Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-24, 20:40
  #49
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0nsp1racy
Tycker jag låter väldigt rimligt. Ska som sagt kontakta en bygglovshandläggare innan jag berättar för honom om hur situationen egentligen är. Om mur ska upprättas så ska självklart utsidan också se anständig ut och bör därmed finnas i bygglovet.

Har pratat med en person i styrelsen för bostadsrättsföreningen och han sa att man fortfarande är en del av samfälligheten oavsett om man har friköpt bostadsrätten eller inte, vilket gör att man ska följa föreningens stadgar. Han är ju fortfarande med i föreningen. Tomten är ägd av grannen, men han måste väl, låter det som, följa regler uppsatta av föreningen om jag förstått saken rätt.


I övrigt så ser det ut som att saken är eller mer eller mindre avklarad och det som återstår är väl mest att förklara för grannen hur det ligger till. Behöver väl inte låsa tråden ännu, då jag kan ju slänga upp en uppdatering när "staketet" är rivet och när beslut har fattats.
för min del kvarstår en hel del frågetecken. klart är att din granne kan räkna med rättsliga bekymmer om han bygger muren på eget bevåg. men det är fortfarande inte klarlagt vad "friköpt" betyder.

om han själv äger marken har bostadsrättsföreningen inget att säga till om. han måste då själv ansöka om bygglov. processen blir dock svårare för honom om grannarna inte samtycker till hans byggplaner.

om marken inte är hans, utan bostadsrättsföreningens, kan han inte ansöka om bygglov eftersom det inte är hans mark. han måste först få tillstånd av bostadsrättsföreningen, som endast kan samtycka till det hela om bygglov på deras ansökan meddelas.
Citera
2012-05-24, 20:55
  #50
Medlem
c0nsp1racys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
om han själv äger marken har bostadsrättsföreningen inget att säga till om. han måste då själv ansöka om bygglov. processen blir dock svårare för honom om grannarna inte samtycker till hans byggplaner.

Såhär förstod jag också det. Problemet (för honom) ligger i att hans grannar inte vill godkänna hans byggplaner och därmed blir det svårt för honom att få ett bygglov.

Men personen som satt i styrelsen som jag pratade med pratade om samfällighet inom föreningen.

Får väl ta och klara upp denna sak ytterligare, för det verkar, som någon sa tidigare, väldigt märkligt att man kan upprätta egen fastighet i mitten av ett radhus.
Citera
2012-05-25, 18:37
  #51
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
om kommunen tycker det är ok med kulturberikarens mur rekommenderar jag dig att bygga en dubbelt så hög och dubbelt så ful mur på din sida. skulle gissa på att maskrosorna är babbens va? det verkar vara standard bland våra kulturberikare att lägga noll energi på sina "trädgårdar"
Citera
2012-05-26, 02:21
  #52
Medlem
Sha R'Taes avatar
Får man fråga hur det här började egentligen? Av det du har berättat så låter det ju som en konflikt mellan grannar som byggts upp under en tid för ingen är väl så fläng att man bara flyttar in ursinnig och bestämmer sig för att bråka?

Hur fick du t ex reda på att han tänkte bygga en mur? Hur var er kontakt i övrigt? Hade ni pratat alls innan det här kom upp?
Citera
2012-05-26, 14:57
  #53
Medlem
c0nsp1racys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sha R'Tae
Hur fick du t ex reda på att han tänkte bygga en mur? Hur var er kontakt i övrigt? Hade ni pratat alls innan det här kom upp?

Vi frågade han ungefär en vecka sedan om varför han helt plötsligt satt upp sin "mall" utan att någon annan fått veta om hans planer. Sedan gick det utför när han sa att det inte rörde oss.


För övrigt så är det dags för en liten uppdatering. Vaknar idag av att jag hör en kvinna gråta utanför huset, ståendes precis vid hans "mall". Jag frågar vad som hänt och hon pekar mot babbens fönster och säger "min katt är inlåst där uppe". Jag tittar upp och ser hennes katt stirra ner mot mig. Efter att ha frågat runt så är det ytterligare två katter som saknas och babben är själv bortrest.

Han har tidigare sagt att han ser katter som odjur och det är troligt att alla tre katter finns inlåsta i hans hus. För att ta mig en närmare kik, så klättrar jag, med hjälp av grannarna, upp till fönstret med hjälp av ett staket. Får då syn på grannens katt och en kamera, riktad rätt mot mig och mitt hus (inte hans trädgård). Finns inga skyltar om övervakning och det är inte så att kameran är riktad neråt mot hans egen tomt, den är riktad mot vår tomt.

Vi har ringt polisen och de ska komma och befria katten(katterna). Kommer även anmäla honom för illegal kameraövervakning, att han filmat mig utan tillstånd, hotat mig, stöld av katt samt djurplågeri. Kommer även ta upp ärendet om staketet när polisen är på plats.

Vill babben bygga sitt staket så ska skiten 4,5m in på sin egen tomt. Polisen är här nu, återkommer senare.
Citera
2012-05-26, 15:02
  #54
Medlem
Sha R'Taes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0nsp1racy
Vi frågade han ungefär en vecka sedan om varför han helt plötsligt satt upp sin "mall" utan att någon annan fått veta om hans planer. Sedan gick det utför när han sa att det inte rörde oss.


För övrigt så är det dags för en liten uppdatering. Vaknar idag av att jag hör en kvinna gråta utanför huset, ståendes precis vid hans "mall". Jag frågar vad som hänt och hon pekar mot babbens fönster och säger "min katt är inlåst där uppe". Jag tittar upp och ser hennes katt stirra ner mot mig. Efter att ha frågat runt så är det ytterligare två katter som saknas och babben är själv bortrest.

Han har tidigare sagt att han ser katter som odjur och det är troligt att alla tre katter finns inlåsta i hans hus. För att ta mig en närmare kik, så klättrar jag, med hjälp av grannarna, upp till fönstret med hjälp av ett staket. Får då syn på grannens katt och en kamera, riktad rätt mot mig och mitt hus (inte hans trädgård). Finns inga skyltar om övervakning och det är inte så att kameran är riktad neråt mot hans egen tomt, den är riktad mot vår tomt.

Vi har ringt polisen och de ska komma och befria katten(katterna). Kommer även anmäla honom för illegal kameraövervakning, att han filmat mig utan tillstånd, hotat mig, stöld av katt samt djurplågeri. Kommer även ta upp ärendet om staketet när polisen är på plats.

Vill babben bygga sitt staket så ska skiten 4,5m in på sin egen tomt. Polisen är här nu, återkommer senare.
Det här låter ju verkligen helt vansinnigt, det är nästan så att jag är frestad att tro att du hittar på (inget illa menat, bara att det låter väldigt extremt).

Du får gärna uppdatera igen när något nytt har hänt, det är om inte annat en fascinerande berättelse om hur konstigt människor kan uppföra sig.
Citera
2012-05-26, 16:21
  #55
Medlem
c0nsp1racys avatar
Det var inte polisen som var här, utan en granne som hade direkt kontakt med en polis via telefon.

Det som hänt är att babben kom hem och ägaren till katten som vi såg vara instängd i hans hus krävde att få gå in och hämta katten. Babben nekar att det finns någon katt i huset och säger åt henne att hon inte får gå in. Vi visar bildbevis (som jag tog) på katten sittandes i fönstret och han, efter mycket tjat, går med på att släppa in henne med sin son för att leta efter katten.

Under tiden då detta händer sitter jag i samtal med polisen och gör anmälan på staketet samt kameran riktad mot vårt hus. Vad gäller just kameran så blev det lite problem då jag inte såg om den var påslagen eller inte, så det blev inget mer med det. Däremot såg ägaren till katten, som fick gå in och leta, att kameran hade en lampa som blinkade rött och därmed var påslagen. Jag ringer till polisen igen, får prata med en ny person för att meddela att det finns vittnen som styrker att kameran var påslagen. Hon säger genast att det är allvarligt och kopplar mig till en polisman i närområdet. Denna polis tyckte dock att man får filma andra människors hus och tomt och så var det med det. Försökte argumentera för att det är väldigt obehagligt att någon ska filma en, men han sa åt mig att prata med en advokat i stället.

Efter ett tags letande så hittar ägarna sin katt och tar med den ut. Ägaren misstänkte att grannen försökte gömma katten, men insåg att det inte skulle hålla i längden. Förvisso ord som hon kan ha hittat på då hon var väldigt upprörd.

Nu uppstår ett nytt problem. Jag, klättrade med hjälp av mina grannar, upp till grannens fönster där katten var, med hjälp av en stege för att se om det fanns fler katter i rummet, antingen döda eller levande, då det fanns fler katter som försvunnit exakt samtidigt. Bemöts ju då av babbens kamera som är riktad mot mitt hus. Kan han anmäla mig för olaga intrång, trots att jag agerade i syftet att se till att katterna inte kommit till skada? Övervakningen saknar ju dessutom tillstånd.

De första två personerna hos polisen som jag talade med sa dock att om jag berättar hela historian samt låter grannarna vittna, så ska det inte vara några problem om grannen bestämmer sig för att anmäla mig för intrång. Polisman nummer tre var dock inte lika övertygad.

Edit: Vid närmare inspektion av bilden jag tog av katten som satt i fönstret, så kan man även se kameran som är riktad väldigt lätt neråt. Då det är på andra våningen är det tydligt att det är vår tomt han filmar, inte sin egen. Troligtvis filmar han väl sin "mall" men får även med vårt tomt.
__________________
Senast redigerad av c0nsp1racy 2012-05-26 kl. 16:54.
Citera
2012-05-26, 16:23
  #56
Medlem
c0nsp1racys avatar
F.ö så har babben nu låst in sig i sitt hus. Han har ytterligare ett staket med dörr vid altanen precis vid huset. Han smällde igen den och satte kedjor och hänglås runt den.
__________________
Senast redigerad av c0nsp1racy 2012-05-26 kl. 16:41.
Citera
2012-05-26, 17:41
  #57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0nsp1racy
Jag ringer till polisen igen, får prata med en ny person för att meddela att det finns vittnen som styrker att kameran var påslagen. Hon säger genast att det är allvarligt och kopplar mig till en polisman i närområdet. Denna polis tyckte dock att man får filma andra människors hus och tomt och så var det med det. Försökte argumentera för att det är väldigt obehagligt att någon ska filma en, men han sa åt mig att prata med en advokat i stället.
Har du namn så tycker jag du ska anmäla den polisen för tjänstefel.

http://www.datainspektionen.se/lagar...raovervakning/
Citera
2012-05-26, 17:44
  #58
Medlem
JO-anmäl polisen som vägrade ta emot din anmälan. Polisanmäl din granne för allt han begått. Väldigt intressant tråd, håll oss uppdaterade.
Citera
2012-05-26, 18:03
  #59
Medlem
Sha R'Taes avatar
Herregud vilken människa. Krigsskadad perhaps?
Det är som sagt bara att anmäla och förmå grannarna att också upprätta anmälningar - ju fler ni är desto starkare case (så klart).

I övrigt hoppas jag du fortsätter uppdatera här så vi får veta mer om galenskaperna.
Citera
2012-05-26, 20:49
  #60
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
JO-anmäl polisen som vägrade ta emot din anmälan.
Är det vad som ska göras med allt som går under "tjänstefel"?
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
lol skrev ett svar men ser att det är borttaget.
Det här är juridik...ditt inlägg följde och följer därmed inte reglerna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback