2013-12-09, 15:57
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Är inte det mög, precis som Tiger, Filippa K och allt vad de nu heter? Eller hamnar kanske den relativt billiga Hugo Bossen jag länkade i samma kategori, d.v.s. mög?

OJ är kanske inte ett av de bästa alternativen men jag skulle inte jämföra dem med Tiger och Fillipa K. I den prisklassen, i Svenska affärer, tycker jag helt klart det är något att kolla på.
Citera
2013-12-16, 02:03
Medlem
Är på jakt efter en ny kostym till våren. Den ska främst bäras vid studentsittningar. Har länge haft mina ögon på denna från Charles Tyrwhitt men har nyligen fått upp ögonen för Suitsupply. Hur bra är deras kostymer kontra CT när det gäller kvalité per krona? Budget ligger runt 3000-4000kr.
Citera
2013-12-16, 12:38
Medlem
doughies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohyfsad
Är på jakt efter en ny kostym till våren. Den ska främst bäras vid studentsittningar. Har länge haft mina ögon på denna från Charles Tyrwhitt men har nyligen fått upp ögonen för Suitsupply. Hur bra är deras kostymer kontra CT när det gäller kvalité per krona? Budget ligger runt 3000-4000kr.

Jag tror att CT och SS är ganska likvärdiga. SS har mer "ungdomlig" styling dock. Om jag vore du skulle jag dock vänta till efter reorna i mellandagarna (förutsatt att du bor i någon stad med relativt gott kostymutbud t ex Stockholm) för man kan då hitta en bättre kostym till samma pris. På Rose & Born brukar man kunna hitta kostym för 4000 kr, och det finns fler alternativ än så.
Citera
2013-12-16, 16:15
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Måste ha ny parningsdräkt till nyår. Vad (vilka märken) rekommenderas om man inte har möjligheten att beställa över nätet? Rent spontant känns Hugo Boss för runt fem tusen som ett gott alternativ. Finns det bättre, mer prisvärda att finna?

Att köpa Hugo Boss är att slänga pengar i sjön. Dålig kvalitet (polyester samt andra konstmaterial, limmade mellanlägg etc), ful, tråkig design som påminner om stylistklädda fotbollsspelare anno 2001, och överprissatt.
Att detta riktigt tråkiga märke fortfarande existerar, och finns representerat i varuhus överhuvudtaget är för mig en stor gåta. En av mina teser är att märket verkar tilldra sig stormrika asiater.

I så fall är OJ ett bättre alternativ om du måste ha en svid snabbt som attan. Då har du rätt shyssta tyger att välja mellan, om än väldigt få, och halvkanvasserade kavajer. Jag tror dock att de är fodrade i polyester, inte Cupro Bemberg. Sedan är deras byxor rackarns smala så att vaden sticker ut på baksidan, och tyget drar lite åt olika håll. Sedan tror jag att alla deras byxor också kommer färdigupplagda med slag(!)

Edit: Jag skulle annars vända mig till lite mindre spelare på den svenska kvalitetsmarknaden varav Doughie redan nämna några.
Citera
2013-12-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Att köpa Hugo Boss är att slänga pengar i sjön. Dålig kvalitet (polyester samt andra konstmaterial, limmade mellanlägg etc), ful, tråkig design som påminner om stylistklädda fotbollsspelare anno 2001, och överprissatt.
Att detta riktigt tråkiga märke fortfarande existerar, och finns representerat i varuhus överhuvudtaget är för mig en stor gåta. En av mina teser är att märket verkar tilldra sig stormrika asiater.

I så fall är OJ ett bättre alternativ om du måste ha en svid snabbt som attan. Då har du rätt shyssta tyger att välja mellan, om än väldigt få, och halvkanvasserade kavajer. Jag tror dock att de är fodrade i polyester, inte Cupro Bemberg. Sedan är deras byxor rackarns smala så att vaden sticker ut på baksidan, och tyget drar lite åt olika håll. Sedan tror jag att alla deras byxor också kommer färdigupplagda med slag(!)

Edit: Jag skulle annars vända mig till lite mindre spelare på den svenska kvalitetsmarknaden varav Doughie redan nämna några.

OJ har väl ändå fler passformer än de supertighta? Testade deras flanellbyxor i höstas men trots att jag sizade upp satt de som tights och hade slag på helt fel höjd. Har dock en kostym från dem som är runt 3 år gammal och i mer klassisk modell med fotvidd nånstans över 20 cm. Har svårt att tro att de skulle lagt ner denna linje - borde väl vara den alla gubbar köper?

Kan kolla senare vad fodret är, poly kan nog stämma. Oavsett en helt okej budgetkostym, särskilt för sällananvändare som mig.
Citera
2013-12-16, 20:28
Medlem
Ofredens avatar
Ja, man kan väl se på första bokstaven i OJ-linjernas namn vilket snitt plaggen har. Jag minns inte vilka bokstäver som betyder vad, men om allt som börjar på D har ett snitt, har J ett annat.
Citera
2013-12-17, 12:10
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Utmärkt svar. Jag kan därmed avskriva Hugo Boss helt. Jag gillar annars deras nazi-koppling. Som det ser ut nu så kommer jag gå all-in på en kostym från The Tailoring Club. Visst, Brothers känns jävligt tråkigt men just TTC har fått bra omdömen har jag sett (halv-canvas i 100% ull). Pris endast 3700:- men ska nog ha is i magen och invänta mellandagsrean.
Citera
2013-12-17, 18:44
Medlem
Tresbs avatar
Citat:
Utmärkt svar. Jag kan därmed avskriva Hugo Boss helt. Jag gillar annars deras nazi-koppling. Som det ser ut nu så kommer jag gå all-in på en kostym från The Tailoring Club. Visst, Brothers känns jävligt tråkigt men just TTC har fått bra omdömen har jag sett (halv-canvas i 100% ull). Pris endast 3700:- men ska nog ha is i magen och invänta mellandagsrean.

Har klämmt på ett par därifrån och de känns helt ok! Dock har jag hört från relativt säkra källor att de "bara är skit". För de priset tror jag dock inte du får något bättre på den svenska marknaden om du inte köper ngt på rea, tex rose & born, gabuccis egna linje eller dylikt.
Citera
2014-01-14, 22:07
Medlem
Sitter och tittar på kostymer på Charles Thyrwitt och behöver lite hjälp med storlek.

Oftast har jag köpt c100 kostymer i Sverige och dessa har suttit ganska bra, kanske lite långa i ärmar och ben. Har aldrig tidigare brytt mig om att korta ärmarna (benen har alltid lagts upp).

Har nu tittat på denna i 38 respektive 38 short. Vad tror ni om det? Har lite lite bilring.

http://www.ctshirts.co.uk/men's-suits/view-all/Charcoal-Clarendon-twill-slim-fit-business-suit-jacket?q=frnsp1||en276cha|||||406,||||||||&page=3
Citera
2014-02-18, 15:24
Medlem
Disclosures avatar
Inköp av kostym.

Hade tänkt köpa mig en kostym jag. Tänkte mig väl prisklass runt 5000~ kr, har absolut noll koll på priserna, visst kan man väl få billigare från H&M men jag tänkte mig lite mer kostym med kvalité. Kan även tänka mig att lägga mer för att få en bättre kostym.

Har ni rekommendationer på affärer man bör besöka eller kanske någon bra kostym så får ni gärna dela med er.

MvH, Disclosure.
Citera
2014-02-18, 15:33
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2014-02-18, 15:34
Medlem
Twatssons avatar
Köper enbart Tiger då jag har en kroppsbyggnad som är förjävlig.

Gillar modellerna och tycker att det är extremt slittåliga, kostar runt 4000-5000kr.

Finns hos de flesta märkesklädesförsäljarna..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in