• 1
  • 2
2012-05-27, 15:12
Medlem
mphummers avatar
Hej!!

Är det någon som har försökt återskapa köttfärssörjan som är på Gorbys piroger? Jag tycker den är överdjävligt god och skulle vilja göra ett galet stort lass med pasta!

Finns det någon där ute som har en aning!??
Citera
2012-05-27, 15:39
Medlem
Finmalen köttfärs och ost.
Sen är det väl nånting mer bara...
Citera
2012-05-27, 15:48
Medlem
Tycker den är söt och jolmig och påminner om allt annat än köttfärs...Av kulören att döma innehåller den stora mängder tomatpuré och riven morot.
Prova med det. själv gör jag egna piroger på nörfärs, lök och kryddor, degen är som vanlig pizzadeg och de blir helt fantastiskt goda, tar bara ett par timmar.
Citera
2012-05-27, 16:34
Medlem
Pangon90s avatar
Just den köttfärsen är ju riktigt jävla vidrig.

Vad är det du uppskattar? Smaken? Konsistensen?
Citera
2012-05-27, 16:39
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Det ska vara mycket brosk i den, viktigt.
Citera
2012-05-27, 16:59
Medlem
morkfromorks avatar
Det finns en sträng om skolans köttfärs, där finns flera recept som borde vara ganska lika gorbys.
Citera
2012-05-27, 17:54
Medlem
Se till att använda så ofärska och allmänt dåliga råvaror som möjligt så ska det inte vara problem. Använd inte för mycket kött heller max typ 20%.
Citera
2012-05-27, 19:06
Medlem
mphummers avatar
Så en jävla massa tomatpure och morötter? Inte lite lök och kryddor?
Citera
2012-05-27, 19:07
Medlem
mphummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Just den köttfärsen är ju riktigt jävla vidrig.

Vad är det du uppskattar? Smaken? Konsistensen?

Jag vet faktiskt vad det är jag uppskattar, äter alltid upp brödet runt gorbysen så köttfärsen är kvar till sist! Men satan så god den är, fan kanske får maila dom och fråga..
Citera
2012-05-27, 19:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Jag vet faktiskt vad det är jag uppskattar, äter alltid upp brödet runt gorbysen så köttfärsen är kvar till sist! Men satan så god den är, fan kanske får maila dom och fråga..

Står det nåt på förpackningen? Kan det vara E 621 - Mononatriumglutamat som höjer smaken.

Prova med lite aromat i din snabbfärs och kolla.
Citera
2012-05-27, 22:45
Medlem
jajahars avatar
Hittade nedanstående innehållsförteckning för Gorbys piroger:

Nötkött, lök, chilisås, rapsolja, tomatpuré, vatten, ost, salt, socker, kryddor (bl.a. paprika, vitlök), maltodextrin, potatisstärkelse, antioxidationsmedel (E260, E330), solrosfröolja, stabiliseringsmedel (E450), surhetsreglerande medel (E500), aromer. Kött: 16%. Salthalt: 1,2%.

Tog bort ingredienserna till själva skalet (brödet).

Skulle även gissa, som någon ovanför nämnt, morötter eftersom de inte innehåller så mycket kött och kanske även lite selleri.

Det här är inget som jag skulle lägga ner arbete på men jag har faktiskt i någon riven morot i min köttfärssås och det är gott. Jag kör även lite med stavmixern för att slippa färsklumparna i såsen. Såsen blandar sig så fint med spagettin och parmesanosten. Vet även att man kan ha i riven rå potatis vilket innehållsförteckningen indikerar och kanske ger den speciella struktur som Gorbys sås har.

Lycka till och som vi vet, smaken är olika.
Citera
2012-05-27, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusseburt
Se till att använda så ofärska och allmänt dåliga råvaror som möjligt så ska det inte vara problem. Använd inte för mycket kött heller max typ 20%.

Typ 16% för att vara exakt. Vidrigt. Vad är det med dagens ungdom?

Mal 200g oxkött. Ex bringa
Mall 150 g utegris
Plocka nägra timjanskälkar, mal 10 pepparkorn. Några nypor salt.
Koka ner 6 stora mogna tomter, tillsätt ev lite vatten och en skvätt vin. Fräs lök och köttfärs i lite kallpressad olja. Pressa i en klyfta vitlök. Konaihop och låt skjuda 10 min.

Häll på en skiva nybakat bröd, strö på lite parmesan eller en välagrad svenskhårdost. Sätt i ugnen tills osten blir gyllene och brödet frasigt. Servera din gorby med en kall veteöl.

Senast redigerad av Kent-Herbert 2012-05-27 kl. 22:57.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in