Barbro och Rune J Sagnell
Sagnell, J Rune, civilingenjör, Sthlm, f i Sthlm 30/4/24 av köpm Erland Jansson o Karin Carlsson.
Stud.Ex Djursholm 44, radiotelegr:ex 46, KTH 53, ing SV radio ab 53, servicech där 55, tekn o kommersiell ch Radiola ab 63-64, verkst dir ARS radio- och TV-service ab 64, inneh Firma KURS-Rune Sagnell sed 66. -Led VDN:s arb:gr o AU f TV-mottagare, SÖ:s samarb:komm f teleutbildn AU. - "Skr": Elektronisk serviceteknik (61), Transistorserviceteknik (64); art i fackpress. "Utm":Friv radioorg ftjM. "Hobbies": skytte, amatörradio.
Gift 63 m Barbro af Geijerstam f 27, dtr t tillsynslär Josef Gabrielsson o Ebba Berggren.
Källa: Vem är Vem 1968
Rune gick 1993 med i Föreningen för Datorhjälp i Släktforskningen(DIS) med medlemsnr 4662.
Data: Barbro af Geijerstam, 1927, född Berggren. Gift 1963 med Rune Sagnell, född 1924. Båda aktiva i Frivilliga Radioorganisationen, SM5BAG resp SM5GQ. Barbro arbetade på FRA. Barbro Sagnell dog 2000 och Rune Sagnell 2010. Bodde på Stora Essingen(Gammelgårdsvägen 4A?) i en stor villa med radioantenner på taket.
Källa: Anders Jallais hemsida
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
http://www.grimsta.fro.se/node/20952
Ur: QTC Amatörradio nr 7/8
www.ssa.se/download/qtc/2010/QTC%202010-07-8.pdf
In memoriam
SM5GQ, Rune Sagnell
En mycket kär gammal vän, Rune Sagnell, SM5GQ har lämnat oss. Jag har haft förmånen att känna Rune i nästan 60 år och i vår vänskap finns många angenäma och trevliga minnen, varav de allra flesta är kopplade till amatörradio- och FRO-verksamhet. Vi träffades första
gången 1950 ombord på en buss på väg ut till ett studiebesök på Stavsnäs kustradiostation. Med på bussen fanns också en viss ung dam, Barbro,(SM5BAG) som senare blev Runes hustru.
Det är frestande att skriva ett långt och utförligt minnesord över Runes liv. Jag inskränker mig istället till att säga att alla vi som har känt Rune, vet att han var en förstklassig vän och arbetskamrat,
en god lärare och en mycket duktig och kunnig ingenjör. Jag är tacksam över att jag har fått arbeta med honom i ett mångårigt gemensamt yrkesliv och dessutom i vårt intresse inom frivillig försvarsutbildning, amatörradio och FRO. Det viktigaste är att vi minns Rune som den bästa vän man kan ha. Runes liv har präglat oss alla!
Hans Karlsson, SM4BNJ
FTI 50 år
Föreningen Teknisk Information
1964–2014
http://www.teknikinformatoren.se/wp/...5/03/FTI50.pdf
”Massiv insats bakom detta FTI-nytt
Det här numret av FTI-nytt är tillkommet efter en koncentrerad arbetsinsats av större delen av styrelsen under en kväll i familjen Sagnells välutrustade informationsverkstad. Fyra skrivmaskiner – en Redactron skrivautomat,
en Composer, en IBM 72 och en vanlig handjagare – knattrade från skilda rum. Ljusbordet bemannades av Sten. Rune fungerade som övermaskinist och det övriga gänget gjorde allt möjligt, från manusskrivning till
rubrikgnuggning. Den som till äventyrs tror att en styrelse inte har något att göra, borde ha tittat in. Skicka förresten in ett manus någon gång, så går det ännu lättare att få fram bladet.”
Sedan följer ett par år när redaktörskapet går runt bland styrelsemedlemmarna(bl a Janice Soderling, Barbro Sagnell, Karin Gärdegård, Nils Tervell). Efter ett antal nummer där ingen redaktör anges utan förmodligen ordföranden,
möjligen med hjälp från styrelsen, håller i tidningen, kommer Malte Söderqvist som kämpar på i ett par år och efterträds, efter ett kort gästspel av en redaktionskommitté, av Bertil G Johnson.
Som synes var både Rune och Barbro med i FRO. De kände varandra sedan 1950-talet. Barbro måste först ha varit gift med en man med efternamnet "af Geijerstam". Vem var det?
Paret Sagnell har tillsammans ett stort kontaktnät: FRO, FTI, amatörradio, FRA. De kände med andra ord folk från hela landet. Rune har även skytte som hobby. Stor antenn och redaktion hemma.
Kan det finnas bättre utgångspunkt för en start av en Barbro-grupp? Leon- och SB-folk kan nog ha funnits i bekantskapskretsen också.