Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-03-03, 22:28
  #1
Medlem
Hispers avatar
Jag funderar på att köpa mig en ny dator i form av en binge lösdelar som jag monterar ihop. Men har frågor om minnen.

1. DDR2, måste monteras i par?

2. Om man vill ha 1024 MB så säljs det "matched pairs" om 2*512 MB. Men om jag vill ha 2048 MB RAM, jag har inte hittat 1024 i tvåpack? Räcker det med att köpa 2 st från samma fabrikant och med samma specifikation?

3. Viken fabrikant är bäst? Jag har noterat att det förekommer prisskillnader mellan olika fabrikat på minnen med samma specade prestanda. Är det värt skillnaden?
Citera
2005-03-03, 22:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag funderar på att köpa mig en ny dator i form av en binge lösdelar som jag monterar ihop. Men har frågor om minnen.

1. DDR2, måste monteras i par?

2. Om man vill ha 1024 MB så säljs det "matched pairs" om 2*512 MB. Men om jag vill ha 2048 MB RAM, jag har inte hittat 1024 i tvåpack? Räcker det med att köpa 2 st från samma fabrikant och med samma specifikation?

3. Viken fabrikant är bäst? Jag har noterat att det förekommer prisskillnader mellan olika fabrikat på minnen med samma specade prestanda. Är det värt skillnaden?

1. Ja
2. Skulle inte rekomendera att köpa annat än matchade par vid dagen snabba minnen. Mycket kan gå fel ifall dessa inte är samspelta.
3. Är du den som överklockar mycket så finns det hur mycket testade minnen som helst men för vanlig svensson klara man sig med något av de billigaste. Spelar oftast ingen roll ifall du inte klocka buss mm.
Kingstone (kör själv), corsair, twinmos.
Citera
2005-03-03, 23:05
  #3
Medlem
quakers avatar
För snabbaste hantering är nog "matching pair" att föredra.
Har du inte det går det ganska bra ändå om du köper dina
minnen vid ett och samma tillfälle, då kommer dom förhoppningsvis
från samma batch och har lika egenskaper.
Struntar du i att ramhanteringen går 0.8% saktare så spelar det ingen roll.
Lika lätt som man "tweakar" upp hastigheter odyl. kan man faktiskt "klocka
ner" och då kan du köra med minnena även fast det inte är matching pair.
Finns det inte oftast en "plutta igrej" i de flesta Bios för att köra med
matchade minnen?
Var iofs ett tag sedan man plockade ihop senaste burken, men så mycket har
väl inte ändrats?
Citera
2005-03-03, 23:10
  #4
Medlem
Hispers avatar
Jag har inte för avsikt att överklocka utan vill "bara" ha en maskin med mycket minne.

Så om jag köper 2 st 1024MB vid samma tillfälle men som kanske inte uttryckligen är matched pair så kommer allt att fungera utan problem? Men jag kommer inte att kunna utnyttja prestandan maximalt? Det jag absolut inte vill uppleva är en dator som kraschar med jämna mellanrum pga av icke matchade minnen
Citera
2005-03-03, 23:24
  #5
Medlem
quakers avatar
Det finns nog flera på detta forum som slår mig på fingrarna vad det gäller
datorer. Men med mina små erfarenhet (4-5 burkar med tweak). Så TROR jag inte det är något problem.
Har dock inte provat på så stora minnen som 1024. Burken jag använder just nu har jag pulat in dubbla 512 or (omatchade). Iofs vet jag inte om jag har pluttat i matching pair i bios heller..(eller om den inställningen fanns i bios,
fasiken, har nog fått någon släng av demens light just nu)...
Klart är iaf att bryr man sig inte om att "vässa" burken till den yttersta gränsen brukar det mesta funka ändå.
Ska du hålla på med tunga grafiktillämpningar eller liknande?
Tetris funkar väl bra på 64MB ram?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback