2012-06-03, 20:31
Medlem
Min hårddisk är på väg att kajka, och jag funderar nu på att skaffa en SSD hårddisk, dels för att de ska vara snabbare, coh dels för att mitt moderkort stödjer SSD caching, vilket vore kul att kunna använda. Till saken hör dock att jag kör dual boot med Win XP 32-bit och Win 7, 64-bit, och vill fortsätta med detta. Jag undrar om detta kan göras problemfritt på en SSD hårddisk eller om det är något speciellt man måste tänka på?
Citera
2012-06-03, 21:03
Medlem
bl-gr-ns avatar
Är absolut inget proffs på SSDer men har satt in två OCZ Agility3 60GB diskar, en vardera i familjens stationära datorer.

Dessa funkar som vilka HDD som helst. Bara mycket snabbare (Fast efter ett tag vänjer man sig och)
Ser inga problem med vad som funkar med en HDD inte skulle gå med en SDD.

OT. SSDer, Minneskort och USB-minnen tycker jag håller bättre än HDDer.
Citera
2012-06-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Är absolut inget proffs på SSDer men har satt in två OCZ Agility3 60GB diskar, en vardera i familjens stationära datorer.

Dessa funkar som vilka HDD som helst. Bara mycket snabbare (Fast efter ett tag vänjer man sig och)
Ser inga problem med vad som funkar med en HDD inte skulle gå med en SDD.

OT. SSDer, Minneskort och USB-minnen tycker jag håller bättre än HDDer.
Grejen är att jag har hört att de förlorar prestanda efter ett tag pga att det kommer en massa "garbage filer" som inte tas bort. Sen har jag även hört att man måste "aligna" disken på Windows XP (vad nu det innebär).

Sen vet jag inte om det är problem med att ha dual boot om man även tänkt använda SSD-cachingen?
Citera
2012-06-03, 23:07
Medlem
En fråga till, kan man köra en SSD disk i IDE läge om man vill eller måste de köras i AHCI läge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in