva!

Jag ska förklara:

Droger stimulerar våra sinnen, detta gör även mat, musik, beröring osv. Men droger gör mer än så, droger öppnar upp vårt psyke. Låt oss gå in djupare på vad vårt psyke är, länk till den intresserade: http://sv.wikipedia.org/wiki/Psyke. Psyket är våra drömmar, våra upplevelser, vår fantasi, egentligen allt som gör oss till vadå? Jo just det, människor!

Spoiler:
Fantasin är det enda som skiljer oss från övriga djur här på jorden. Det är p.g.a. vår fantasi som vi kommit såpas långt som vi har, det var fantasin som lät oss börja spåra djur, bygga hyddor, använda eld, tillverka verktyg, göra kläder, uppfinna nya saker osv.. (hela den mänskliga utvecklingen är en produkt av vår fantasi). Det var fantasin som gjorde att vi (som ras) överlevde överhuvudtaget.

Droger är en form av nyckel till vårt psyke (en nyckel man antingen kan välja att använda eller helt enkelt låta bli). Att då låta staten och samhället bestämma över vårt psyke är kortfattat som att låta dom ta ifrån oss det mest fundamentala vi har. Att ge dessa rätten att bestämma, är att självmant sätta sig i ett psykiskt fängelse där ”din” mest mänskliga attribut bevakas av samhällets intresse. Du behöver inte vara en drogbrukare för att förstå att detta val och denna nyckel till ditt psyke, helt bör ligga i dina händer.

Du ska varken tvingas eller hindras att på valfritt sätt att utforska ditt medvetande, din själ, ditt inre. Denna debatt är för oss, som har ett intresse för psyket tillsammans med droger, som att debattera om vi ska få drömma när vi sover, om vi ska få äta vad vi vill till middag, om vi ska få lyssna på annat än klassisk musik osv.

Men denna debatt handlar inte bara om oss med ett intresse. Du som inte är intresserad ska också få välja att inte ta droger, staten ska inte göra det valet åt dig. För även om du inte tänkt göra valet att prova en drog, så har du genom att du förespråkat mot en legalisering givit staten nyckeln till din mest värdefulla ägodel (hjärnan/psyket).

Nu har inte jag åkt fast (*tar i trä), vidare har jag (personligen) inte haft med polisen att göra på detta plan. Men drogtestats på jobbet har jag blivit, min kusin (som hade många problem, ett var drogmissbruk) blev trakasserad till den gräns att han tog sitt liv och jag tvingas dölja mitt beteende. Det enda stället där jag kan vara helt ”öppen” och få min röst hörd är på ett anonymt forum, ännu en gång: HUR SMÅ ÄR NI SOM INTE KAN FÖRSTÅ ATT MAN BLIR UPPRÖRD? (kliv av era hästar tack!)

Det finns enormt många bra inlägg här på forumet som talar om logiken till att cannabis (m.fl. droger) ska legaliseras, eller iaf avkriminaliseras. Men dessa är bara att söka efter för den som är intresserad. Istället tänkte jag att vi i denna tråd kunde hålla oss på det empatiska planet. Det är ju trotts allt en debatt som helt grundat sig i moral och etik, för hade vårt samhälle byggts upp på logiska grunder så skulle mycket vara annorlunda.

Därför tänkte jag att ni andra (drogliberaler) kunde få fortsätta på samma spår. ”Varför vi blir så upprörda?!”. Detta betyder att vi håller argumenten/diskussionen på en känslomässig nivå och inte spårar ur med fakta och logik. (självklart är lite fakta godtagbar, förutsatt att den bidrar till ert resonemang; ni förstår säkert vad jag menar)

Ni som inte håller med mig och är emot droger (”status quo förespråkare”) gör detsamma. (För ett empatiskt resonemang)

Här är en mycket bra video om det jag nyss talat om: http://www.youtube.com/watch?v=yk3EBmiURgw jag tycker alla bör se den! (ca 4 min lång)

När jag läste din text kom jag att tänka på något dokumentärt program jag såg på svensk tv för några år sedan. 3-4 poliser gick nattetid fram till en ensam man på väg hem just utanför hans trapphus. Det första den ena polisen sa var "du ser inte frisk ut". Varpå mannen svarade att han var trött. Då började poliserna direkt pressa han om droger, tillslut erkände mannen att han rökt cannabis för några dagar sedan. Mannen var inte upprörd men frågade ganska lugnt "varför följer ni efter mig? varför straffas jag såhär?" eller något liknande. Då svarade den ena polisen föraktfullt med ett hånflin: "Men varför slutar du bara inte helt med droger då?".

Fyfan. Håller med i allting du skrev, bra skrivet.

Frigjord
Medlem
Frigjords avatar
Det är förargligt att man under sin enda besynnerliga livstid inte ens ska få möjlighet att utforska världen till fullo, inte ens den inre, utan att riskera att straffas för detta.

civing
Medlem
Jag fortsätter för den som ännu inte fattat galoppen:

Att låta sig "bossas" runt av någon annan (oavsett situation) är för mig en omöjlig tanke. Jag förstår att vissa gillar att toffla efter sin flickvän, detta kanske t.o.m. är människor som gillar att bossas runt av sina chefer, föräldrar, vänner.. men sådan är inte jag (och det är jag inte ensam om). Vad är det som ger er rätten att få bestämma över mig? Att få bestämma över mitt psyke, att få bestämma vad jag väljer att göra med min kropp?

Skidåkning kan skada kroppen (för dom som argumenterar att det kostar samhället pengar, droganvändning). Vidare kan man dö av skidåkning. Det är alltså livsfarligt att åka skidor och varje gång någon tar på sig sin utrustning och ger sig ut i backen, så äventyrar h*n både sin hälsa samt riskerar att kosta samhället pengar. Detta både i förlorade inkomster (tillfällig eller permanent frånvaro) samt i sjukvårdskostnader.

Dock är dessa argument (om pengar) egentligen dåliga då jag inte tycker att man ska prata om sjukvårdskostnader och droger i samma tes. Sjukvård relaterat till drogbruk är nämligen oftast (alltid) en bieffekt av samhällets förhållande till ämnet (dåliga preparat, dåliga instruktioner, rädsla för myndigheter, dåligt omhändertagande för folk med psykiska problem.. listan kan göras otroligt lång).

För att dra en ”rolig” liknelse så skulle detta nästan kunna liknas att samhället valt att inte rensa backen från träd och sten. Detta samtidigt som man förbjuder folket att använda hjälm/skydd och öser på med snö vid toppen för att öka risken för en lavin. Sen ser vi till att dom som är sämst på att åka skidor ska få bo närmast backen och att dessa får ett gratis liftkort.

Men iaf, ska vi förbjuda skidåkning också eller? Jag menar argumentationen är densamma, folk skadar sig. Vidare är antalet skidåkare en minoritet här i Sverige, alltså kan vi lätt köra över dom i vår demokrati. (Ungefär samma resonemang råder kring cannabis)

Om vi tar fallet berusade föräldrar då. Vissa av er har säkert vuxit upp med alkoholiserade föräldrar?! Jag kan bara tänka mig hur hemskt det måste vara att komma hem till en berusad pappa som ska partaja och dela ut stryk. Alkohol har enormt många dåliga biverkningar på vårt samhälle. 95% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade. Tänk om vi kunde byta ut några alkoholmissbrukare mot cannabisbrukare istället.

Försök förstå vilken skillnad det skulle vara för Max 6 år att komma hem till en hög pappa som vill äta choklad och se på disneyfilm med honom. Detta istället för en full pappa som precis spöat upp mamma och inväntar nästa offer.

Nu skulle iof antagligen inte Max behöva komma hem till något av det, alkoholmissbruk grundas oftast hos psykiskt obalanserade personer (det är ett fysiskt beroende, men anledningen till att beroendet startade är oftast psykiskt). Ett liberalare samhälle skulle antagligen kunnat ta han om Max pappa innan problemen startat på riktigt. I annat fall kan Max pappa haft turen att börja missbruka cannabis istället för alkohol, vilket i sin tur skulle vara enormt mycket lättare att ta sig ur (då du inte kan bli fysiskt beroende utan enbart psykiskt beroende; som vissa ”sexmissbrukare” anses vara, på det planet alltså).

Jag tänkte avsluta med att beskriva likheten till nazism och förintelsen i ert beteende:

Det finns så otroligt många likheter här att jag knappt vet vart jag ska börja. För enkelhetens skull radar jag upp punkter så kan ni själva få resonera kring dom:

-Häxjakt

-Propaganda (med användande av påhittad fakta), gärna med klyschor.

-Ett underliggande hat mot folk med andra åsikter.

-Fascistiska värderingar om att alla ska bete sig lika, vara lika och agera lika. Tillhör gruppen eller riskera utrotning. Du är antingen med oss eller emot oss.

-Utfrysning

-Våldsmonopol, våldsövergrepp, övertramp på mänskliga rättigheter

-”for the greater good”

-Religion

-Överglorifierande av det egna (alkoholen, den tillhör ju vår ”kultur”), selektiv bedömning av vad som anses vara både moraliskt, etiskt och rättsligt riktiga värderingar.

-För att inte tala om hur många människoliv som faktiskt slocknat eller raserats enbart p.g.a. ”kriget”, dvs. inte p.g.a. drogen i sig.

Ett hett tips till den som vill lära sig se sådana här likheter (bli mer kritisk helt enkelt) kan vara att se filmen ”die welle” eller amerikanska tv-produktionen ”The Wave” som baseras på ett verkligt experiment om just hur sådana här fascistiska ideal/handlingar växer fram. Finns även en novell med samma namn (som dessa två filmer grundar sig på).

civing
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slashandburn
Spoiler:
När jag läste din text kom jag att tänka på något dokumentärt program jag såg på svensk tv för några år sedan. 3-4 poliser gick nattetid fram till en ensam man på väg hem just utanför hans trapphus. Det första den ena polisen sa var "du ser inte frisk ut". Varpå mannen svarade att han var trött. Då började poliserna direkt pressa han om droger, tillslut erkände mannen att han rökt cannabis för några dagar sedan. Mannen var inte upprörd men frågade ganska lugnt "varför följer ni efter mig? varför straffas jag såhär?" eller något liknande. Då svarade den ena polisen föraktfullt med ett hånflin: "Men varför slutar du bara inte helt med droger då?".

Fyfan. Håller med i allting du skrev, bra skrivet.

Sådana klipp brukar vanligtvis få mig att må dåligt resten av dagen, blir så grymt jävla upprörd!

Jag tål t.ex. inte att se på "cops", sjukaste programmet någonsin. Det läskiga är att vi i Sverige ibland får liknande program. Jag fattar inte hur "Svensson" bara kan sitta oberörd och fortsätta tugga OLW samtidigt som man tänker: "Rätt åt honom".

karmaman
Medlem
karmamans avatar
Ja, det är helt sjukt, helt sjukt. Inte bara det faktum att droger är olagligt, men det fascistiska, hänsynslösa, oempatiska tillvägagångsätt som stat och polis agerar på gentemot knarkare. Man undrar ju vad som är värst enligt stat och polis, knarkaren eller knarklangaren.

Faran för omgivningen är rätt så irrelevant att använda som argument, eftersom alkohol gör gemene man mycket mer aggresivare än vad lite tjack/e/lsd/heroin (några av de starkaste drogerna) gör...

Jag kan förstå att ett välfärdssamhälle inte kan ta hand om knarkare , men låt dom bara vara i så fall
Senast redigerad av karmaman 2012-06-05 kl. 03:18.

Monxeroth
Medlem
Det börjar med en joint, sen går det över i HASCH!

Även om jag inte brukar cannabis själv så förstår även jag hur irriterad man blir på dessa inavlade hjärndöda individer som aldrig tänkt på ordet 'Nyans' eller 'Perspektiv'.

Kommer alltför bra ihåg den skräckpropaganda som de i regeringen kallar "informationssystem".
En joint och så är det tydligen nedspydd parkbänk nästa, samma eller följande dag.

G13Haze
Medlem
Att försvara cannabisbruk och stå för en legalisering av cannabis, har sedan Bejerots era varit synonymt med att personen som står för åsikterna själva måste vara missbrukare och därför vill se mildare restriktioner.

Historien upprepar sig, det som drabbar oss cannabisbrukare har skett ett otal gånger i historien.
För att ta upp två exempel. När ateismen började breda ut sig, anklagades de för att vara djävulsdyrkare och onda för att de ville ha rätt att tro på logik och resonlighet.
Det var med homosexualitet, var man som ickehomosexuell för deras rättigheter måste man vara smygbög.

Läs och häpna över hans galna konspiration som fått råda fram till idag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bejerot
Senast redigerad av G13Haze 2012-06-05 kl. 13:45.

Carl-Ann von s
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
I huvudet på en haschmissbrukare finns det bara mos!

GreenProphet
Medlem
GreenProphets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
I huvudet på en haschmissbrukare finns det bara mos!

Klart bättre än ditt vakuum.

The illegality of cannabis is outrageous, an impediment to full utilization of a drug which helps produce the serenity and insight, sensitivity and fellowship so desperately needed in this increasingly mad and dangerous world.
Carl Sagan

Yke1
Medlem
Jag fattar inte varför du tar åt dig, att du påverkas negativt restan av dagen för ett klipp, visar väl mer på dig eget psyke kan jag ju själv tycka.
Varför påverkas öht?
Och jag är själv/har varit cannabismissbrukare i den högsta grad som är möjlig.
Stand above the bullshit säger jag.
Haha du kör verkligen all in.
Fan vad trött du måste känna dig på kvällen.
Sluta bry dig/eller påverkas av saker du inte kan ändra så kommer ditt liv bli mycket enklare
Senast redigerad av Yke1 2012-06-05 kl. 20:18.

Svara på ämne
Topp Dela »