Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-16, 01:50
  #73
Medlem
ZRydens avatar
Har för mig att Gössners mamma är norska. Så hon är kort och gott halvnorska.

-----

Alltid så gulligt med dessa "officiella" uttalanden där man snyggt lindar in det hela för att passa sina egna intressen. Reagerade också just på "vana att åka kortare rundor". Haha, vilket skitargument. "Vana att åka kortare rundor" - Vad fan betyder det egentligen?

Säg bara som det är istället. Kortare rundor innebär billigare produktioner som ändå ger mer reklamutrymme.

Och "stor succé" skriver han att femmilen blev med en underliggande ton av att det odiskutabelt var rätt beslut, trots att det inte finns något att jämföra med.

Tror det var på skidpepp jag först läste någon beskriva skillnaden mellan mass- och intervallstart som; "Masstart handlar om att åka så långsamt som möjligt och intervallstart att åka så fort som möjligt".

Rätt träffsäkert tycker jag.
Citera
2012-08-16, 13:01
  #74
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
-----------------
Och en länk om potentiellt råmygel från norrmännen: http://www.expressen.se/sport/langds...ka-landslaget/

http://www.expressen.se/sport/langds...ntera-det-har/
Lite sent inlägg men jag hoppas att jag är förlåten för att jag inte har hållit vintersportforumet under total uppsikt dom senaste två månaderna.

Men det där har ju egentligen inget med norska förbundet att göra. En patenttvist mellan två företag är mellan dom två företagen och ingen annan.
Det som däremot är intressant är varför norrmännen har denna mojängen medan svenskarna inte har den om den nu är så bra...
Citera
2012-08-16, 17:58
  #75
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Alltid så gulligt med dessa "officiella" uttalanden där man snyggt lindar in det hela för att passa sina egna intressen. Reagerade också just på "vana att åka kortare rundor". Haha, vilket skitargument. "Vana att åka kortare rundor" - Vad fan betyder det egentligen?

Säg bara som det är istället. Kortare rundor innebär billigare produktioner som ändå ger mer reklamutrymme.

Och "stor succé" skriver han att femmilen blev med en underliggande ton av att det odiskutabelt var rätt beslut, trots att det inte finns något att jämföra med.

Tror det var på skidpepp jag först läste någon beskriva skillnaden mellan mass- och intervallstart som; "Masstart handlar om att åka så långsamt som möjligt och intervallstart att åka så fort som möjligt".

Rätt träffsäkert tycker jag.

Alltid kul att ondgöra sig över masstarter men vet inte om just det citatet är så vidare träffsäkert faktiskt. Ens i raljanta sammanhang är det lite för långt ifrån verkligheten för att vara särskilt fyndigt.

På sin höjd kommer man undan med att åka långsamt i en masstart om alla andra också åker långsamt. Däremot gäller högst maxhastighet istället för högst snitthastighet och man kan väl säga att maxhastigheten är högre om loppet gått långsamt. Sen är det ju även så att i det förra fallet blir loppets längd mindre väsentlig än i det senare. (Eller kanske arbete/ansträngning är bättre ord än hastighet eftersom det är svårt att argumentera för att segraren i en masstart inte skulle ha haft högst snitthastighet.)

Tycker ofta att argumenten mot masstarter blir överdrivna och därför lätta att avfärda. Inte bara ifrån nätskribenter på obskyra forum () utan även från journalister, aktiva och f.d. aktiva. Dock är ju inte argumenten för masstart särskilt övertygande heller eftersom allt lindas in i absurditeter såsom i det färska norska exemplet här. Som sagt vad är det för fel på att säga rakt ut att man tjänar mer pengar på masstarterna?

Personligen vill jag se femmil med individuell start p.g.a. sportsliga skäl. Tycker det blir ofullständigt i en masstart att skilja, de i tätklungan kvarvarande atleterna, åt i en spurt. Det är konditions- och uthållighetsaspekten som gör att sporten framstår som intressant och då ska den med allra högst uthållighetskapacitet för dagen belönas, istället för den av ”de med ungefär samma uthållighet” som har högst toppfart i 50 meter på ett upplopp.

Men att ha bäst uthållighet på skidor kanske är förlegat. Norrmännen kan ju i så fall jämföra succéfemmilen i Kollen med fiaskofemmilen i Nagano-OS. Då kunde ju en sopa som Dählie vinna p.g.a. löjlig syreupptagningsförmåga trots att karln blev frånåkt av en svensk på slutet och bevisligen inte ens hade maxfart nog att kunna spurtslå en italienare och en gång i tiden nästan fick spurtstryk av en kazak...
Citera
2012-08-16, 19:17
  #76
Medlem
ZRydens avatar
Hehe, i just raljanta sammanhang när det inte behöver tolkas ordagrant tycker jag det passar riktigt bra.

Citat:
Tycker ofta att argumenten mot masstarter blir överdrivna och därför lätta att avfärda. Inte bara ifrån nätskribenter på obskyra forum () utan även från journalister, aktiva och f.d. aktiva. Dock är ju inte argumenten för masstart särskilt övertygande heller eftersom allt lindas in i absurditeter såsom i det färska norska exemplet här. Som sagt vad är det för fel på att säga rakt ut att man tjänar mer pengar på masstarterna?

Håller helt med egentligen. Brukar dra mig från att älta debatten om jag inte känner att jag orkar göra det helhjärtat. Men ibland får man väl raljera lite

Och självklart är det av sportsliga skäl även jag vill se 50km med intervallstart. Att bara säga att "så har det alltid varit" håller inte. Lika lite som Capol gillar att använda ordet "utveckling" i sina argument, som om all förändring är detsamma som positiv utveckling.

Citat:
Tycker det blir ofullständigt i en masstart att skilja, de i tätklungan kvarvarande atleterna, åt i en spurt. Det är konditions- och uthållighetsaspekten som gör att sporten framstår som intressant och då ska den med allra högst uthållighetskapacitet för dagen belönas, istället för den av ”de med ungefär samma uthållighet” som har högst toppfart i 50 meter på ett upplopp.

Jepp, helt klart. Det är vidrigt att spurtförmågan är så avgörande. Man sållar bort Södergren och Piller Cottrer-typer från någon som helst segermöjlighet i något lopp. Så även om du har bäst uthållighet (för dagen) på skidor så kan du inte bli en vinnare om du inte dessutom är spurtstark. Då är det inte en renodlad uthållighetstävling längre. Det klingar illa när det handlar om längdskidåkning, och speciellt 50 km.

Jag har fortfarande inget emot masstart som företeelse (känns om jag alltid lägger till den raden...)
__________________
Senast redigerad av ZRyden 2012-08-16 kl. 19:47.
Citera
2012-08-16, 20:43
  #77
Medlem
Hzjs avatar
Klart man får raljera lite, kunde ju inte hålla mig från det själv i förra inlägget. Fast gränsen är hårfin mellan fyndiga finesser och bitter bakåtsträvan.

Sen är det klart att det är lätt att sitta i augusti och försöka föra förnuftiga resonemang. Under brinnande säsong när vi sett våra vitklädda kämpar slita i tät i 48 km, för att sedan ta slut och bli passerade av röda ryggsäcksåkare så är det annat ljud i skällan även ifrån detta tangentbord...

Dock skulle jag vilja se argument från masstartsmaffian om vad skillnaden (sportsligt/prestationsmässigt) egentligen är mellan 15, 30 eller 50 km masstart, samt varför 2 av 3 mästerskapslopp måste vara i masstart. ”Bara” femmilen byts till individuellt så är mästerskapsschemat riktigt bra. Känns ju ändå som att skidpamparna, grundat deras slingrande och oprecisa motiveringar, ändå implicit erkänner att man offrar det sportsliga för reklamintäkter.

Reklammässigt borde man ju åt andra hållet kunna offra lite för att få tillbaka intervallstarten. Är inte skyltar längs spåret lite passé? Varför inte införa ”digitala reklamsyltar” som ständigt syns i TV-rutan under sändningarna? Då kan man t.o.m. köra 1 x 50 km, så slipper man åka runt 8 varv bland samma gamla skyltar. TV-tittarna blir ändå, om inte i högre utsträckning, hjärntvättade med kommersiella budskap under tävlingens gång. Kreativt och bra.
Citera
2012-08-16, 21:52
  #78
Medlem
ZRydens avatar
Det mest gångbara argumentet från masstartsälskande norrmän nuförtiden verkar kort och gott vara "Eftersom att alla startar samtidigt så har alla exakt samma förutsättningar, och därmed är det rättvist". Rättvist på sitt sätt, ja visst, men jag kan knappast se det som det mest rättvisa för att kora vem som har bäst uthållighet på skidor vilket hela idrotten handlar. Skidlöpare har högst syreupptagningsförmåga i världen (jag vet att det är grenspecifikt) och ändå är det inte längre det man ska tävla om.

Nåja, åtminstone inte uteslutande (i den mån det går utan att räkna in material och teknik).

Det får gärna finnas masstarter, men inte lejonparten av det hela och inte på 50 km.

Det är för övrigt förvånansvärt få norrmän som skriver här, medan man ser en hel del på andra forumdelar.
Citera
2012-08-17, 00:37
  #79
Medlem
Hzjs avatar
Har sett det resonemanget förekomma flitigt ibland norrmännens diskussioner. Nog är väl masstart rättvist och kanske ”lite mer rättvist” för de som står i första startled.

Det som förundrar är ändå hur många som verkar tro, eller försöker intala sig att den som vinner i masstart även skulle ha vunnit i intervallstart. Det här med att tävlingsformerna testar olika förmågor verkar komma i skymundan hos norrmännen.

Skulle vilja säga att de flesta idrotter, sporter och spel är rättvisa i grunden. Sen beror det på vilken egenskap man vill mäta. Vad som dock är ganska orättvist är att helt sonika ta bort ett tävlingsmoment, som tagit tiotalet år av stenhård träning för många idrottare att bemästra, för att byta ut det mot ett annat och sedan låtsas som om det är i stort sett samma sak.
Citera
2012-08-20, 12:11
  #80
Medlem
Vad tror ni om Marit Björgens lårskada? Är det nåt som kommer påverka? Marit har ju inte haft några motgångar sen hon fick medicinkuren som bet på astman. Det har ju onekligen också synts i resultaten. Kommer hon vara mer mänsklig i år när hon nu inte kunnat löpa på som planerat? Eller har hon istället blivit ett stakmonster av all rullskidträning?
Citera
2012-08-20, 12:47
  #81
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlite
Vad tror ni om Marit Björgens lårskada? Är det nåt som kommer påverka? Marit har ju inte haft några motgångar sen hon fick medicinkuren som bet på astman. Det har ju onekligen också synts i resultaten. Kommer hon vara mer mänsklig i år när hon nu inte kunnat löpa på som planerat? Eller har hon istället blivit ett stakmonster av all rullskidträning?


Det verkade sluta som vanligt nu i helgen igen.

http://www.langrenn.com/overlegen-sp...9995-1743.html

Och även om tävlingen i sig är trams borde själva tävlingsmomentet (200 m fristil på asfalt) indikera att skada är 100 % återställd. Huruvida skadan har påverkat känns egentligen omöjligt att svara på men min spontana känsla är ändå nej. Däremot kan ju som bekant baksida lår spöka rätt ordentligt när man väl en gång fått det och då kan det helt klart bli problem längre fram i vinter.

En annan som alltid känns svår att bedöma status på är ju Kowa. Opererad i våras och sedan total (nåja) tystnad.

Det mest intressanta är ju dock vad våra egna har för status och hur de kommer leverera den kommande säsongen. Vad tror ni? Lite halvt trevande likt de senaste säsongerna (minus Teodor) eller kommer det lossna rejält för någon?

carbonlite: Vad tror du om Finnarna den kommande säsongen?

I hast/får själv återkomma ikväll
Citera
2012-08-20, 15:27
  #82
Medlem
Jag hoppas, för damskidåkningens skull, att hon iaf har tappat några sekunder på 10 km i och med skadan. Men det är nog mest önsketänkande från min sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
carbonlite: Vad tror du om Finnarna den kommande säsongen?
Har inte stalkat bloggarna så jättemycket denna sommar, så har inte koll på hur sommarträningen gått för de finska landslagsåkarna. Med två undantag. Matti Heikkinen och Aino Kaisa Saarinen.

Saarinen har varit till USA och tränat med amerikanska och kanadensiska landslaget. Hon verkade riktigt nöjd med veckorna hon spenderade "over there". Nya impulser, ny energi och skidåkning i Alaska kanske kan ge lite mer fart i spåret nästa vinter?

Matti Heikkinen har å sin sida bott i Frankrike på hög höjd i princip hela sommaren. Tror det var i trakterna där bröderna Fourcade kommer ifrån som han tränade. Enligt det Heikkinen skrivit på sin hemsida om träningssommaren i Frankrike så verkar allt ha gått väldigt bra. Så se upp för Matti på 15 skate på VM!
Citera
2012-08-20, 23:56
  #83
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Kowalczyk är helt återställd och vann tre tävlingar i Nya Zeeland (tror jag) mot mediokert motstånd. Hoppas att någon åkare tagit rejäla kliv i sommar så det inte bli the big three på pallen hela tiden, som förra säsongen. Jag är dock rädd för att det bli Weng (möjligen Lähteenmäki) istället för en svenska.
Citera
2012-08-21, 00:55
  #84
Medlem
Elwisps avatar
Kowalczyks officiella facebooksida säger inte så mycket, då översättningsfunktionen ofta är katastrofalt dålig och det oftast blir något i stil med:

Estland är redan fjärde året, placera gruppering Justyny Kowalczyk. I detta land, kommer vår mästare träna nadbałtyckim nästan till slutet av juli. I Estland, som ni vet är detta en favorit utväg Justyny Otepaa. Det finns till förfogande för andra. rutten crossową och gym. Studier av nartorolkach. Próbowaliście en gång på nartorolkach, rullar eller är skridskor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback