Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-02, 19:01
  #1
Medlem
Halloj! Jag är på jakt efter namnet på den nordiska seden då man satte ut bortbytingar i skogen under vikingatiden. Jag har letat över allt för att hitta detta, men mina Google-sökningar leder mig ingen vart. Anledningen till detta är att jag ska hitta vill historisk information om detta, till exempel sedens ursprung. Om någon som är kunnig inom detta hade det varit väldigt uppskattat om den kunde dela med sig av namnet.

Tack på förhand.
Citera
2012-06-02, 19:08
  #2
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Bortbytingar?
Menar du inte oönskade barn?

Jag har inte hört andra ord än barnutsättning. (barnaútburður)
Efter att Sverige kristnades så förbjöds det (men förekom antagligen ett bra tag till) och ersattes istället av så kallade änglamakerskor (http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84nglamakerska ).
Citera
2012-06-02, 19:15
  #3
Medlem
Giant Squids avatar
Bortbytingar är väl trollungar?
Citera
2012-06-02, 20:03
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Leta efter ett program på P1 vetenskapens historia.
De pratade om just det.
Kanske för ett eller två år sedan!
Citera
2012-06-02, 20:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Bortbytingar?
Menar du inte oönskade barn?

Jag har inte hört andra ord än barnutsättning. (barnaútburður)
Efter att Sverige kristnades så förbjöds det (men förekom antagligen ett bra tag till) och ersattes istället av så kallade änglamakerskor (http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84nglamakerska ).
Tack! Oönskade barn är precis vad jag letade efter, problemet var att det jag utgick ifrån en bok där de kallar ett barn "trollyngel" innan de sätter ut barnet i skogen. Dock hittade jag inget samband mellan detta och bortbytingar då man inte satte ut dessa i skogen, utan oftast hotade barnet om man ville ha sitt eget tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Bortbytingar är väl trollungar?
Ja, hehe. Det är bara jag som inte har någon koll...

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Leta efter ett program på P1 vetenskapens historia.
De pratade om just det.
Kanske för ett eller två år sedan!
Man tackar. Kollade precis upp det och hittade direkt något som verkar lovande.

EDIT: Åter igen, tack! Lyssnade precis på det, och fick svar på just det jag letade efter.
__________________
Senast redigerad av OstKakans 2012-06-02 kl. 20:22.
Citera
2012-06-02, 21:30
  #6
Medlem
Ämnet är mycket väl intressant då forskare som Lorna Wing och Utah Frith ger teorier om att det inte handlade om oäkta barn enbart, utan även om barn som hade det vi idag kallar för Autism.
Autismens skede och beteendemönster kan mycket väl förklaras som att barnet har blivit bortbytt beroende på ålder.

Tittar man däremot på gravar från denna tid så ser man att barn aktades väldigt väl, dock betyder det inte att alla barn var aktade.
Citera
2012-06-02, 22:17
  #7
Medlem
Har alltid trott att pratet om trollungar, bortbytingar osv har varit sagor man berättat för barn så att de skulle vara
lite rädda för skogen och därför inte går för långt bort och gå vilse.

Finns det några bevis för att det verkligen förekom?
Är det inte mer troligt att det bara är en mytologi som användes för
att skydda barn?
Citera
2012-06-02, 22:21
  #8
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivisten
Har alltid trott att pratet om trollungar, bortbytingar osv har varit sagor man berättat för barn så att de skulle vara
lite rädda för skogen och därför inte går för långt bort och gå vilse.

Finns det några bevis för att det verkligen förekom?
Är det inte mer troligt att det bara är en mytologi som användes för
att skydda barn?

Som jag förstått det så finns det inga direkta bevis för att det förekommit men det finns i nästan alla kulturer historier om det. Så man skulle kunna gissa på att det har inträffat i någon utsträckning. Jag skulle gissa på att det har ansetts vara en praktiskt lösning när man t.ex. fött barn med påtagliga handikapp eller när barn fötts till en familj som absolut inte haft möjlighet att mätta ytterligare en mun.

Det sägs att det finns upptaget som ett undantag i de regler som utformades för Islands kristnande vilket man kan ta som ett tecken på att det faktiskt var en etablerad sed.

Praktiken med "änglamakerskor" är väldokumenterad så att folk mer eller mindre aktivt lät barn dö är i varje fall ingen myt.
Citera
2012-06-02, 22:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av positivisten
Har alltid trott att pratet om trollungar, bortbytingar osv har varit sagor man berättat för barn så att de skulle vara
lite rädda för skogen och därför inte går för långt bort och gå vilse.

Finns det några bevis för att det verkligen förekom?
Är det inte mer troligt att det bara är en mytologi som användes för
att skydda barn?


Nu är jag inte direkt insatt i Utah Friths arbete, ska sätta mig in i det nu i sommar. Däremot finns det ju skildringar som beskriver beteendemönster på barn som idag skulle ha fått Autism.
Såsom Victor, den vilda pojken från Aveyron beskriven av Jean-Marc-Gaspard (1801), Broder Juniper som återfinns i en samling av den Helige Franciskus (romartid). Broder juniper hade tydligen varit en rik man som gick upp för sin slottsbacke och brydde sig mer om gungorna som stod vid vägen än om de mötande värdarna som bodde i slottet.

Nej, det är nog knappast en mytologi, men däremot har nog folksägen om bortlämnandet av barn förvrängts i folkmun under årens lopp.

Några arkeologiska bevis lär nog inte finnas då barns skelett är väldigt skört och tunt. Det är få barnkroppar under 3 års ålder som faktiskt hittas bland de gravar som har undersökts i modern tid.
Skelettet klarar inte jordens syrabalans och tryck.

Dessutom bör ju dessa barn vara kastade i skogen och således inte funna på några begravningsplatser eller bosättningar. Alltså är det ju nästan omöjligt att hitta bevisning.

Det jag däremot vet är att en kvinna, en änka, dömdes i tingsrätt i stockholm på 1630 talet för att ha förmodats kasta sitt nyfödda barn till grisarna. Detta står i en av stockholms tänkeböcker.
Citera
2012-06-02, 22:43
  #10
Medlem
Tolvans avatar
En myrling var enligt svensk folktro spöket efter ett utsatt spädbarn. De är naturligtvis svåra att hitta då deras spädbarnsben är tunna och lätt förstörs i när de ligger i marken + att de brukar begravas i skogen i omärkta gravar.

Ordet myrlig skall härhöra från "myrding", fornsvenskans myrða, "mörda". Myling betyder med andra ord "mördad".
Citera
2012-06-02, 23:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu är jag inte direkt insatt i Utah Friths arbete, ska sätta mig in i det nu i sommar. Däremot finns det ju skildringar som beskriver beteendemönster på barn som idag skulle ha fått Autism.
Såsom Victor, den vilda pojken från Aveyron beskriven av Jean-Marc-Gaspard (1801), Broder Juniper som återfinns i en samling av den Helige Franciskus (romartid). Broder juniper hade tydligen varit en rik man som gick upp för sin slottsbacke och brydde sig mer om gungorna som stod vid vägen än om de mötande värdarna som bodde i slottet.

Nej, det är nog knappast en mytologi, men däremot har nog folksägen om bortlämnandet av barn förvrängts i folkmun under årens lopp.

Några arkeologiska bevis lär nog inte finnas då barns skelett är väldigt skört och tunt. Det är få barnkroppar under 3 års ålder som faktiskt hittas bland de gravar som har undersökts i modern tid.
Skelettet klarar inte jordens syrabalans och tryck.

Dessutom bör ju dessa barn vara kastade i skogen och således inte funna på några begravningsplatser eller bosättningar. Alltså är det ju nästan omöjligt att hitta bevisning.

Det jag däremot vet är att en kvinna, en änka, dömdes i tingsrätt i stockholm på 1630 talet för att ha förmodats kasta sitt nyfödda barn till grisarna. Detta står i en av stockholms tänkeböcker.

Tack för ett bra svar!
Jag uppskattar din närvaro på fb, ser att du och jag ofta är i samma trådar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback