2012-05-31, 19:32
Medlem
Izunis avatar
Har sökt runt både på flashback och google men det verkar banne mig som att ingen äter ruda.
De finns i överflöd i en sjö som jag har tillgång till och fångas i stora antal med mjärde men hur fan tillagar man dom? Skulle uppskatta om någon hade tips på hur man tillagar denna fisk som uppenbarligen ska smaka lite sött. Dessutom undrar jag varför man inte äter dem? är de såpass äckliga eller är det benen? Det verkar som att de odlas friskt i kina, jag hittade en del recept på grillad och bräserad ruda men finns det några svenska varianter, uppskattar även utländska.

Mvh
Citera
2012-05-31, 21:39
Medlem
Bloodbounds avatar
Misstänker att de inte är så populära på grund av benen som du säger, aldrig hört talas om nån som smakat på ruda. Rätt häftig fisk det där, producerar en liten mängd alkohol så den inte ska skadas av kylan vintertid.

Återkom gärna med en rapport när du provsmakat
Citera
2012-05-31, 21:40
Medlem
NoCompromises avatar
De äts nog inte då de såvitt jag vet kan ha en ganska kraftig dysmakl, precis som många andra karpfiskar. Det finns ju ingen brist på god fisk, så varför ska man äta mört eller ruda?
Citera
2012-05-31, 21:49
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoCompromise
De äts nog inte då de såvitt jag vet kan ha en ganska kraftig dysmakl, precis som många andra karpfiskar. Det finns ju ingen brist på god fisk, så varför ska man äta mört eller ruda?
Jag såg ett program (Något av River Cottage med Hugh Fearnley-Whittingstall, om jag inte missminner mig), där fiskaren åtgärdade det problemet genom att fånga fisken och sedan låta den bada i friskt vatten ett par dagar innan förtäring. Det blev succé. Dock kanske det inte är något var man har möjlighet att göra.
Citera
2012-05-31, 23:06
Medlem
Izunis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Jag såg ett program (Något av River Cottage med Hugh Fearnley-Whittingstall, om jag inte missminner mig), där fiskaren åtgärdade det problemet genom att fånga fisken och sedan låta den bada i friskt vatten ett par dagar innan förtäring. Det blev succé. Dock kanske det inte är något var man har möjlighet att göra.

Denna metod har jag hört talas om även på gädda om jag inte missminner mig, samma sak gäller för olika kräftdjur om jag inte minns fel typ jätteräkor osv, slipper man dra bort tarmen för den är ändå tom.

Sjön ifråga är belägen vid mitt sommarställe och kommer att besökas under juli månad, kommer absolut att avlägga rapport om rudorna är något att ha. Lite kuriosa är att man tydligen kan göra hundmat av rudorna, det uppskattades tydligen.

Citat:
Ursprungligen postat av NoCompromise

Eftersom att de finns i sådant överflöd så tänkte jag att de kanske konkurrerar ut annan fisk typ abborre, jag har aldrig fått nån annan fisk i den sjön förutom ruda och dom verkar inte hugga på kastspöet heller men flockas i mjärdarna . Sen är det ju lite spännande, dom andra fiskarna vet man ju hur man ska tillaga och hur de smakar.

Eftersöker fortfarande recept
Senast redigerad av Izuni 2012-05-31 kl. 23:09.
Citera
2012-06-01, 16:11
Medlem
Bloodbounds avatar
Sumpning kallas det när man förvarar fisken i friskt vatten innan. Går även att göra nån variant med att lägga köttet (kan aldrig tro att man ska ta hela fisken) i mjölk i nån dag. Vet inte hur man ska göra exakt, men vet att det är en metod som använts till karp och sutare, vilka också är bottenlevande fiskar.
Citera
2012-06-01, 16:34
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound
Sumpning kallas det när man förvarar fisken i friskt vatten innan. Går även att göra nån variant med att lägga köttet (kan aldrig tro att man ska ta hela fisken) i mjölk i nån dag. Vet inte hur man ska göra exakt, men vet att det är en metod som använts till karp och sutare, vilka också är bottenlevande fiskar.
Jaha, där ser man. Gällande mjölk gör en del det med harar eller kaniner, men då använder man mycket riktigt ett helt urtaget, tvättat exemplar utan skinn. Om man analogiskt överför det till fisk borde man alltså fjälla fisken, ta bort huvudet och inälvorna och skölja ur den rejält innan man lägger den i mjölk. Dock är det inget jag har provat med fiskar.
Citera
2014-06-11, 07:38
Medlem
BadKarsMannens avatar
Grilla!! garanterat bland det godare jag ätit i fiskväg till och med, dock var det ett par år sedan.
Har sedan dess inte fått upp någon mer.
Citera
2014-06-11, 08:10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadKarsMannen
Grilla!! garanterat bland det godare jag ätit i fiskväg till och med, dock var det ett par år sedan.
Har sedan dess inte fått upp någon mer.
Var den sumpad?
Då den smaken bör avlägsnat för kunna bli bra.
Eller från Paviken?
För där kan jag tro att de har bättre tillgång till bättre vatten och botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in