Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Snälla du..nu snackar du i nattmössan igen. Med undantag från att det
inte sker förhör med vittnen och t ex målsägande så läggs bevis fram.
T ex...resultat från teknisk undersökning såsom fingeravtryck, DNA-prov
m m. Ditt påstående om att domstolen vid häkningsförhandling endast
får lita på åklagarens omdöme om det föreligger sannolika skäl var
uppenbart fel.
Eftersom du har gjort ett sådant trevligt påhopp på mig så vill jag att du anger stöd för att bevis skall framläggas vid en häktningsförhandling.
Tycker att ditt påhopp är underligt om du inte kan bevisa att du har rätt. Jag anser att det är stor skillnad på teori och praktik varför jag frågade dig om du har närvarat vid en egentlig häktningsframställan vid en domstol. Då jag pratar av egen erfarenhet så sker ingen framläggning av bevis på så sätt som sker vid en ordinär rättegång utan istället hänvisar åklagaren till de bevis som avses att läggas fram vid en ordinär rättegång.
Det som läggs fram vid en häktnignsframställan skall inte jämställas med en ordinär bevisupptagning. Domstolen gör ingen egentlig värdering av bevisen. Jag tycker inte att det som står i lagen tillämpas i praktiken varför jag förbehåller mig rätten att stå fast vid mina åsikter att det inte sker någon bevisframställan och att häktningsförhandlingen snarare är en extra kontroll att ingen frihetsberövas på felaktiga grunder. Primärt undersöker domstolen om någon av häktningsgrunderna är aktuella såsom recidivfara, kollusionsfara eller flyktfara.
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Du har inte koll på hur rättsväsendet fungerar så lägg ner.
Alla som inte som du skall alltså inte ha rätt att debattera på forumet. Jag ber så hemsk mycket om ursäkt för att jag förstör för dig genom att argumentera emot. Jag skäms nästan (hur kan man vara så korkad att man arguementerar på ett forum). Självklart skall en person som jag få stå ut med personangrepp för mina åsikter av sådana som du.
Allvarligt: Tycker det är tråkigt att behöva stå ut med personangrepp för mina åsikter såsom att jag inte har koll på rättssystemet och att jag snackar i nattmössan. Jag tycker att man bör kunna hålla en någorlunda hög nivå på debatten utan att behöva ta till personangrepp. Dina argument blir knappast vassare av att du använder dessa förstärkningsord.