Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-05-25, 12:39
  #1
Medlem
Efter man läst ett en kandidatexamen på 3 år och redan har 180 hp, går det att ta extra kurser från ett annat universitet så att examen kan tas därifrån? Jag menar att det inte "automatiskt" blir så att den sista kursen som ger dig dina 180 hp är den högskola eller det universitetet man tar ut sin examen. Bara en fundering då jag är i slutet på min utbildning.
Citera
2012-05-25, 13:14
  #2
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeloadian
Efter man läst ett en kandidatexamen på 3 år och redan har 180 hp, går det att ta extra kurser från ett annat universitet så att examen kan tas därifrån? Jag menar att det inte "automatiskt" blir så att den sista kursen som ger dig dina 180 hp är den högskola eller det universitetet man tar ut sin examen. Bara en fundering då jag är i slutet på min utbildning.
Det är upp till varje lärosäte ifall de anser sig kunna ge dig en examen. Säg att du läser 172.5p på lärosäte A, och 7.5 på det "finare" lärosäte B, så tror jag inte att B kommer vilja låta dig ta examen med 172.5 tillgodoräknade poäng från en annan skola. Det får nog finnas lite rimlighet i det hela. Sen kan du säkert googla fram varje lärosätes examenskrav.
Citera
2012-05-25, 13:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Det är upp till varje lärosäte ifall de anser sig kunna ge dig en examen. Säg att du läser 172.5p på lärosäte A, och 7.5 på det "finare" lärosäte B, så tror jag inte att B kommer vilja låta dig ta examen med 172.5 tillgodoräknade poäng från en annan skola. Det får nog finnas lite rimlighet i det hela. Sen kan du säkert googla fram varje lärosätes examenskrav.

Jo, läser man den sista kursen vid det "finare" lärosätet B kan man ansöka om en examen. Det kommer dock framgå var du läst respektive kurs.
Citera
2012-05-25, 13:43
  #4
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Jo, läser man den sista kursen vid det "finare" lärosätet B kan man ansöka om en examen. Det kommer dock framgå var du läst respektive kurs.
KAN, men det betyder inte att de kommer låta dig tillgodoräkna dig allt, och därmed inte ge dig examen.
Citera
2012-05-25, 13:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
KAN, men det betyder inte att de kommer låta dig tillgodoräkna dig allt, och därmed inte ge dig examen.

Jag har talat med en studievägledare som hävdade att de inte får neka om du uppfyller kraven.
Citera
2012-05-25, 13:52
  #6
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Jag har talat med en studievägledare som hävdade att de inte får neka om du uppfyller kraven.
Om du uppfyller kraven så har du uppenbarligen allt som krävs! Det är precis vad "uppfyller kraven" säger. Men vad är kraven? Om ett program har vissa kurser som är obligatoriska, då SKA de kurserna ingå i din examen, ELLER något som är tillräckligt nära, och som av det examinerande lärosätet anses vara tillgodoräkningsbart! Saknas något sådant, så är kraven INTE uppfyllda.
Citera
2012-05-25, 14:41
  #7
Medlem
sebbeharrys avatar
Jag läste 2 av 3 år på ett mindre universitet och bytte sedan till LiU och har nu examen från LiU.

Så länge kurserna är samma eller iaf lika så ska det gå att ordna.
Citera
2012-05-25, 14:57
  #8
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Det är upp till varje lärosäte ifall de anser sig kunna ge dig en examen. Säg att du läser 172.5p på lärosäte A, och 7.5 på det "finare" lärosäte B, så tror jag inte att B kommer vilja låta dig ta examen med 172.5 tillgodoräknade poäng från en annan skola. Det får nog finnas lite rimlighet i det hela. Sen kan du säkert googla fram varje lärosätes examenskrav.

Nej nej

http://www.onh.se/avgoranden/arkiv/b...800029882.html
Citera
2012-05-25, 15:04
  #9
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festungbreslau
Nej nej

http://www.onh.se/avgoranden/arkiv/b...800029882.html

Okej, jag får böja mig för det, mot det första jag skrev. Det spelar alltså ingen roll hur poängen är fördelade. Dock så står fortfarande fast att det krävs att kurserna är tillgodräkningsbara för examen man vill ha ut. Och det räcker inte med att kursen heter Digitalteknik, för att man den ska vara möjlig att tillgodoräkna. Innehållet måste också stämma överens till en sådan grad att man minst får den utbildning som lärosätet kräver för examen.

(Jag orkade inte läsa igenom hela bedömningen, då den var förhållandevis lång, men man förstår poängen!)
Citera
2012-05-25, 15:45
  #10
Medlem
Tack för uppskattade svar! I mitt fall vill jag läsa på "finare" lärosäte B efter mina 180 hp (där jag dock tar den sista kursen som fullbordar mina 180 hp från lärosäte A). Kan jag då vänta med att ta ut en kandidatexamen efter jag uppnåt säg 187.5 eller 195 hp för att på så sätt ta ut examensbeviset där (förutsatt som ni säger att kurserna måste tillgodoräknas)? I mitt fall handlar det om en Kandidatexamen i Ekonomi.
__________________
Senast redigerad av nickeloadian 2012-05-25 kl. 15:47.
Citera
2012-05-25, 15:49
  #11
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Okej, jag får böja mig för det, mot det första jag skrev. Det spelar alltså ingen roll hur poängen är fördelade. Dock så står fortfarande fast att det krävs att kurserna är tillgodräkningsbara för examen man vill ha ut. Och det räcker inte med att kursen heter Digitalteknik, för att man den ska vara möjlig att tillgodoräkna. Innehållet måste också stämma överens till en sådan grad att man minst får den utbildning som lärosätet kräver för examen.

(Jag orkade inte läsa igenom hela bedömningen, då den var förhållandevis lång, men man förstår poängen!)

Nej, nej, nej

Vid generell examina sker ingen tillgodoräkning om studierna bedrivits i Sverige utan det sker en så kallad "överföring". Tillgodoräknade å sin sida är en process som tillämpas vid programstudier. Du får också ha i åtanke att reglerna för specifika kurser "förenklades" som ett resultat av bolognaprocessen.
Citera
2012-05-25, 15:54
  #12
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeloadian
Tack för uppskattade svar! I mitt fall vill jag läsa på "finare" lärosäte B efter mina 180 hp (där jag dock tar den sista kursen som fullbordar mina 180 hp från lärosäte A). Kan jag då vänta med att ta ut en kandidatexamen efter jag uppnåt säg 187.5 eller 195 hp för att på så sätt ta ut examensbeviset där (förutsatt som ni säger att kurserna måste tillgodoräknas)? I mitt fall handlar det om en Kandidatexamen i Ekonomi.

1. 180 hp maxgräns
2. Sista kursen vid det fina universitetet
3. Du begär ut ett nationellt studieresultat
4. Markerar de kurser som ska vara med i examen
5. Skickar in ansökan
6. Examen

Jag vill dock betona att det inte är lika enkelt som du kanske tror. Alla kurser från ditt gamla universitet/högskola kommer att få en stjärna i examensbeviset som refererar till en slutnot "läst vid högskola bla bla bla".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback