Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-06-03, 11:54
  #49
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag är förresten (tyvärr) mestadels "svensk" precis som du.

Måste vara jobbigt att tillhöra en etnicitet som man avskyr. En del föds med fel kön och mår dåligt hela livet. Du har fötts med fel etnicitet och mår dåligt.

Fast det förklarar varför du ständigt är ute efter att hacka ned på vita och svenskar, och lyfta upp mörka människor och araber mm. Det finns en psykologisk förklaring bakom allt.

Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Har du hört talas om diskrimineringen på den svenska arbetsmarknaden?

Det är fel att skylla allt detta på svenskar, för många människor från mellanöstern eller afrika uppför sig dåligt eller är usla arbetare. Eller så envisas de med att vara muslimer, som är en religion som krockar rejält med svenska värderingar. Så dessa människor har till stor del sig själva att skylla på för att många svenskar, inkl. arbetsgivare, undviker dem.

T.ex indier och kineser har inte alls samma dåliga rykte, och sådana personer anställer arbetsgivaren mer gärna. Så denna sk diskrimering är inte baserad på hudfärg eller annorlunda utseende, utan bygger på erfarenheter. Dessvärre kan även duktiga människor från MENA/Afrika drabbas av detta, men så brukar det vara. Om några i en grupp beter sig dåligt så drabbas hela gruppen.
Citera
2012-06-03, 12:10
  #50
Medlem
PissingContests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Svenskar betraktades visst som dumma, läs bara: http://www.popularhistoria.se/artikl...rna-i-amerika/

jaha.. är det det här stycket du tänker på då..
"Det nedsättande uttrycket 'dumb Swede' användes ofta, kanske inte för att de svenska immigranterna ansågs vara dumma, utan för att de inte talade engelska."..?

//PC
Citera
2012-06-03, 12:26
  #51
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Första rulltrappan i New York invigdes 1897 i nöjesparken på Coney Island, mitt under den stora immigrationsvågen, men det om rulltrappan var en replik på påstående om att afrikaner i Sverige inte vet hur en rulltrappa fungerar.

Svenskar betraktades visst som dumma, läs bara: http://www.popularhistoria.se/artikl...rna-i-amerika/
anledningen till att de kallades "dumb swedes" var ju enbart för att de inte kunde engelska, och sen ansågs de vara "renliga, gudfruktiga, ärliga och arbetsamma" så så jävla illa var det nog inte med svenskarna där........sen förstår jag inte varför utvandringen till USA alltid kommer in i debatter om invandringen här i Sverige. USA behövde stor arbetsinvandring under den där tiden, Sverige behöver egentligen ingen invandring över huvud taget just nu för vi har redan en hög arbetslöshet med väldigt många unga som är i behov av arbete.
Citera
2012-06-03, 13:53
  #52
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Den italienska och rysk-judiska immigrationsvågen ja, din ignoranta fjant. Den stora svenska immigrationsvågen hade invandrat på 1870 och 1880-talet och då knappast i nån högre grad till NYC.
Vad detta har att göra med en förfalskad, feltolkad och felciterad undersökning kan du väl förklara för mig.
AB har ju redan börjat slå svenska folket i skallen med undersökningen.

Fattar du inte att det var en replik på ett exempel (rulltrappan) som inte jag tog upp och som i sig inte var det centrala? Hur är det ställt med läsförståelsen egentligen? Hur mycket från ämnet vill du avvika?

Du får diskutera emigrationen på annat ställe, men 1903 flyttade 35 000 svenskar till USA, bara så du vet.
Citera
2012-06-03, 13:56
  #53
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
anledningen till att de kallades "dumb swedes" var ju enbart för att de inte kunde engelska, och sen ansågs de vara "renliga, gudfruktiga, ärliga och arbetsamma" så så jävla illa var det nog inte med svenskarna där........sen förstår jag inte varför utvandringen till USA alltid kommer in i debatter om invandringen här i Sverige. USA behövde stor arbetsinvandring under den där tiden, Sverige behöver egentligen ingen invandring över huvud taget just nu för vi har redan en hög arbetslöshet med väldigt många unga som är i behov av arbete.

Jag tog upp exemplet för att ni ska förstå att det alltid finns fördomar mot andra folk och att vita svenskar alls inte setts någon guds gåva till samhället i USA.

Att de kallades dumb swedes TROR man kan bero på att de inte talade engelska, men då borde rimligtvis alla immigranter kallas dumb. Dessutom står det i artikeln oavsett det att svenskar ansågs dumma om än flitiga och ärliga
Citera
2012-06-03, 14:09
  #54
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Måste vara jobbigt att tillhöra en etnicitet som man avskyr. En del föds med fel kön och mår dåligt hela livet. Du har fötts med fel etnicitet och mår dåligt.

Fast det förklarar varför du ständigt är ute efter att hacka ned på vita och svenskar, och lyfta upp mörka människor och araber mm. Det finns en psykologisk förklaring bakom allt.

Jag har aldrig påstått att jag är mestadels etnisk (eller det ni rassar kallas ras) svensk. Jag är dock mestadels kulturellt svensk och är född i Sverige och har svenska som modersmål. Jag skrev tyvärr, eftersom jag hellre skulle ha vuxit upp med en mix av andra kulturer i ett mer kosmopolitiskt samhälle än Sverige.

Nu är det dock så att jag inte har någon lust att redogöra för min släktkarta och etnicitet fult ut i ett forum där rasister slänger sig över allt och alla och i alla sammanhang därefter skulle använda min etnicitet som förklaring till varför jag tycker det ena eller det andra.
Citera
2012-06-03, 14:10
  #55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Att de kallades dumb swedes TROR man kan bero på att de inte talade engelska, men då borde rimligtvis alla immigranter kallas dumb. Dessutom står det i artikeln oavsett det att svenskar ansågs dumma om än flitiga och ärliga

"Dum" är ett ganska brett begrepp. Än idag så betraktas svenskar som dumma av många utlänningar, men då pga att de är så naiva och godtrogna.

Även en person med hög intelligens kan vara naiv och godtrogen, om han/hon är ovan vid situationen.
Citera
2012-06-03, 14:12
  #56
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PissingContest
jaha.. är det det här stycket du tänker på då..
"Det nedsättande uttrycket 'dumb Swede' användes ofta, kanske inte för att de svenska immigranterna ansågs vara dumma, utan för att de inte talade engelska."..?

//PC

Nej, snarast "Liksom fallet är med invandrare nästan överallt uppstod stereotypa bilder av dem – både positiva och negativa – och det hände att svenskarna förlöjligades och förringades" och "Negativa fördomar om svenskarna var att de var lata och trögtänkta suputer."
Citera
2012-06-03, 14:18
  #57
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
"Dum" är ett ganska brett begrepp. Än idag så betraktas svenskar som dumma av många utlänningar, men då pga att de är så naiva och godtrogna.

Även en person med hög intelligens kan vara naiv och godtrogen, om han/hon är ovan vid situationen.

Ok, men ordet trögtänkt kan väl ändå inte betyda något annat än just korkad, eller?

"Negativa fördomar om svenskarna var att de var lata och trögtänkta suputer."
Citera
2012-06-03, 14:26
  #58
Medlem
Skyrocketins avatar
Som vanligt finns det mycket problematik när man pratar statistik. Ett utav orosmomenten är att TS inte nämner att utbildningar ser olika ut i olika delar av världen. En läkarutbildning i Iran är inte samma som den i Sverige. Sedan, gällande universitetsutbildning, ser samma program i samma land väldigt olika ut på olika universitet. Kvalitén på KTH's läkarutbildning kan inte jämföras med någon utav de andra i Sverige, av flertalet anledningar.

Med utrikesfödda finns det också ett språkligt problem. I vilken mån kan de tillämpa sina kunskaper utan att prata och flrstå flytande Svenska, läsa svenska och engelska forskningsrapporter? Att sätta en nyinflyttad erfaren läkare från Iran på ett sjukhus ger inte samma effektivetet som att sätta en från ett svenskt Uni ny-exad AT-läkare på samma plats.

Diskussionen handlar kanske i detta läge inte om etnisk diskriminering. Snarare klassdiskriminering eller "kulturell diskriminering". Det handlar om att det finns ett problem med att utlandsfödda utbildade människor av olika skäl, språkliga och kulturella (ja där räknas utbildningen in), inte kan fylla samma funktion i det samhälle de anlänt till.

Jämför med hur pass anpassningsbar en människa som vöxt upp på landet, med en stark "lantligt identitet" kan anpassas till ett strikt kontorsjobb eller annan "klassisk högaktad" utbildning. Dessa krockar mellan människor med olika bakrgrund kommer ske konstant om inget görs åt det som skapar problemen, närmare det som skapar grunden för problemet att existera och därmed definerar symptomen.

Vilka konsekvenser får detta? Det vi ser idag är symptomen av en kulturkrock. Åtgärder finns men frågan är om det blir lönsamt att forma om dessa människor (dels för företagen och för människorna) till att passa in i det nya samhället, kulturellt och kunskapsmässigt. Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle, även fast Sverige innan har varit bra på att stärka sin konkurrenskraft och bibehålla en kraftfull arbetarklass så kommer läget förändras. En av förändringarna är att värdet på utbildningar sjunker, typiskt för ett informationssamhälle, och människor arbetar med tjänster de är överkvalificerade för. What you see is what you get, är det inte lönsamt finns det inget utrymme för empati.

EDIT: glömde ett viktigt tillägg. De invandrare som migrerat hit från fattiga länder är de som hade pengar nog att finansiera flykten. De lågutbildade och till en följd de med mindre pengar och möjligheter, hade inte råd och stannade kvar och kanske avled. Man kan alltså inte använda denna statistik som ett etniskt argument, där man ger svenskarna mindrevärdeskomplex och invandrarna prisas för deras kvalitéer. Anledning till migration är många, vilka har mest att förlora vid ett krigsutbrott? De med förmögenhet och egendom. Vad kommer de förlora? Det som gör dem priviligerade och kanske deras liv. Jämför med vad en arbetare (bonde) i Irak har att förlora, sitt liv och allt han livnär sig på - boskap. Utan hans land och djur är han ändå hopplös. En utbildad människa kan sälja sitt "know how", alltså sin kunskap, vilket gör honom mer flexibel och eftertraktad. Om den utbildade vet om detta kan han t.ex. sälja några av sina tillgångar, resa hit och leva i Sverige. Han har förmodligen också fördelen att vara en utav de första som flyr landet, högutbildade bor nämligen i större städer dit nyheten om krig når först. De "ouppdaterade bönderna" vet sällan om situationens natur tills det är för sent.
__________________
Senast redigerad av Skyrocketin 2012-06-03 kl. 14:53.
Citera
2012-06-03, 14:42
  #59
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Första rulltrappan i New York invigdes 1897 i nöjesparken på Coney Island, mitt under den stora immigrationsvågen, men det om rulltrappan var en replik på påstående om att afrikaner i Sverige inte vet hur en rulltrappa fungerar.

Svenskar betraktades visst som dumma, läs bara: http://www.popularhistoria.se/artikl...rna-i-amerika/
Och svenskarna som kom dit var oftast bönder som knappt sett en järnspis
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Fattar du inte att det var en replik på ett exempel (rulltrappan) som inte jag tog upp och som i sig inte var det centrala? Hur är det ställt med läsförståelsen egentligen? Hur mycket från ämnet vill du avvika?

Du får diskutera emigrationen på annat ställe, men 1903 flyttade 35 000 svenskar till USA, bara så du vet.
Och dom åkte inte för att få bidrag utan för att jobba.
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag tog upp exemplet för att ni ska förstå att det alltid finns fördomar mot andra folk och att vita svenskar alls inte setts någon guds gåva till samhället i USA.

Att de kallades dumb swedes TROR man kan bero på att de inte talade engelska, men då borde rimligtvis alla immigranter kallas dumb. Dessutom står det i artikeln oavsett det att svenskar ansågs dumma om än flitiga och ärliga
Språket är givetvis huvudorsaken,men de som åkte över var oftast tämligen äventyrliga och betydligt mer kriminella än svensken i stort.ändå omnämns dom som ärliga!! Det säger ju inte vi om de nytillkomna direkt..
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Jag har aldrig påstått att jag är mestadels etnisk (eller det ni rassar kallas ras) svensk. Jag är dock mestadels kulturellt svensk och är född i Sverige och har svenska som modersmål. Jag skrev tyvärr, eftersom jag hellre skulle ha vuxit upp med en mix av andra kulturer i ett mer kosmopolitiskt samhälle än Sverige.

Nu är det dock så att jag inte har någon lust att redogöra för min släktkarta och etnicitet fult ut i ett forum där rasister slänger sig över allt och alla och i alla sammanhang därefter skulle använda min etnicitet som förklaring till varför jag tycker det ena eller det andra.
Vi förstår ändå att du har komplex.
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Nej, snarast "Liksom fallet är med invandrare nästan överallt uppstod stereotypa bilder av dem – både positiva och negativa – och det hände att svenskarna förlöjligades och förringades" och "Negativa fördomar om svenskarna var att de var lata och trögtänkta suputer."
Risken är stor att dom var tämligen för sprit trots allt. Lata är jag skeptisk till att man påstod faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Ok, men ordet trögtänkt kan väl ändå inte betyda något annat än just korkad, eller?

"Negativa fördomar om svenskarna var att de var lata och trögtänkta suputer."
dåliga på språket och ofta i fyllan räcker nog för att bli kallad korkad.
Ser man rent praktiskt på hur mycket svenskar och svenskättlinga bidragit till utvecklingen i USA och senare hela världen är det rätt så imponerande medtanke på den lilla folkmängden
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategor...a_uppfinningar
Citera
2012-06-03, 14:46
  #60
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Ser man rent praktiskt på hur mycket svenskar och svenskättlinga bidragit till utvecklingen i USA och senare hela världen är det rätt så imponerande medtanke på den lilla folkmängden
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategor...a_uppfinningar

Inte i närheten av vad tex judar lyckats åstadkomma, som kommit från ungefär samma typ av länder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback