2012-05-28, 23:03
Citat:
Nej jag tror inte enda anledningen man inte mördar folk som är irriterande eller bara för att fördriva tiden är att passa in, att undvika straff från staten eller hämnd från deras bekanta. I sådana fall skulle vi inte ha det samhället vi har idag, som nästan hela tiden har strävat något mot ett mildare klimat.
Ursprungligen postat av Rebax
Jag vet inte om det går att lita på en mygga, även om den hade förmågan till att tala.
Intressant, varför anser du att det skulle vara moralisk fel att döda den vid detta tillfället? Låt oss poängtera följande, varför är man moralisk av sig i samhället & övrigt? Tja, för att bli en 'duglig människa'. Dessa referenser är mestadels baserad på egenintresse, och en mygga ligger inte i mitt intresse, varken enligt lagen eller personligt, så, vore det verkligen moralisk fel om jag smällde till den även vid detta tillfället?
Intressant, varför anser du att det skulle vara moralisk fel att döda den vid detta tillfället? Låt oss poängtera följande, varför är man moralisk av sig i samhället & övrigt? Tja, för att bli en 'duglig människa'. Dessa referenser är mestadels baserad på egenintresse, och en mygga ligger inte i mitt intresse, varken enligt lagen eller personligt, så, vore det verkligen moralisk fel om jag smällde till den även vid detta tillfället?
Empati är inte en påhittad egenskap som du antyder - man kan sätta sig in i en annan människas reaktioner innan man agerar på något och fatta beslut efter det, någon man aldrig kommer träffa igen och något man inte kommer få någon cred för, inte ens av sig själv.
Jag är för dålig själv för att förstå hur andra människor reagerar, känner och tänker i många situationer så jag tar ett exempel med just en insekt, nämligen en geting: Jag har låtit getingar leva när jag likväl kan döda dom, endast för getingens skull. Jag vet att den kan sticka mig, jag vet att jag inte skulle ha någon som helst ångest efteråt om jag dödade den eller känna mig nöjd om den levde, jag vet att eventuella människor omkring mig inte bryr sig om jag dödar den eller låter den leva, och det skulle inte kosta mig någon energi att smäcka till den med tidningen jag fattat i försvar , snarare vara roligt. Men så har jag tänkt; "well, getingen kanske trivs med sitt liv" och skitit i att slå ihjäl den, detta utan några som helst vinningar från min egen sida, varken sociala, ekonomiska eller samvete.
Citat:
Hur kan du jämföra min granne med en mygga? Hon är en snäll tant. Nåja, för argumentets skull kan man notera luckorna i tesen;
1) Jag har personliga relationer till min granne, till skillnad från myggan.
2) Om jag hade mördat min granne skulle det inte vara för mitt egenintresse och jag skulle inte ha någon etisk grund för det hela. Till skillnad från myggan, som är av en helt annan natur, och vars liv inte har något större värde ifall den fick överleva eller ej.
3) Och sist men inte minst; Skillnaden mellan människan och myggan;
https://www.flashback.org/sp37562236
1) Det har inte jag, byt ut till valfri person en trappa ner eller andra sidan gatan eller någon du aldrig sett förut.
Ursprungligen postat av Rebax
Hur kan du jämföra min granne med en mygga? Hon är en snäll tant. Nåja, för argumentets skull kan man notera luckorna i tesen;1) Jag har personliga relationer till min granne, till skillnad från myggan.
2) Om jag hade mördat min granne skulle det inte vara för mitt egenintresse och jag skulle inte ha någon etisk grund för det hela. Till skillnad från myggan, som är av en helt annan natur, och vars liv inte har något större värde ifall den fick överleva eller ej.
3) Och sist men inte minst; Skillnaden mellan människan och myggan;
https://www.flashback.org/sp37562236
2) Vad skulle du ha för egenintresse av att döda en mygga som bad om att få ta ditt blod, när ett nej skulle fungera lika bra? Sen är etik och egenintresse inte sammankopplade, etik är snarare ett hinder för egenintresse. De som kommit längst i att följa sitt egenintresse (läs: de med mest makt) i världen har inga problem med att starta krig som skördar hundratusentals offer för att fortsätta hålla efter sitt egenintresse. Hade myggan varit en sten hade jag hållt med om att den inte har något livsvärde, men nu är det en levande organism, och som du säger;av en helt annan natur, så det är svårt om inte omöjligt att avgöra dess livsvärde, det är en filosofisk fråga i sig.
3) Men nu var inte detta vilken mygga som helst utan en mygga som kunde prata, eller hur.
Senast redigerad av EnAlbatros 2012-05-28 kl. 23:12.
Senast redigerad av EnAlbatros 2012-05-28 kl. 23:12.