Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Jag såg ett program (Något av River Cottage med Hugh Fearnley-Whittingstall, om jag inte missminner mig), där fiskaren åtgärdade det problemet genom att fånga fisken och sedan låta den bada i friskt vatten ett par dagar innan förtäring. Det blev succé. Dock kanske det inte är något var man har möjlighet att göra.
Denna metod har jag hört talas om även på gädda om jag inte missminner mig, samma sak gäller för olika kräftdjur om jag inte minns fel typ jätteräkor osv, slipper man dra bort tarmen för den är ändå tom.
Sjön ifråga är belägen vid mitt sommarställe och kommer att besökas under juli månad, kommer absolut att avlägga rapport om rudorna är något att ha. Lite kuriosa är att man tydligen kan göra hundmat av rudorna, det uppskattades tydligen.
Citat:
Ursprungligen postat av NoCompromise
De äts nog inte då de såvitt jag vet kan ha en ganska kraftig dysmakl, precis som många andra karpfiskar. Det finns ju ingen brist på god fisk, så varför ska man äta mört eller ruda?
Eftersom att de finns i sådant överflöd så tänkte jag att de kanske konkurrerar ut annan fisk typ abborre, jag har aldrig fått nån annan fisk i den sjön förutom ruda och dom verkar inte hugga på kastspöet heller men flockas i mjärdarna

. Sen är det ju lite spännande, dom andra fiskarna vet man ju hur man ska tillaga och hur de smakar.
Eftersöker fortfarande recept