2012-06-02, 14:06
Medlem
HalvSvenskens avatar
Som alla nu märkt firas studenten friskt ute i Sverige. Fullt med glada studenter som firar att dom uppnått något bra i sitt liv. Men något som inte kan undgå dom flesta som sett detta firande är just hur man väljer att fira studenten. I min stad har det varit en orgie i att åka runt på studentflak och vifta med sitt hemlands flagga. Detta kanske folk tycker är en petitess, personligen tycker jag detta visar på både hur sin lojalitet och respekt för Sverige står.

Om man nu så gärna vill vifta med en flagga från landet man kommer ifrån varför inte även ha med en Svensk flagga utav just respekt. Till landet som gett en möjlighet att ens gå på gymnasiet gratis?. När jag tog studenten upplevde jag inte alls denna orgie i mena, balkan och afrikanska länders flaggor på studentflak osv. Idag är det mer sådana här flaggor än Svenska i min stad. Jag ser detta som en tecken på att lojaliteten mot Sverige knappat finns hos väldigt många invandrare i dagens Sverige. Hur upplever ni själva detta fenomen?
Citera
2012-06-02, 14:44
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Jag tycker att det är vackert med olika flaggor. Det är inte Sverige som firas (det finns en egen dag för det 6 juni) utan det är de egna prestationerna.

Det naturliga blir förstås att ta den flagga man känner som sin egen sedan man var barn, för det är ju inte för någon annan man ska tvingas anpassa vad man vill uttrycka.

Jag tror inte att man måste vifta med en löjlig svensk flagga för att ha rätt att känna sig svensk eller vara svensk i allmänhetens ögon. Det är två skilda saker i många fall.

Vid tex idrottstävlingar är det självklart att det är landet man tävlar för vars flagga man står under. Zlatan sjunger nationalsången och är mer svensk och bättre symbol för Sverige än någon annan trots att han i andra sammanhang inte alls måste springa runt och vifta med den svenska flaggan.
Citera
2012-06-02, 15:05
Medlem
Fula Gubbens avatar
I ett land som t ex Libanon eller Irak är det en historisk händelse att någon lyckas gå ut gymnasiet, så självklart ska de stolt få vifta med sina flaggor. Kanske får de medalj av stor-vesiren också.
Citera
2012-06-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalvSvensken
Som alla nu märkt firas studenten friskt ute i Sverige. Fullt med glada studenter som firar att dom uppnått något bra i sitt liv. Men något som inte kan undgå dom flesta som sett detta firande är just hur man väljer att fira studenten. I min stad har det varit en orgie i att åka runt på studentflak och vifta med sitt hemlands flagga. Detta kanske folk tycker är en petitess, personligen tycker jag detta visar på både hur sin lojalitet och respekt för Sverige står.

Om man nu så gärna vill vifta med en flagga från landet man kommer ifrån varför inte även ha med en Svensk flagga utav just respekt. Till landet som gett en möjlighet att ens gå på gymnasiet gratis?. När jag tog studenten upplevde jag inte alls denna orgie i mena, balkan och afrikanska länders flaggor på studentflak osv. Idag är det mer sådana här flaggor än Svenska i min stad. Jag ser detta som en tecken på att lojaliteten mot Sverige knappat finns hos väldigt många invandrare i dagens Sverige. Hur upplever ni själva detta fenomen?

Jo men visst är det till viss del vara sant. Flaggor är en sak men behöver man reda ut och verkligen få svar på sådana frågor behövs en lite djupare dykning i personen/erna det handlar om. Verkligt relevant blir det när det kan ställas på sin spets, exempelvis får vissa kategorier ej åka på mer än en militär insats till ett ställe, vilket har att göra med att dessa individer, av olika skäl riskerar att få ohälsosamma kontakter, vilket i sin tur kan vara direkt farligt. En parallell som visar att visst finns det olika lojaliteter, som även så klart kan återspeglas i främmande flaggor.
Citera
2012-06-02, 15:09
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag tror inte att man måste vifta med en löjlig svensk flagga ....

Och varför är just den svenska flaggan "löjlig" enligt dig?
Citera
2012-06-02, 15:32
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är vackert med olika flaggor. Det är inte Sverige som firas (det finns en egen dag för det 6 juni) utan det är de egna prestationerna.

Det naturliga blir förstås att ta den flagga man känner som sin egen sedan man var barn, för det är ju inte för någon annan man ska tvingas anpassa vad man vill uttrycka.

Jag tror inte att man måste vifta med en löjlig svensk flagga för att ha rätt att känna sig svensk eller vara svensk i allmänhetens ögon. Det är två skilda saker i många fall.

Vid tex idrottstävlingar är det självklart att det är landet man tävlar för vars flagga man står under. Zlatan sjunger nationalsången och är mer svensk och bättre symbol för Sverige än någon annan trots att han i andra sammanhang inte alls måste springa runt och vifta med den svenska flaggan.

Och varför är vår svenska flagga löjlig då?
Citera
2012-06-02, 15:32
Medlem
AkademiskOchSDares avatar
För helvete, låt studenterna vifta med vilken flagga de vill. Huvudsaken är att de tar studenten med fullständiga betyg och att de kan försörja sig själva framöver. Lojaliteten mot Sverige består i deras skattemoral, inte i deras val av flagga. Ett reellt hot som jag ser det är de misslyckade personer som inte lyckas ta studenten och som väljer att avreagera sig på studentekipagen genom att förstöra processionerna. Nyligen har ju exempelvis flera gäng attackerat firande studenter i Göteborg. Helt sjukt.
Citera
2012-06-02, 16:01
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Å andra sidan kanske det är bra ur ett "vi och dom"-perspektiv. Det blir tydligt att alla etniciteter tillhör olika grupperingar med olika kultur, traditioner, historia, arv och genetiska anlag.
Citera
2012-06-02, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
I ett land som t ex Libanon eller Irak är det en historisk händelse att någon lyckas gå ut gymnasiet, så självklart ska de stolt få vifta med sina flaggor. Kanske får de medalj av stor-vesiren också.
Haha, påminner mig om en gammal dokumentärfilm från Afrika som jag såg. Någon storstadsneger hade köpt en gammal motorcykel från andra världskriget typ och åkte med den för att hälsa på klanen ute i bushen. Alla blev som galna och tossiga och började jaga negern på motorcykeln eftersom de aldrig sett något liknande, fullkomligt surrealistiskt var det.

Citat:
Ursprungligen postat av Nalin_Pekgul
Å andra sidan kanske det är bra ur ett "vi och dom"-perspektiv. Det blir tydligt att alla etniciteter tillhör olika grupperingar med olika kultur, traditioner, historia, arv och genetiska anlag.
Precis så ligger det förstås till. Det är alls inga konstigheter. Varför ska en kongoles, en afghan, en arab eller en kurd vifta med svenska flaggan? Vad har han för anknytning till den liksom?
Citera
2012-06-02, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AkademiskOchSDare
För helvete, låt studenterna vifta med vilken flagga de vill. Huvudsaken är att de tar studenten med fullständiga betyg och att de kan försörja sig själva framöver. Lojaliteten mot Sverige består i deras skattemoral, inte i deras val av flagga. Ett reellt hot som jag ser det är de misslyckade personer som inte lyckas ta studenten och som väljer att avreagera sig på studentekipagen genom att förstöra processionerna. Nyligen har ju exempelvis flera gäng attackerat firande studenter i Göteborg. Helt sjukt.

Det stämmer inte riktigt. Om en person hellre köper en lägenhet i Libanon, bygger ett hus i Marrocko, smestrar hos släkten i Turkiet eller försörjer klanen i Kongo för sina pengar än att investera dessa i Sverige så påverkar deras lojalitet...eller brist på den samma, oss andra svenskar i hög grad.

Flaggviftandet i sig är förstås oskyldigt men det visar absolut hos vilket land och folk lojaliteten och omsorgen finns och det påverkar alla väsentliga livsval.

Förbjud utländska flaggor i Sverige!
Citera
2012-06-02, 20:06
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thai.luder
Och varför är vår svenska flagga löjlig då?

Det löjliga är att svenskarna under några årtionden ängsligt börjat använda svenska flaggan i olika sammanhang efter influenser från andra folk med deras traditionella användande av sin flagga.

Sverige har inte ens haft en nationaldag särskilt länge.

Det är skillnad när folk som blivit befriade från imperialisststyre eller som nyligen varit i krig viftar med sitt lands flagga. De har en starkare naturlig orsak att göra det.

Sedan bryr jag mig inte om att svennar viftar på, så länge de inte med flaggan vill uttrycka något som är riktat mot andra eller för en slutnare nationalstat.
Citera
2012-06-02, 21:34
Medlem
Citat:
Det löjliga är att svenskarna under några årtionden ängsligt börjat använda svenska flaggan i olika sammanhang efter influenser från andra folk med deras traditionella användande av sin flagga.

Sverige har inte ens haft en nationaldag särskilt länge.

Det är skillnad när folk som blivit befriade från imperialisststyre eller som nyligen varit i krig viftar med sitt lands flagga. De har en starkare naturlig orsak att göra det.

Sedan bryr jag mig inte om att svennar viftar på, så länge de inte med flaggan vill uttrycka något som är riktat mot andra eller för en slutnare nationalstat.

När jag svingar den svenska flaggan känns det som att svinga svärdet mot orcherna ifrån afrika och arabländerna. Det är en kristen symbolik att vifta med den svenska korsfanan! Som neger bör du frukta den svenska flaggan, på samma sätt som ditt dåliga samvete fruktar din herres piska!
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in