Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-06-25, 17:56
  #13
Medlem
Adolf-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Utveckla gärna varför man ska undvika fonder. Fonder är i många fall det enda praktiska sättet att få exponering mot vissa saker, exempelvis obligationer, katastrofobligationer, emerging markets, onoterade bolag, hedgestrategier o.s.v.

Tänk lite själv.

Varför skriver jag som jag skriver?
Citera
2017-06-25, 23:44
  #14
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Bengtsson
Tänk lite själv.

Varför skriver jag som jag skriver?
För att du inte har någon aning om vad du pratar om?
Citera
2017-06-27, 22:24
  #15
Medlem
Adolf-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
För att du inte har någon aning om vad du pratar om?

- Aktier är bättre än fonder.
- Courtaget för aktieaffärer är lågt ioch blir lägre.

Att föda feta, mätta och belåtna finanssvin genom fondavgiften är upp till dig. Jag avstår.
Citera
2017-06-28, 08:46
  #16
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Bengtsson
- Aktier är bättre än fonder.
- Courtaget för aktieaffärer är lågt ioch blir lägre.

Att föda feta, mätta och belåtna finanssvin genom fondavgiften är upp till dig. Jag avstår.

Beror väl på vilket kapital man har. Sparar man 1000kr i månaden blir det mycket courtage om man sprider ut sina pengar på många bolag.

Sen kanske man vill ha global spridning på många olika börser dessutom. Då ska man sätta sig in i alla dessa personligen. Inte alla som har tid att börja rota bland kinesiska bolag och öppna konton för att handla där med. Fondens avgift i det stora hela kanske börjar bli värd sin avgift nu.

Men det är klart om man bara vill äga hm så kanske det inte är någon större idé med en fond.

Amerikanska etfs jag äger tex idv från blackrock ger mig global spridning i kvalitativa bolag för 0,5%. Ca 100 innehav om jag minns rätt. Då är man även spridd i många olika valutor om man vill det. Blir svårare för mig att handla på tiotals olika börser världen över för att matcha fonden. Förmodligen dyrare med.
Citera
2017-06-28, 10:30
  #17
Medlem
CelenoIIs avatar
Alltid kul med gamla trådar.

Citat:
Ursprungligen postat av CashMan
Personligen verkar det dock mest kloka i dagsläget när det känns så väldigt skakigt på aktiemarknaden, ligger just förstunden ca 90% likvid

Sedan detta skrevs 2012-06-03 så har SIX30RX gått upp ganska precis 100%.
Citera
2017-06-28, 10:32
  #18
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Bengtsson
- Aktier är bättre än fonder.
Fonder är bättre än aktier.
Citat:
- Courtaget för aktieaffärer är lågt ioch blir lägre.
Avgiften för gratis indexfonder är låg och kan knappt bli lägre.
Citat:
Att föda feta, mätta och belåtna finanssvin genom fondavgiften är upp till dig. Jag avstår.
Att föda feta, mätta och belåtna finanssvin genom courtage är upp till dig. Jag avstår.

Vilka meningslösa argument.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback