Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-06-10, 14:33
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan0201
Rätt gammal tråd jag vet, men ni som varit där, recensioner? Fler som varit där sedan tråden skapades?

Var i Rethymon ett dygn i somras med fästmön under våra två veckor på Kreta i somras. Vi blev väldigt förtjusta i staden och har bokat 4 veckor dit i sommar. Vi bodde i Maleme som ligger cirka 5 km från svenskhålan Platanias...inget trevligt ställe om man säger så Maleme rekommenderar jag dock varmt då det inte är så exploaterat som Platanias är.

Skulle egentligen bara åka förbi Rethymnon på väg till Knossos i Heraklion men efter en vurpa med moppen så tyckte vi att det var bäst att lugna nerverna med öl på stranden samt slicka såren och ta in på hotell över natten för att sedan åka vidare till Heraklion nästa dag istället. Tur i oturen vi upptäckte Rethymnon

Åter till Rethymnon det var en mysig stad helt enkelt upplevdes mysigare än Chania där jag tycker att det är mycket mer skandinaviska turister än i Rethymnon vilket iaf jag tycker är negativt!

Har för övrigt varit på Kreta fem gånger tidigare och ön i sig är ju helt underbar att utforska på moppe, mc eller med bil då den är stor om man jämför mot övriga öar i Grekland mycket att utforska helt enkelt. Andra öar jag besökt i Grekland är Kefalonia, Rhodos samt Korfu men Kreta är bäst enligt mig.
__________________
Senast redigerad av fr4zze84 2014-06-10 kl. 14:41.
Citera
2014-08-12, 11:32
  #14
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr4zze84
Var i Rethymon ett dygn i somras med fästmön under våra två veckor på Kreta i somras. Vi blev väldigt förtjusta i staden och har bokat 4 veckor dit i sommar. Vi bodde i Maleme som ligger cirka 5 km från svenskhålan Platanias...inget trevligt ställe om man säger så Maleme rekommenderar jag dock varmt då det inte är så exploaterat som Platanias är.

Skulle egentligen bara åka förbi Rethymnon på väg till Knossos i Heraklion men efter en vurpa med moppen så tyckte vi att det var bäst att lugna nerverna med öl på stranden samt slicka såren och ta in på hotell över natten för att sedan åka vidare till Heraklion nästa dag istället. Tur i oturen vi upptäckte Rethymnon

Åter till Rethymnon det var en mysig stad helt enkelt upplevdes mysigare än Chania där jag tycker att det är mycket mer skandinaviska turister än i Rethymnon vilket iaf jag tycker är negativt!

Har för övrigt varit på Kreta fem gånger tidigare och ön i sig är ju helt underbar att utforska på moppe, mc eller med bil då den är stor om man jämför mot övriga öar i Grekland mycket att utforska helt enkelt. Andra öar jag besökt i Grekland är Kefalonia, Rhodos samt Korfu men Kreta är bäst enligt mig.

Jag har varit i Chania fyra gånger men aldrig i Rethymnon. Jag tänkte kanske åka dit med min partner inom kort en vecka. Verkar vara fint och god mat på bägge ställen vilket jag uppskattar.
Men någon som har tips på vad man kan göra? Kanske hyra moped ett par dagar och åka till något ställe? Någon strand som är finare än någon annan?

Mvh
Citera
2014-08-12, 15:21
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Jag har varit i Chania fyra gånger men aldrig i Rethymnon. Jag tänkte kanske åka dit med min partner inom kort en vecka. Verkar vara fint och god mat på bägge ställen vilket jag uppskattar.
Men någon som har tips på vad man kan göra? Kanske hyra moped ett par dagar och åka till något ställe? Någon strand som är finare än någon annan?

Mvh

Just i Rethymnon finns ju turiststranden med alla hotell och det är väl inget fel på den direkt men vill man se något speciellt måste man ta sig iväg en bit. Tar man moppe och vill till fina stränder fån man åka över till andra sidan Kreta till byn Plakias och den turen tar säkert 2 timmar med scooter så jag rekommenderar bil helt klart då slipper du få ont i röven Shinaria Beach ligger i närheten av Plakias och är helt otrolig så åk dit är mitt tips.

Denna sidan är väldigt bra om du vill jaga stränder för övrigt:

http://www.cretanbeaches.com/
__________________
Senast redigerad av fr4zze84 2014-08-12 kl. 15:23.
Citera
2014-08-12, 16:15
  #16
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr4zze84
Just i Rethymnon finns ju turiststranden med alla hotell och det är väl inget fel på den direkt men vill man se något speciellt måste man ta sig iväg en bit. Tar man moppe och vill till fina stränder fån man åka över till andra sidan Kreta till byn Plakias och den turen tar säkert 2 timmar med scooter så jag rekommenderar bil helt klart då slipper du få ont i röven Shinaria Beach ligger i närheten av Plakias och är helt otrolig så åk dit är mitt tips.

Denna sidan är väldigt bra om du vill jaga stränder för övrigt:

http://www.cretanbeaches.com/

Tusen tack, bra info ! Jättesnällt.
Jag kollade på Google Maps och Plakias, det är ju ganska nära med moppe anser jag då jag åkte dubbelt så långt förra veckan ( chania-elafonissi ). Det tog ca 2 h per väg med en seg skit scooter så att åka till Plakias och Shinaria Beach lär ta högst 90 min från Rethymnon.
Såg att den och ett par andra stränder har fått 5 poäng på den hemsidan, vilket är positivt =)
Citera
2014-09-05, 00:54
  #17
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Tusen tack, bra info ! Jättesnällt.
Jag kollade på Google Maps och Plakias, det är ju ganska nära med moppe anser jag då jag åkte dubbelt så långt förra veckan ( chania-elafonissi ). Det tog ca 2 h per väg med en seg skit scooter så att åka till Plakias och Shinaria Beach lär ta högst 90 min från Rethymnon.
Såg att den och ett par andra stränder har fått 5 poäng på den hemsidan, vilket är positivt =)
Retyhmnon - Plakias er ca 35 minutter med bil en vei.
Gjort turen mange ganger.
Av strender i området anbefaler jeg Damnoni og Amoudi, se nærmere i lenken to innlegg ovenfor.
Opplysningene der ser ut ytelse å stemme.
Citera
2014-09-16, 13:57
  #18
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Retyhmnon - Plakias er ca 35 minutter med bil en vei.
Gjort turen mange ganger.
Av strender i området anbefaler jeg Damnoni og Amoudi, se nærmere i lenken to innlegg ovenfor.
Opplysningene der ser ut ytelse å stemme.

Jag var där nu i dagarna.
Tack för tipset om http://www.cretanbeaches.com/

Jag hyrde scooter och körde från Rethymnon över bergen söderut till Plakias först sedan österut med kusten där till de olika vikarna så badade på bla Amoudi , var även en nudiststrand där med massor av folk.
Var och kikade på borgen Fortezza i staden vid hamnen och åt varje kväll på olika goda restauranger. De som hade Apolloflagg utanför var bäst. Logiskt
Citera
2015-05-24, 15:41
  #19
Medlem
varm-korvgubbes avatar
Är det någon som har en uppfattning hur priserna ser ut på Kreta eller i Grekland över lag. Pris på mat och dryck osv?
Citera
2015-05-26, 23:06
  #20
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varm-korvgubbe
Är det någon som har en uppfattning hur priserna ser ut på Kreta eller i Grekland över lag. Pris på mat och dryck osv?
Går man ut och äter så är det marginellt billigare än i Sverige. Handlar man i mataffären så är det samma priser.
Spriten är billigare. En fatöl kostar ca 2.50 €.

Grekland är inte billigt...
Citera
2015-05-27, 22:44
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varm-korvgubbe
Är det någon som har en uppfattning hur priserna ser ut på Kreta eller i Grekland över lag. Pris på mat och dryck osv?


Enkla maträtter som gyros finns för några euro. En öl brukar kosta mellan 2-3 euro ungefär på restaurang. Läsk brukar kosta 2 euro ungefär eller 3 euro för en stor. En pizza - 8-10 euro.

Förrätt: 3-10 euro, bruschetta osv kostar typ 2-3 euro. Varmrätter brukar ligga från 10-20 euro, men det brukar finnas gott om erbjudande om man är två stycken eller fler.

En mythos kostar lite mer än 50 cent på affären och är en av de bättre sorterna i Grekland.

Solstol kostar typ 4-5 euro för en hel dag.
Citera
2015-06-22, 15:40
  #22
Medlem
Världens bästa strand i Rethymnon.
Citera
2016-04-01, 00:49
  #23
Medlem
lillekillens avatar
Återvände till Kreta nu hösten 2015 efter några år på annat håll och kan väl konstatera att Rethymnon fortfarande är bästa kombon på Kreta..

Bra mat, bra strand, lagom stor stad, blandat med olika sorters människor, inte bara turister och inte bara svenskar heller..

Känns lite sämre än "förr" i Grekland generellt när priserna är något högre och det syns att både turism och annat fått ta smällar av den dåliga ekonomin..

Chania upplevde jag dock som värre turistigt än vanligt med massa skandinaver (och alla nya stora hotellkomplex västerut) och Heraklion (som ju aldrig varit turistigt på samma sätt) visade väl fler tecken på den dåliga ekonomin än Rethymnon som fortfarande kändes "hemma"
Citera
2017-08-16, 19:17
  #24
Medlem
boonies avatar
blev en impuls resa ditt en vecka bokad idag åker imorgon lol
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1878513

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback