Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-11, 11:14
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag kan egentligen bara bidra på punkt 4. Curt-Steffan Giesecke efterträdde Lindencrona (troligtvis redan 1978) och styrde det gamla SB fram till på 90-talet. Då tog enligt obekräftade uppgifter till Mikael Holmström i Den dolda alliansen, förre ÖB Bengt Gustafsson över rodret.

Jag vill påminna om artikeln med Säpo-chefen i Världen idag som tar upp dessa grupperingar och svårigheterna att styra dom när de väl blivit autonoma. Trots att det gamla SB avvecklades/omorganiserades efter 1978 så kan vissa grupper valt att fortsätta i egen regi. Ingen kan ju hindra dom och de vet hur hemlig verksamhet bedrivs.

Vi kan alltså ha en soppa bestående av 2-3 "legitima", sanktionerade grupper och en okänd mängd löskegrupper ur det gamla SB som lever sitt eget liv, med egen agenda.

Jag tror du har fel på fjärde punkten. Giesecke tog över ansvaret för SB. Men om jag har förstått saken rätt bygger man om nätet från grunden. Mao så är Giesecke ansvarig för AGAG, det nya SB-nätet, men (kanske) inte för Lindencronas gamla SB-nät, som avvecklas 1978.
Citera
2014-05-11, 11:42
  #122
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag tror du har fel på fjärde punkten. Giesecke tog över ansvaret för SB. Men om jag har förstått saken rätt bygger man om nätet från grunden. Mao så är Giesecke ansvarig för AGAG, det nya SB-nätet, men (kanske) inte för Lindencronas gamla SB-nät, som avvecklas 1978.
Aha, du tänker så. Nja, jag tror nog fortfarande att Giesecke tog över Lindencronas kommitté men vem som kom att styra över AGAG vet jag inte. Jag tror att den personen behöver ha varit mer operativt inriktad, kanske också yngre. Vem kan man naturligtvis spekulera om men jag avstår.

Jag tolkar det så att Giesecke var överordnad chef men hade inget operativt uppdrag. Det hade den som ledde AGAG. Lindencronas gamla SB är mer att se som en paraplyorganisation.
Citera
2014-05-11, 12:04
  #123
Medlem
FurirRevaers avatar
Kan vara värt att påminna om avsnittet i Ortmarks bok Maktens redskap, där han skriver om Barbro:
Citat:
En av medlemmarna i Barbros grupp uppger att det finns fler grupper än den som Barbro leder. Åtskilliga tiotal personer – eller flera hundratal – skulle enligt denna källa vara involverade i den här sortens verksamhet.
/.../
Men vad man inte vet är hur de nu berörda gruppmedlemmarna beter sig. Det uppges att det bland dem finns personer som vet hur “man ordnar en avlyssning”. Den legala avlyssningen i landet sker genom att den telefon som ska kontrolleras kopplas till polisens avlyssningscentral. Uppkopplingen sker i Televerkets korskopplingar. Men en illegal avlyssning kan ske i boxar i gatan eller i ett hus eller med “buggar” av olika slag.
Mina fetningar
1971 fanns det alltså enligt Ortmarks källa "åtskilliga" personer i ett flertal grupper av samma slag som Barbros. Även om bara några ombildades/styrdes till mer skarpa uppgifter så är det ändå ett ansenligt antal. Att Barbros grupp styrdes över till mer skarpa uppgifter vet vi ju numera så om det fungerade bra för uppdragsgivarna så kan man anta att fler grupper användes på samma sätt.

Förutom de två kända, Barbro och Leon/Lennart så kan det med andra ord finnas ett tiotal till.
Citera
2014-05-11, 13:07
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Aha, du tänker så. Nja, jag tror nog fortfarande att Giesecke tog över Lindencronas kommitté men vem som kom att styra över AGAG vet jag inte. Jag tror att den personen behöver ha varit mer operativt inriktad, kanske också yngre. Vem kan man naturligtvis spekulera om men jag avstår.

Jag tolkar det så att Giesecke var överordnad chef men hade inget operativt uppdrag. Det hade den som ledde AGAG. Lindencronas gamla SB är mer att se som en paraplyorganisation.

Det kan naturligtvis vara så att Giesecke både tog över resterna från Lindencronas gamla organisation och fick i uppdrag att bygga en ny.
Citera
2014-05-11, 13:23
  #125
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det kan naturligtvis vara så att Giesecke både tog över resterna från Lindencronas gamla organisation och fick i uppdrag att bygga en ny.
Kan mycket väl vara så. Notera det som skrivs om Giesecke och SB i Life-line lost av Robert Dalsjö:
Citat:
Valet av Curt-Steffan Giesecke (som chef för Stay Behind) reflekterade den företagarmässiga strukturen på organisationen, vars ledning hämtades från befattningshavare inom sociala och andra populära organisationer och var menat att representera det svenska etablissemanget.

Organisationen hade ett litet kansli i Polishuset i Stockholm och höll kontakt med ca 100 lokala motståndsledare, tränade i sabotagetekniker och radiokommunikationer. Ett radionät upprätthölls för att säkra kommunikationerna med det svenska exilhögkvarteret och med CIA och MI6 mfl.” (Life-line lost, Robert Dalsjö, sid 247-248)
Lägg särskilt märke till det sista stycket, att man hade ett kansli i polishuset. Är det i samband med detta man skall tolka Åke J:s konvertering från vpl officer till reservofficer, hans befordran till RO/lt 1984 och hans befordran till poliskommissarie? Åke kvarstår i Svea Livgardes reserv fram till nästan in på 90-talet. Överårig? Ja men tydligen oundgänglig för någon.

Är det Åke J som är operativ chef/stabschef för det nya SB? Vad som än diskuteras får aldrig Åkes roll glömmas bort.

https://www.flashback.org/sp45866711
__________________
Senast redigerad av FurirRevaer 2014-05-11 kl. 13:31. Anledning: Lade till länk
Citera
2014-05-11, 16:37
  #126
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Kan vara värt att påminna om avsnittet i Ortmarks bok Maktens redskap, där han skriver om Barbro:Mina fetningar
1971 fanns det alltså enligt Ortmarks källa "åtskilliga" personer i ett flertal grupper av samma slag som Barbros. Även om bara några ombildades/styrdes till mer skarpa uppgifter så är det ändå ett ansenligt antal. Att Barbros grupp styrdes över till mer skarpa uppgifter vet vi ju numera så om det fungerade bra för uppdragsgivarna så kan man anta att fler grupper användes på samma sätt.

Förutom de två kända, Barbro och Leon/Lennart så kan det med andra ord finnas ett tiotal till.

Tror inte Leon och Lennart är identiska. Lennart ska ju ha koppling till FRO och många kontakter hade Åke J Ek men FRO hörde inte till dessa, mig veterligen är väl bäst att tillägga när det gäller den mannen .

Åke hade sin övervakningsgrupp,LEON, med stommen inom Klara-Lidingö FBU och där var det till största del äldre herrar som gällde.

Lennart anger Olle Frånstedt hade sin bas i västerort så området runt Bromma är nog var man ska börja leta efter denne FRO:are. Här fanns enligt OF en del unga förmågor, en del såpass unga att de utan problem kunde agera från Moped. Agenter på Puch Dakota

Sedan finns ju palmhusgruppen som Holger Romander kom i närkontakt med under operation Cobra åren före MOP, Det om inte annat gör att Holger måste spetsat öronen när det börjar trilla in uppgifter om WT-män.
Citera
2014-05-11, 17:10
  #127
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Kan mycket väl vara så. Notera det som skrivs om Giesecke och SB i Life-line lost av Robert Dalsjö:Lägg särskilt märke till det sista stycket, att man hade ett kansli i polishuset. Är det i samband med detta man skall tolka Åke J:s konvertering från vpl officer till reservofficer, hans befordran till RO/lt 1984 och hans befordran till poliskommissarie? Åke kvarstår i Svea Livgardes reserv fram till nästan in på 90-talet. Överårig? Ja men tydligen oundgänglig för någon.

Är det Åke J som är operativ chef/stabschef för det nya SB? Vad som än diskuteras får aldrig Åkes roll glömmas bort.

https://www.flashback.org/sp45866711

Placeringen av Åke J EK i Polishuset okt/nov 1986 är intressant. Hans chef på polisskolan, övlt Bo Nilsson, Bossenisse kallad var en av Åkes tillskyndare. Ek ska ha tillhört utbildningsenheten på RPS, ganska troligt med tanke på hans tidigare jobb på polishögskolan i SOLNA.

Stay Behind kansliet i polishuset hade först Sune Gladh som chef, men han var borta vid MOP. Hans tjänst hade då övertagits av övlt Bertil Gålne.
I sin bok berättar Olle Frånstedt om hur SBs folk kollades upp av honom efter uppdrag av SB-bossen, och SKL-chefen Nils Landin.

Med tanke på placeringen i polishuset kan vi fundera på vem från polisiär sida som höll koll på verksamheten vid tiden för MOP. Med tanke på att PG Näss övertog Olle Frånstedts befattning blir min gissning att han även fanns med , och som denna pappa han var, också höll ett vakande öga på den verksamheten. Uppgifterna från Ganser/Deland om hans deltagande vid OPC-mötena i Geneve motsäger inte heller detta.
__________________
Senast redigerad av mvagrippa 2014-05-11 kl. 17:30.
Citera
2014-05-11, 19:28
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Intressant. På tiden när det begav sig ansvarade FRO för ett rikstäckande reservsambandsnät, tänkt att komplettera/ersätta försvarets ordinarie rikstäckande nät. De var alltså i högsta grad en del i planerna för hur Sverige skulle försvaras om första linjens försvar skulle brutit samman. De hade också fullt legitima skäl till att utbilda sig själva och andra i alla möjliga former för radiosamband/telegrafi etc.
Nu är det ju inte deras uppgifter inom radiosamband som är det suspekta med gruppen på västkusten.
Det är en massa annan verksamhet, där bla fotografering av hemvärnspersonal, poliser och yrkesofficerare ingick i deras agenda.
De gjorde en massa studiebesök på främst vattenfalls anläggningar.
Sedan gick det över styr när en av deras medlemmar började leka polis och jaga folk med en egen polisbil med militärs reg-skyltar och blåljusramp.
Det uppdagades att han hade ett falskt militärt id-kort, och hade kunnat besöka F7 Såtenäs när han ville.
Han hade även börjat rekrytera en egen "insatsstyrka" bland yngre i trestadsområdet.
Men efter att ha väckt uppmärksamhet hos vaktchefen på F7, fick han hembesök av Säpo och MUST, och höll sig förhållandevis lugn.

Detta ligger ung 10 år bakåt i tiden.
Iom att han förlorade tillträde till militära anläggningar, kunde han inte hålla kontakterna med äldre officerare uppe, och förlorade därmed sina möjligheter att få skydd för div grönklädda hyss.

Numera har han dock hittat ny kraft och försöker starta upp någon ny grupp med hjälp av missing people.
En helt utmärkt rekryteringsbas om man vill ha lättledda konspirationsteoretiker, att utföra sina egna våta drömmar.
Citera
2014-05-12, 16:20
  #129
Medlem
mvagrippas avatar
ittar man på utgiftsposter för IB, det kan även du så slås man av att anslagen för Krigsorganisationen som även omfattade D-Sektionen, Birger Elmérs Stay Behind nät, ökar från och med åren 1967/1970.

Samtidigt kommer 1969 års grundlagsreform som förbjuder åsiktsregistrering i fredstid och kort därefter blossar den stora gruvstrejken upp under vintern 1969-70.
En viss resonans gällande Krigs-IBs verksamhet finns i denna definition av Stay Behind från en person som tillhörde Gladio-nätverket i Italien.

http://www.youtube.com/watch?v=7oJm2jg7lJA

Utgiftsposter 1963/1964 1964/1965 1967/1968 & 1969/1970
Avlöningar 375 000 465 000 737 000
Omkostnader 311 500 320 000 451 000
Material 9 500 24 000 1 350 000

I utgiftsposten Material ingår förutom materialköp även Krigsorganisationens utgifter.
Ett annat namn för Krigs-IB var Rear Guard, som översatt till svenska blir ArriärGarde.
Värt att notera , och ofta börtglämt, att Alvar Lindencronas kommitté komprometteras 1965 av en brittisk diplomat och dubbelagent och måste därefter omorganiseras.

Två år senare ökar Krigs-IBs utgifter från 24 000 kr till 1 350 000 kr. För att ge lite perspektiv på kronor och ören så köptes i samma veva även en bil för Krigs-IBs räkning, den kostade 10 000 kronor.
1 350 000 kronor då motsvarar ungefär 12 miljoner kronor idag, vilket säger en del om utgifternas omfattning.

Jag hävdar inte tvärsäkert att det finns ett direkt samband m MOP. Försöker bara belysa historien runt svenskt Stay Behind och lyfta fram information.

Källor SOU, RA, KRA.
Citera
2014-05-14, 01:00
  #130
Medlem
mvagrippas avatar
Skrivit om det här förut. Contra-Stig Johansson berättar om att han under sin tid på SÄPO övervakats av Joel Haukkas kontaktman, kommendörkapten, dvs Ljungman, dvs Stig Wikland. Nedan Stickans egna ord i Contra.

"IB/SSI/SAPO
En av de många ”säkra källor” som Lars Borgnäs och Tomas Bresky använt sig av var den numera avlidne Anders Larsson. Jag biträdde två kollegor från Rikskriminalen att höra honom och det förhöret på 32 sidor finns i hans personakt på SÄPO. Larsson uppträdde under många alias-namn och var under sina sista år knappast tillräknelig.

En av hans många antagonister var en person som i media beskrivits som en ”57-årig SSI-agent”. Inom IB/SSI hade han en kommendörkapten som kontaktman och”brevlåda”. Kontaktmannen hade den 12 september 1987 min fritidsbostad som övervakningsobjekt.
Hans tjänste-Volvo stod uppställd mot körriktningen bakom en häck. När han fick syn på mig försökte han snabbt köra från platsen, men fick av misstag in backen och höll så när på att köra på en lyktstolpe."


En anledning till intresset hos SSI för Contra-Stig kan vara just han koppling som kontaktman till Anders Larsson.
En annan kan vara att Contra-Stig figurerar som ett av de tre namn som Sten Andersson fick som från SÄPO illegala övervakare av Olof Palme.
Och sedan får Wikland rapporter om Ebbe Carlsson som han skickar vidare till SÄPOs byråchefer Olle Frånstedt och PG Näss.
Citera
2014-05-14, 23:32
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Skrivit om det här förut. Contra-Stig Johansson berättar om att han under sin tid på SÄPO övervakats av Joel Haukkas kontaktman, kommendörkapten, dvs Ljungman, dvs Stig Wikland. Nedan Stickans egna ord i Contra.

"IB/SSI/SAPO
En av de många ”säkra källor” som Lars Borgnäs och Tomas Bresky använt sig av var den numera avlidne Anders Larsson. Jag biträdde två kollegor från Rikskriminalen att höra honom och det förhöret på 32 sidor finns i hans personakt på SÄPO. Larsson uppträdde under många alias-namn och var under sina sista år knappast tillräknelig.

En av hans många antagonister var en person som i media beskrivits som en ”57-årig SSI-agent”. Inom IB/SSI hade han en kommendörkapten som kontaktman och”brevlåda”. Kontaktmannen hade den 12 september 1987 min fritidsbostad som övervakningsobjekt.
Hans tjänste-Volvo stod uppställd mot körriktningen bakom en häck. När han fick syn på mig försökte han snabbt köra från platsen, men fick av misstag in backen och höll så när på att köra på en lyktstolpe."


En anledning till intresset hos SSI för Contra-Stig kan vara just han koppling som kontaktman till Anders Larsson.
En annan kan vara att Contra-Stig figurerar som ett av de tre namn som Sten Andersson fick som från SÄPO illegala övervakare av Olof Palme.
Och sedan får Wikland rapporter om Ebbe Carlsson som han skickar vidare till SÄPOs byråchefer Olle Frånstedt och PG Näss.

Det är väl inte riktigt klarlagt än att det är Wikland som är Haukkas kontakt. Sune Olofson på SvD (1990-09-21) uppgav att Haukkas kontaktman röjdes med namn av Guillou och Bratt. Den beskrivningen stämmer inte på Wikland.
Citera
2014-05-14, 23:36
  #132
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det är väl inte riktigt klarlagt än att det är Wikland som är Haukkas kontakt. Sune Olofson på SvD (1990-09-21) uppgav att Haukkas kontaktman röjdes med namn av Guillou och Bratt. Den beskrivningen stämmer inte på Wikland.

I så fall ska det finnas två kommendörkaptener och med tanke på att Bengt Degerblom kom från handelsflottan tycker jag sannolikheten är minimal för att någon annan Stig Wikland skulle var Joel Haukka kontaktman.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback