Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-06-03, 19:59
  #13
Medlem
Fangelsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muppig
Hong Kong är annars ett ganska bra alternativ tycker jag. Jag tränade lite när jag pluggade där och visserligen var det några instruktörer som inte kunde engelska så bra men då hade de alltid en eller två studenter i gruppen som kunde förklara. De har ju också duktiga kung fu-instruktörer om det är det du är ute efter.

Du pratar iförstora termer, hur ska någon dra till Hong Kong och träna ITF =? he , men leta upp en bra akademi och posta en länk....
Har pappan stålar att skicka sonen för träning i hong kong , hur gammal ÄR ts hihi....?
__________________
Senast redigerad av Fangelset 2012-06-03 kl. 20:14.
Citera
2012-06-03, 20:21
  #14
Medlem
Fangelsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therebell
Kan ej rekommendera ett sådant "besök" till Kina - då jag ej känner till din träningsbakgrund. Men låt säga som följande: Det handlar ej om dynamisk fysiologi, utan snarare om dynamisk psykologi. För å fatta mig kort: Man kan ("fuska/tortera") sig till fysisk styrka, inom ramen, utav ens egenartade, genetiska förutsättningar. Men för å stärka ens inre styrka, krävs en formell, och regelbunden "tortyr", utav alla dina sinnen, för å finna en slags balans, mellan kropp å själ.

Ps. Talar av egen, erfarenhet, av likvärdig träningsform - fast då var det i Sydkorea, och deras träningsform (tae kwon do). Som sagt, man måste vara på plats, å uppleva det själv, med egna ögon. Ingen dans på rosor, med nån ståtlig svan. Här talar vi tango, med den fule ankungen, dag å natt!

Have a nice day!

Du snackar skit ,kom till punkt av vad du skriver ?
Citera
2012-06-04, 02:02
  #15
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangelset
Du snackar skit ,kom till punkt av vad du skriver ?

För många ord, men inga visor?!

Du måste läsa mellan raderna, å inte utanför dess ramar.

Jag talar enbart svenska, och kan ändå ej förstå, vad du menar med "Du snackar skit"?!

PS. håll dig till ämnet!
Citera
2012-06-17, 16:12
  #16
Medlem
Derecks avatar
Du kan träna genuin shaolin kung fu i dengfeng. Det finns flera skolor som är fejk kung fu, men hotellet för den riktiga skolan heter wushu guan där internationell träning sker. Det lättaste är att åka genom en klubb med tränare därifrån. Annars finns de stora sportuniversiteten i Beijing och Shanghai. Tror man kan få studera wushu på Beijing University kostnadsfritt i sommar i ett par veckor. Det ända man betalar är resan dit. Mat och logi gratis har jag hört genom en vän som läser där
Citera
2014-04-07, 08:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Werty0213
Har länge velat lära mig kung fu, Och var är då inte bättre att göra det än i Kina?.
Vad jag undrar är vilket ställe rekommenderar ni?,
Vad är inte bara "bullshit" för turister, där det är helt seriöst och antagligen inte kostar tusentals kr i månaden.

Nu för tiden får man akta sig lite när det gäller det kinesiska fastlandet,
då mycket av det som lärs ut där inte är traditionell Kung Fu utan en moderniserad och mer gymnastisk form som kallas Wushu. Jag är medveten om att det ordet kan användas även för de traditionella stilarna, men detta är sällan fallet.

De stilar där man springer omkring i sidenkläder och gör volter och/eller använder böjbara vapen är oftast moderniserade stilar, lika mycket inriktade på akrobatik som på funktion. Inget fel på dessa, men de är inte vad jag kallar traditionell Kung Fu.

Enligt de flesta av mina tidigare instruktörer är det numera lättare att finna traditionell boxning utanför fastlandet, till exempel i Hong Kong eller någon Chinatown i något annat land.

Enligt vad jag fått lära mig har detta någonting med kommunistregimen att göra, tydligen förbjöd man officiellt de "gamla" stilarna men ersatte dem med dessa nya former, eller någonting i den stilen.

Så för att besvara Din fråga;

Det skulle faktiskt kunna vara så att Hong Kong, USA, Australien, etc. är bättre val.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback