2014-05-29, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Alltså hur bär man sig åt om man har en fysik som inte tillåter en (snygg)kostym att sitta snyggt och man vill samtidigt inte lägga ut några jättestora summor? Eller är jag oinsatt, finns det lösningar/tips?. Att gå till en skräddare eller motsvarande och få en skräddarsydd kostar väl mycket, särskilt om man vill ha högsta kvalité på materialet?

Har ni några tips?
50cm armar, 125cm bröst, 120cm röv, 73cm lår osv (ej rippad, ej fet - kombo)
J. Lindeberg och Brothers har skräddarsytt till ett bra pris i sthlm som tydligen ska vara prisvärd.
Citera
2014-05-29, 11:48
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelpojken
J. Lindeberg och Brothers har skräddarsytt till ett bra pris i sthlm som tydligen ska vara prisvärd.

Skräddarsytt? J.L erbjuder måttsytt, Brothers har nog bara RTW vad jag känner till.
Citera
2014-05-29, 11:55
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Skräddarsytt? J.L erbjuder måttsytt, Brothers har nog bara RTW vad jag känner till.
Brothers har börjat med måttsytt i sin butik på Drottninggatan om jag förstått det hela rätt

Edit: Länk
Senast redigerad av Beerzuul 2014-05-29 kl. 11:58.
Citera
2014-05-29, 12:20
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Jag sitter och tittar på Suitsupply och väljer mellan materialen. Vad menar de med:

Wool Cashmere Silk

Wool Silk Cashmere

Dessa är två olika kategorier, och visar olika kostymer..
En lågoddsare är att det är material i fallande ordning.
Citera
2014-05-29, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Hoppsan!
Citera
2014-05-29, 13:07
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Jag sitter och tittar på Suitsupply och väljer mellan materialen. Vad menar de med:

Wool Cashmere Silk

Wool Silk Cashmere

Dessa är två olika kategorier, och visar olika kostymer..

Vad är det som skapar huvudbry? Som du säger är det ju olika tyger och olika kostymer.

Edit: Lite inaktuellt svar
Citera
2014-05-29, 13:32
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dauit
vad har du för smärtgräns?
Vet inte, kanske 5000kr?

Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Jepp, skräddarsytt är normalt kostsamt. Alternativet mellan konfektion och skräddarsytt kallas måttsytt (MTM). Man utgår då från en befintlig provkostym. Du provar den kavaj som ligger närmast i storlek och sedan görs en rad korrigeringar utifrån detta baserat på just din kropp. Sannolikt är det MTM du ska satsa på, och Drones Club har en rätt uppdaterad sammanställning av butiker som kan hjälpa dig med detta. Jag kan rekommendera Douglas som ett bra pang för pengarna-alternativ, men det finns många fler både ovan och under i prisklass, så spana in listan i slutet av bloggen.

Lycka till!
//TLM

Ah Okej, man får se till att befinna sig i hufvudstaden då.
Citera
2014-05-29, 13:43
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Vad är det som skapar huvudbry? Som du säger är det ju olika tyger och olika kostymer.

Edit: Lite inaktuellt svar

Nja, det är ju samma tyger, men olika kostymer. Tygerna kommer i en annan ordning, och jag förstår inte anledningen till det
Citera
2014-05-29, 13:46
Medlem
Citat:
Nja, det är ju samma tyger, men olika kostymer. Tygerna kommer i en annan ordning, och jag förstår inte anledningen till det

Kan väl vara så att det är samma typer av material som blandas, men att blandingen av materialen är olika. T.ex. 50% ull 30% kashmir och 20% silke respektive 70% ull 15% silke och 15% kashmir. Bara för att det är samma material i blandingen så kan tyget i slutändan skilja sig åt.
Citera
2014-05-29, 14:03
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vet inte, kanske 5000kr?

Ah Okej, man får se till att befinna sig i hufvudstaden då.

Tja, med reservation för bristande sakkunskap om de nedre gränserna så misstänker jag att med 5000 som smärtgräns för en hel kostym kan det kanske bli tight med måttsytt. Ett alternativ kan ju då vara att beställa billiga kvalitativa kostymer online från t ex Suitsupply (SS) och därefter gå till någon skräddare du litar på. SS kommer med den fina egenskapen att du kan skicka tillbaka dem utan kostnad, så du kan lätt beställa flera olika storleksvariationer och kontrollera med en skräddare vilken som kommer ge bäst passform för dig (för en rimlig penning). Kanske kan det vara ett ekonomiskt alternativ, och det har ju fördelen att du 'slipper' (om man kan använda det ordet om en resa till vår underbara huvudstad) åka någonstans. Eller åtminstone inte hela vägen till storstan, om du nu bor i Vilhelmina eller något.
Citera
2014-07-30, 19:53
Medlem
Lords kostymer två för 10.000, era erfarenheter? Själv missnöjd...

Hej kära Falashbackbröder!

Behövde två nya slit och slängkostymer och lät mig lockas i fällan an Lord's of Scandinavias evighetsannonser där man får två kostymer för 9.990 kronor eller nåt! Fick väl ett sådär intryck av firman men receptionisten var lite piffig i vart fall! Fick välja tyger och modell som brukligt är! Och sedan tog måttagningen vid.

Har haft kostymer i över 25 år trots min ringa ålder så lite kan, vet och vill man. Talade om hur benvidden och ärmvidden skulle vara och lite andra detaljer, vetkade inte riktigt som om gubben brydde sig men ändå...

När väl kostymerna kom så var de inte precis välsittande utan modell större fast med för vida och för korta ärmar! Detta ordnade de så gott det gick och de tog även in byxorna i midjan. Sedan gick det inte att göra mer.

Kvaliten på arbetet är inte det sämsta, kanske 6 av 10 men passformen är usel! Skulle ju i och försig bara ha dessa kostymer som slit och släng men de duger knappt ens till det! Dessutom kryper mellanlägget ut genom kavajtyget!!!

Det som gör kostymerna riktigt dåliga är dock standardproblemet med billigt måttsytt nämligen de enorma ärmhålen! Det är billighetsfabrikanternas genväg numero uno! Fy fan vad fult det är ärmhålen är jättestora och hela kavajen reser sig när man lyfter armen!

Vad är era erfarenheter av Lord's kostymer? (Har ni inga erfarenheter av deras kläder så var glada för det!)

Nä dethär var pengar i sjön!
Senast redigerad av Skrikspyan 2014-07-30 kl. 19:56.
Citera
2014-07-30, 19:58
Medlem
Reklamera...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här