35 450 besökare online
856 361 medlemmar • 45 794 456 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Hem, bostad & familj > Husdjur
Svara på ämne
Ämnesverktyg
HowlinWolf
Medlem
Jag har sett fula små hål i min plastmatta (främst i hallen) vilka måste ha uppstått när min 2,5 år gamla honkatt gör "rivstarter" när hon leker med bollar etc. Hon har ett klösträd som hon använder frekvent så jag har inte behövt klippa hennes klor..... än. Jag har haft henne en månad och försökte klippa hennes klor idag men det blev klös och fräs, alltså fullständigt omöjligt.

Nu är ju inte hålen så farligt synliga, men faran är ju att hålen blir fler och fler ju längre katten lever. Jäkla moment 22 då hon verkligen inte vill ha sina klor klippta, men jag måste beskydda mitt hem. Funkar det inte kan jag ju inte behålla henne.

enmi
Medlem
enmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Jag har sett fula små hål i min plastmatta (främst i hallen) vilka måste ha uppstått när min 2,5 år gamla honkatt gör "rivstarter" när hon leker med bollar etc. Hon har ett klösträd som hon använder frekvent så jag har inte behövt klippa hennes klor..... än. Jag har haft henne en månad och försökte klippa hennes klor idag men det blev klös och fräs, alltså fullständigt omöjligt.

Nu är ju inte hålen så farligt synliga, men faran är ju att hålen blir fler och fler ju längre katten lever. Jäkla moment 22 då hon verkligen inte vill ha sina klor klippta, men jag måste beskydda mitt hem. Funkar det inte kan jag ju inte behålla henne.

Hade en katt för längesen jag med, som verkligen Tvärvägrade att bli klippt. Så var tvungen att ta henne till veterinär varenda jävla gång. Var inte så farligt dyrt, men de trissar på varje gång man ska dit och var verkligen tvungen att klippa dom då hon älskade att riva sönder tapeter. Fick tapetsera om hela lägenheten när ja sålde den. usch för katter och usch för klor

Beryllium
Medlem
Berylliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf

Är det en liten katt så försök vänja henne redan nu med beröring kring tassarna, annars blir det jävligt svårt sen Jag brkade stryka lätt med pekfingret över trampdynorna och gosa så mycket jag fick med tassarna när den ena var liten. Jag tror att det på så sätt blev överkomligt att klippa klorna sen. Men hon gillar det inte och det blir bara när hon ligger och halvsover, alltså är lugn innan. Hon får då ligga kvar själv sålänge hon "orkar", vill hon inte mer så får jag ta det sista typ nästa dag.

Den andra katten är översnäll och går med på vadsomhelst, så henne plockar jag bara upp i knäet, lägger på rygg som en bebis och klipper

johannes
Medlem
johanness avatar
klösbräda ersätter inte kloklippning om man vill hålla kattens klor trubbiga.

att lära en vuxen katt att gå med på att klippa klorna är inte lätt, det är därför man ska börja med det när de är små. som jag ser det är ditt alternativ att regelbundet betala en professionell kloklippare.

Sana
Medlem
Har en katt som ogillade kloklippning, tog en handuk och lindade in henne i och hade lite hjälp så klorna blev klippta, nu behöver jag inte våldshålla längre då jag aldrig gavmedmig och hon vet vad som gäller.

Klösbrädor på vägg, och nån lös på golvet uppmuntrar kanske att kloa där istf på mattan.

HowlinWolf
Medlem
Det löste sig i alla fall, fick hjälp av en vän och nu vet jag vilka tekniker jag kan använda. Man ska bara inte ge sig. Har också förstått att katten omöjligt kan ha gjort hål i plastmattorna (så starka är inte deras klor), så det är kanske hål som jag bara inte sett tidigare.

Svara på ämne
Topp Dela »