Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-28, 17:05
  #1
Medlem
Hej

Jag hörde på radion att under dopet förra veckan så kördes det eskorter emellan Arlanda och slottet. Och då till min fråga: Vem kör dessa eskorter, och hur skulle man kunna få jobbet som en av chaufförerna?

MVH Snowdog
Citera
2012-05-29, 21:19
  #2
Medlem
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig... men jag gillar din kreativitet!
Citera
2012-05-29, 21:37
  #3
Medlem
beror lite på vilka personerna är... Är kungligheter så är det vanligtvis säpo ...eller besökande landets egen säpo som kör ... ambassaderna brukar ha egna bilar och chaufförer... Sen är det freys hyrverk som kör en hel del.

Oftast ska du livvaktsutbildning och speciell körutbildning.

På freys hyrverk räcker det med att du har Taxileg..
Citera
2012-05-29, 22:25
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Först trodde jag tråden handlade om att kungen hade beställt sällskap.

Snackade med en, i Göteborg, som sysslat en del med sådant, diverse artister och utländska parlamentsledamöter vad jag vet, och i det fallet så var det vanligt taxileg, någon sorts behörighetsbricka för Landvetter flygplats (köra in till någon vipparkering för flygplan tror jag) och diverse körutbildning. Inget om personskydd vad jag vet, förutom det med körningen.
Citera
2012-05-30, 16:14
  #5
Medlem
(Ursäkta om tråd namnet var otydligt/konstigt.)

Så då är det taxileg som gäller.

Tack allihop för hjälpen!
Citera
2012-06-13, 18:58
  #6
Medlem
HRTs avatar
Kunga familjen och den absoluta toppen inom politiken har skyddsförare (säkerhetspoliser)
De ansvarar för fast och mobilt livvaktsskydd inkl vid utländska statsbesök.
Emellanåt hyrs auktoriserade bevakningsföretag in som har särskild auktorisation för just personskydd dessa sköter aldrig mobilt skydd (av kungafamilj eller liknande) utan används av polisen som kompliment till säkerhet.
Jag är säker på att 99% av förarna är säkerhetspoliser eller möjligen trafikpoliser som hoppar in extra vid sånna här tillfällen.
Det finns dock limousine företag som har särskild utbildad personal men de kör knappast kungligheter eller utländska statsbesökare. Oftast har man ju med egen säkerhetspersonal också.


För att klargöra så JA då företag som ex Ericsson, Skanska mfl..har personskyddsväktare ansvarar de för mobilt skydd samt fast bevakning och ja de kan vara beväpnade med pistol efter godkännande av polis inför varje enskilt uppdrag. Men när en personskyddsväktare jobbar extra för polisen ......är det fast bevakning dvs säkerhetspolisen har alltid det mobila skyddet ett ex var Göran Persson som hade 2beväpnade personskyddsväktare i ett fordon utanför sin bostad nattetid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback