Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-30, 12:01
  #1
Medlem
Kurtfans avatar
Efter att programmerat Java i 2år har jag bestämt mig att lära mig Javascript också.

Har ganska mycket förkunskaper i HTML, CSS, PHP.

Java har jag kodat i Eclipse, men de andra körde jag i notepad++, men känner att jag vill ha något mer avancerat. Dock gillar jag inte DreamWiever.

Vad bör jag köra för att kunna göra bra hemsidor med HTML, CSS och javascript? Tycker det är skönt med att ha flera flikar med de olika kodfilerna och att man ska få lite hjälp med t.ex. inventering och se vilka funktioner man har. Som de är i Eclipse.

Har kollat upp en bok jag tänkt köpa, "javascript: The Definitive Guide" Är det någon som vet om den finns på svenska eller om det finns något motsvarande?

Och för det sista, har ni några allmänna tips jag borde tänka på innan jag börjar?

Tack!
Citera
2012-05-30, 12:03
  #2
Medlem
javascript - the good parts rekommenderas
Citera
2012-05-30, 12:41
  #3
Medlem
WhiskeyXrays avatar
Kör eclipse med Web Tools Platform. Funkar utmärkt.
Citera
2012-05-30, 17:26
  #4
Medlem
your_kings avatar
Jag rekommenderar phpDesigner 8, grymt skönt program.
Citera
2012-05-30, 18:32
  #5
Medlem
Kurtfans avatar
Ska kolla upp javascript the good parts också, vet du om den finns på svenska?

Har nu laddat ner eclipse med Web Tools Platform, eftersom jag gillar eclipse så verkar detta perfekt! Provade lite och var precis vad jag var ute efter.

Men ska kika lite på phpDesigner 8, kan vara kul att testa lite annat också
Citera
2012-05-30, 19:03
  #6
Medlem
5kiddies avatar
Jag har Javascript - The Defentive Guide och kan rekomendera den mycket starkt. Boken går igenom allt ifrån början och man får med alla grunder i Javascript.
Citera
2012-05-31, 18:51
  #7
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5kiddie
Jag har Javascript - The Defentive Guide och kan rekomendera den mycket starkt. Boken går igenom allt ifrån början och man får med alla grunder i Javascript.

Kul att se fler personer som gillar den boken, det gör mig mer pepp
Citera
2012-05-31, 21:10
  #8
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
Java har jag kodat i Eclipse, men de andra körde jag i notepad++, men känner att jag vill ha något mer avancerat. Dock gillar jag inte DreamWiever.

Eftersom du kodat i Eclipse, prova Aptana Studio 3. Finns fristående och som plugin till Eclipse.

Väldigt utförliga assistenter i HTML, CSS och JavaScript. Inbyggd terminal, debugger och integration med Git.
Citera
2012-05-31, 21:34
  #9
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offscreen
Eftersom du kodat i Eclipse, prova Aptana Studio 3. Finns fristående och som plugin till Eclipse.

Väldigt utförliga assistenter i HTML, CSS och JavaScript. Inbyggd terminal, debugger och integration med Git.

Ser lovande ut. Installerade det nu iaf, har även kikat runt men tar väl ett tag innan man vänjer sig med de nya sakerna.

Angående boken så fanns den inte på bokia, Måste man beställa hem från internet eller?
Citera
2012-06-14, 16:02
  #10
Medlem
Kurtfans avatar
Nu har jag fått hem boken, jävlar va maffig den var!

Men har iallafall gett mig in på den och följer alla exempel osv. Får se om man blir en mästare på JavaScript framåt hösten kanske
Citera
2012-06-15, 08:48
  #11
Medlem
5kiddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurtfan
Nu har jag fått hem boken, jävlar va maffig den var!

Men har iallafall gett mig in på den och följer alla exempel osv. Får se om man blir en mästare på JavaScript framåt hösten kanske


Ge inte upp bara, boken kan var en jävel ibland
Citera
2013-01-18, 14:26
  #12
Medlem
Kurtfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5kiddie
Ge inte upp bara, boken kan var en jävel ibland

Haha!

Här kommer en uppdatering ca 8 månader senare. Har inte riktigt tagit mig igenom hela boken. Men har lärt mig bra mycket av den.

Jag använde eclipse med aptana i början, men sedan gick jag över och använde mig av Visual Studio 2010. Installerade något extra stöd för webbutveckling och tycker det är riktigt bra att koda där.

Har fått en del extraknäck iom detta vilket är perfekt! Kan rekommendera boken. Även om du inte skulle läsa den för att få jobb är den perfekt för att lära sig göra bra funktioner mm.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback