Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-29, 10:52
  #1
Medlem
Hej!

jag har fått jobb som systemutvecklare i ett konsult företag.
Jag skulle få 23k i månade, det är provanställning i 6 månader så klart och jobbet är i Stockholm.
min fråga är. är inte 23k lite lågt för att vara i Stockholm? jag är ju nyexaminerade och jag är 26 blir 27 i september. jag skulle vilja helst börja med 25k som inkomstlön. som lägst då.
jag sprang på en klass kompis som jag inte kände så vi snackade lite och han sa att han också fick jobb i Stockholm fast inte i samma företag och han får 27k som inkomstlön. så är det någon som har någon tips som jag kan förhandla om inkomstlönen och höja det till 25k och att om de inte höja lönen så vill jag behålla jobbet ändå?
Citera
2012-05-29, 11:34
  #2
Medlem
Du skall vara glad att du fått jobb öht med dina svenskakunskaper.
Citera
2012-05-29, 11:37
  #3
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Du är nyexad så var tacksam att du får en chans att få in en fot på arbetsmarkanden. När du är färdig med din provanställning och blir fast anställd så gå till din chef och begär ett rejält påslag. Förhoppningsvis höjer de dig en bit.

Skulle de inte göa de så stanna där i något år och sök nytt jobb där du begär en betydligt högre ingångslön än vad du har idag. Då har du ju arbetslivserfarenhet i ryggen.
Citera
2012-05-29, 13:23
  #4
Medlem
Codens avatar
Du verkar inte speciellt begåvad så jag tycker du ska vara glad för den lön en arbetsgivare vill erbjuda dig.

"Inkomstlön"

order du söker är INGÅNGSLÖN för helvete pojkspoling!

Att inte veta det när man ska fylla 27 är så sorgligt men samtidigt symptomatiskt för dagens ungdom antar jag. Bara man sett senaste big brother och har en fräsig iPhone så löser sig allt.

Har du accepterat arbetsgivarens lönebud så har du ju avslöjat att du är beredd att arbeta för den lönen.
Det är ingenting som hindrar dig från att knalla in hos din blivande chef och kräva mer i lön men om JAG var din chef skull jag uppfatta dig som oseriös, bortskämd och lite osmart. En kille utan koll på läget och jag skulle nog inte vilja anställa dig öht under dom förutsättningarna.

Du är en dålig förhandlare och oallmänbildad vilket visar sig i ditt lönekuvert helt enkelt. En smart person med koll skulle ha krävt rätt lön från första början.

80-talister
Citera
2012-05-29, 22:51
  #5
Medlem
provocative77s avatar
Ett bra sett att få in en fot i ett företag är att ta en skitlön. helst om man är grön. Inom ett år görs en lönerevision (helst efter provanställningen). Då har du visat vem du är o vad du går för. Då kan du kräva vad du anser dig vara värd o anser AG det samma så får du din lön.
Citera
2012-05-30, 10:24
  #6
Medlem
fy så petiga ni är.
det kanske är bra som ni säger, att ta den lönen och sen förhandlar det efter provanställningstiden
__________________
Senast redigerad av anle 2012-05-30 kl. 10:28.
Citera
2012-05-30, 18:18
  #7
Medlem
Som konsult skulle jag aldrig gått in på mindre än 27-28,000 beroende på hur lönestrukturen ser ut. Är det även fast del samt en del som baseras på hur mycket du är ute hos kund får du lägga på några tusen till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback