• 2
  • 3
2012-06-02, 22:01
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Det är ganska mycket socker i dem, troligen därför ts gillar dem.
Om man inte tuggar så noga utan bara sväljer, så kan man leva med allt brosk som inte malts ned fint nog.

Nej det är inte speciellt mycket socker i Gorbys piroger;

Ingredienser: Vete- och rågmjöl, Nötkött, Mjölk, Lök, Chilisås [tomatpuré, vatten, socker, vitvinsvinäger, salt, kryddor (bl.a.chilipulver, paprika, vitlök)], Rapsolja, Tomatpuré, Vatten, Ägg, Margarin [veg. olja och fett, vatten, salt, emulgeringsmedel (E471), citronsyra, aromämnen, A- och D-vitamin], Modifierad majsstärkelse, Ost, Jäst, Salt, Örtkryddor, Socker, Kasein, Aromer. Kött:
Citera
2012-06-03, 02:57
Medlem
White.Sauces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty311
Du är antagligen en hemmafru eller en WT-mamma. Då har man tid med laga mat hela dagarna. Och inget ont om Gorbys piroger de är goare än alla hemlagade piroger.

WT som lagar riktigt hemlagad mat??? Det enda WT tilllagar är sprätta upp en påse med helfabrikat eller ha familjemiddagar på donken.

Jag har dubbla examen och har ett högpresterande jobb. På det hinner jag laga min egen mat. Oftast på söndagar för kommande veckan ut. Jag spara både tid och pengar men framförallt äter jag bättre. Fittorna på jobbet som värmer sina trötta falukorvar/köttbullar med makaroner och ketchup brukar skämta om att jag alltid har dubbla matlådor.

Du tycker att gorbys är godare än hemlagad Du min vän är wt:en i fråga.

Har du ens ätit en hemlagad pirog någon gång i ditt liv? I ditt fall ska jag vara snäll. Allt man gjort under 2 gånger räknas inte.

Än är det inte försent... jag var själv (nästan) som dig när jag var yngre.
Citera
2012-06-03, 06:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Typ 16% för att vara exakt. Vidrigt. Vad är det med dagens ungdom?

Mal 200g oxkött. Ex bringa
Mall 150 g utegris
Plocka nägra timjanskälkar, mal 10 pepparkorn. Några nypor salt.
Koka ner 6 stora mogna tomter, tillsätt ev lite vatten och en skvätt vin. Fräs lök och köttfärs i lite kallpressad olja. Pressa i en klyfta vitlök. Konaihop och låt skjuda 10 min.

Häll på en skiva nybakat bröd, strö på lite parmesan eller en välagrad svenskhårdost. Sätt i ugnen tills osten blir gyllene och brödet frasigt. Servera din gorby med en kall veteöl.

Nog för att gorbys smakar skit. Men sånt här lackar jag sönder på. Hoppas du dör av din överdrivna skitnödighet och ditt äckliga snobberi. MVH
Citera
2012-06-03, 07:11
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Nej det är inte speciellt mycket socker i Gorbys piroger;

Ingredienser: Vete- och rågmjöl, Nötkött, Mjölk, Lök, Chilisås [tomatpuré, vatten, socker, vitvinsvinäger, salt, kryddor (bl.a.chilipulver, paprika, vitlök)], Rapsolja, Tomatpuré, Vatten, Ägg, Margarin [veg. olja och fett, vatten, salt, emulgeringsmedel (E471), citronsyra, aromämnen, A- och D-vitamin], Modifierad majsstärkelse, Ost, Jäst, Salt, Örtkryddor, Socker, Kasein, Aromer. Kött:
Kolla i vilken ordning sockret står i innehållsförteckningen så får du en fingervisning.
Om du skulle prova att kopiera allt utom sockret så tror jag den skulle smaka helt annorlunda.
Citera
2012-06-04, 20:52
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Kolla i vilken ordning sockret står i innehållsförteckningen så får du en fingervisning.
Om du skulle prova att kopiera allt utom sockret så tror jag den skulle smaka helt annorlunda.

Snickelsnack. Det enda sockret värt att nämna i pirogen, återfinns i chilisåsen, och hur mycket chilisås finns där egentligen i en sån pirog? Väldigt väldigt lite de (ytterst få) gångerna jag har ätit smörjan.
Citera
2012-06-15, 16:36
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Jag tycker gorbys piroger är goda, men jag äter dom aldrig för det är så mycket bitar av senor och brosk i köttfärsen.

Dom där 1-3 mm sega grejerna som man inte på några villkor kan bita igenom, ni inser att det är äcklig skit som man normalt sätt rensar bort från köttet?

Men ni slaskar i er slaktavfallet ändå?
Citera
2020-10-02, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Hej!!

Är det någon som har försökt återskapa köttfärssörjan som är på Gorbys piroger? Jag tycker den är överdjävligt god och skulle vilja göra ett galet stort lass med pasta!

Finns det någon där ute som har en aning!??

Jag har lyckats!
500 gram nötfärs.
en gul lök fint riven.
2 matskedar majsena(det är hemligheten)
ett ägg
en burk mutti tomat sås
Tomatpure ca en matsked.
salta och peppra lätt med cayenepeppar.
mosa allt (krydda med vitpeppar)
stek och njut
och njut av corbys köttfärs.
Citera